پافشاری وزیر احمدی‌نژاد به همراهی با گروه‌های ضدایرانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ماجرا در واقع از جایی شروع شد که رستم قاسمی در مصاحبه‌ای با روسیا الیوم داعیه‌ای علیه بی‌عدالتی‌ها در یمن و آنچه عربستان آنجا می‌کند، سرداد و با اشاره به اینکه همه موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین یمنی به صورت بومی در این کشور تولید می‌شوند، گفت که ایران کمک‌های مشورتی و نظامی کمی به یمنی‌ها می‌کند!

معلوم بود که جمله دردسرساز می‌شود بنابراین وزارت خارجه کشورمان خیلی سریع واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که «اظهارات منتشرشده در این مصاحبه برخلاف واقعیت و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در یمن است.» روابط عمومی وزارت امور خارجه با یادآوری مراجع رسمی در جمهوری اسلامی ایران برای اعلام مواضع کشور تاکید کرد: «حمایت جمهوری اسلامی ایران از یمن یک حمایت سیاسی است و کشورمان از روند مسالمت‌آمیز بحران یمن و تلاش‌های سازمان ملل برای حل سیاسی این جنگ خانمانسوز حمایت می‌کند.»

این نامزد پرحاشیه ریاست‌جمهوری اما کوتاه نیامد و به بیانیه وزارت امور خارجه هم واکنش نشان داد. او صفحه توییتر خود ضمن انتشار کلیپی از اظهارات سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح درباره کمک‌های مستشاری ایران به مجاهدان یمنی نوشت: «آقایان وزارت امور خارجه چنان درگیر بازی مذاکرات بی‌فرجام شده‌اند که سیاست‌های انقلاب اسلامی ایران را فراموش کرده‌اند!»

سابقه نظامی و حضور رستم قاسمی در نیروی قدس سپاه مزید بر علت شد و اظهارات او مورد توجه بسیاری از رسانه‌های معاند و گروه‌های ضدایرانی شد. شاهد آنکه معمرالاریانی وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن، در حساب توییتری خود نوشت: «اعترافات رهبران رژیم ایران در کمک به شبه‌نظامیان حوثی آشکار بوده و آخرین این موارد، اظهارات رستم قاسمی معاون اقتصادی نیروی قدس است که به نقش تهران در حمایت از شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی و دخالت در جنگ به نفع حوثی‌ها اذعان کرده است.»

نورمن رول عضو گروه ضدایرانی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» نیز در توییتی نوشت: «این اعتراف (رستم قاسمی)، ایران را شایسته انزوای اقتصادی و دیپلماتیک بین‌المللی می‌سازد. این آزمایشی جدید برای اتحادیه اروپا و سازمان ملل است.»

اینجا بود که انصارالله یمن واکنش را ضروری دیده و اظهارات رستم قاسمی را تکذیب کرد. محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی انصارالله یمن گفت: «این جز در چارچوب تحریک کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیست.»

وی در مصاحبه اختصاصی با «اسپوتنیک» گفت: «شاید این اظهارات قاسمی برای تحریک کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای نبرد مستقیم با آنها باشد. من این‌طور فکر می‌کنم، اظهارات وی جز برای تحریک مطرح نشده.»

بازتاب گسترده سخنان رستم قاسمی امر دور از انتظاری نبود اما بیان این حرف‌ها و بعد هم پافشاری بر آن و امتناع از ارائه توضیح یا تصحیح گفته‌ها از سوی فردی با پیشینه وی که قصد تکیه زدن بر کرسی ریاست‌جمهوری و اداره امور کشور را نیز دارد، در خور تامل بود.

اینکه وزیر سابق نفت از بیان این حرف‌ها چه مقصودی داشته و آیا فکر کرده که در رقابت‌های انتخاباتی از این طریق بیشتر توجه مردم را جلب می‌کند یا خیر، معلوم نیست. اما احتمالا این رویه در پروسه احراز صلاحیت او می‌تواند موثر باشد. خاصه آنکه این ماجرا تنها حاشیه‌سازی وی در روزهای اخیر نبوده است.

او پیش‌تر نیز با حضور در یک برنامه تلویزیونی، اظهاراتی درباره سوریه داشت که حاشیه‌ساز شد. قاسمی در آن فقره چشم در چشم دوربین «دستخط» گفته بود که «در عراق هیچ هزینه‌ای نکردیم؛ هر هزینه‌ای در سوریه کردیم ما‌به‌ازای آن را می‌گیریم.» وی گفته بود «قرارداد ما با سوریه بسیار خوب است؛ سوریه معدن‌های فسفات دارد و قرار است هزار میلیارد تن فسفات به ما بدهد.»

این سخنان با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی همراه بود و او را ناگزیر به ارائه توضیح کرد. وزیر سابق نفت در آن مورد نیز از طریق شبکه اجتماعی فیلتر شده توییتر عمل کرد و نوشت: «ضمن تشکر از دقت نظر بینندگان عزیز برنامه دستخط، عدد صحیح سهم ایران در قرارداد استراتژیک معادن فسفات سوریه بیش از یک میلیارد تن و سهم روسیه حدود صد و پنج میلیون تن است که با عرض پوزش به اشتباه هزار میلیون تن را هزار میلیارد تن عرض کردم. قبلا در صداوسیما شرح دقیق قرارداد را اعلام کرده بودم.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 185195
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا