وعده واعظی برای اجماع نظر در مورد معرفی وزیر صمت

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این شرایط و در حالی که همه روزه گمانه‌زنی‌های مختلفی برای تصدی وزارت صمت مطرح شده و گفته می‌شود که سرقینی نیز در همین ابتدای امر از هر گونه عزل و نصب در حوزه وزارتخانه منع شده است، شائبه تشدید دعوای سیاسی در دولت برای تعیین وزیر جدید نیز تقویت می‌شود. در این راستا و در شرایطی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از روند معرفی وزیر ناراضی بوده و برخی از اعضای این کمیسیون تاکید دارند که با توجه به شرایط کنونی کشور انتظار صد درصدی از وزیر معرفی شده ندارند، روز گذشته خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از بلاتکلیفی وزارت صمت، معرفی وزیر را اولین و مهم‌ترین اولویت خود عنوان کرده و پیامد چنین روندی را افزایش مشکلات تولیدکنندگان، معطلی و بلاتکلیفی مدیران و نیز فرصت‌سوزی دانسته است.

گرانی‌های افسارگسیخته

در حالی که پیش از این عبدالوهاب سهل آبادی رییس خانه صنعت و معدن ایران گفته بود که وزارت صمت با سرپرست، دردی را دوا نمی‌کند و طبیعی است که در طول چهار ماه گذشته هیچ سیاست جدی برای کمک به صنعتگران کشور از سوی این وزارتخانه اعمال نشود، در بخشی از بیانیه خانه صنعت و معدن ایران خطاب به رییس‌جمهوری آمده است:  چنانچه مستحضرید مهم‌ترین وزارتخانه اقتصادی با بیش از ۱۷ شرکت و سازمان زیرمجموعه که نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاستگذاری و تنظیم مناسبات اقتصادی خرد و کلان کشور دارد بیش از چهار ماه است که بدون وزیر و با سرپرست اداره می‌شود. در حالی که به طورحتم ادامه این روند ، حاصلی جز معطلی و افزایش مشکلات تولیدکنندگان و نابسامانی‌ها و گرانی‌های افسارگسیخته و بی‌رویه کالاهای اساسی مورد نیاز روزمره زندگی مردم و کمبود و نایابی آن و بلاتکلیفی مدیران و کارشناسان وزارتخانه و اخلال در فعالیت‌های مهم وزارتخانه یادشده و فرصت‌سوزی به طور مستقیم و نیز اثر منفی ثانویه در کارکرد سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی ذی‌ربط را در پی نخواهد داشت.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: جناب آقای رییس‌جمهور، لطفا عنایت بفرمایید که عدم معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت آن هم در بازه زمانی طولانی و این مقطع حساس، به هر دلیل که باشد ، توجیه ناپذیر و حاوی پیام منفی و بسیار نگران‌کننده برای فعالان اقتصادی است. این تشکل فراگیر صنعتی و معدنی، ضمن ابراز تاسف عمیق از عدم معرفی وزیر صمت طی ماه‌های گذشته، از جنابعالی استدعا دارد شخصا این موضوع را به عنوان اولین دغدغه و اولویت کاری خود تلقی و هرچه سریع‌تر نسبت به معرفی گزینه نهایی وزارت صمت از بین مدیران شایسته و کارآمد و بی‌حاشیه دارای حسن سابقه به مجلس شورای اسلامی اقدام فرموده و بیش از یکصد هزار واحد تولیدی، صنعتی و معدنی کشور را از بلاتکلیفی رها فرمایید.

تعیین تکلیف وزیر در هفته آینده

در همین راستا و در حالی که هر روز انتقادهای زیادی از بلاتکلیفی وزارت صمت از سوی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مطرح می‌شود، روز گذشته محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت، ابراز امیدواری کرد که از میان گزینه‌های موجود، هفته آینده یک نفر به عنوان وزیر صمت به مجلس معرفی شود.

واعظی در این خصوص اظهار داشت: وزارتخانه صمت در گذشته شامل چهار وزارتخانه می‌شد که البته نظر ما این است که جنس وزارت بازرگانی با صنعتی متفاوت است. ما در دولت وزیری می‌خواهیم که ارزاق، کالاهای مورد نیاز مردم و بازار را نمایندگی کند. وزیر صنعت گرفتار مسائل صنعت و معدن است و کمتر وقت می‌کند که به بازرگانی بپردازد. مخصوصا امسال که سال جهش تولید است و باید برای تحقق شعار سال تلاش بیشتری کند. وی در ادامه گفت: متاسفانه وزیر پیشنهادی دولت در مجلس رای نیاورد و این گونه هم نیست که ما ده وزیر ردیف کرده باشیم که پشت سر هم آنها را معرفی کنیم. پس از رد شدن وزیر پیشنهادی دولت ما بلافاصله مطالعات خود را شروع و ۱۶ – ۱۵ گزینه را بررسی کرده‌ایم که به سه گزینه رسیده‌ایم و امیدوارم یک نفر را هفته آینده به مجلس معرفی کنیم.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

واعظی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: هیچ بحثی برای نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم. ما ارز را با قیمت ۴۲۰۰ تومان تعیین کردیم تا کالاها ارزان به دست مردم برسد اما در شبکه توزیع اتفاقاتی می‌افتد یا واسطه‌گری‌هایی در ارز انجام می‌شود. رییس‌جمهور هم دستور دادند که معاون اول پیگیر موضوع شود و وی اکنون بعد از جلسه دولت با وزیر کشاورزی و سرپرست وزارت صمت و معاونان آنها جلسه دارد تا مساله گرانی بعضی کالاها و توزیع آن را ساماندهی کند.

وی در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی کالاها گفت: حذف این ارز خاص تولید‌کنندگان داخل است. مثلا ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای چای در نظر گرفته بودیم در حالی که بخش قابل توجهی از چای در داخل کشور تولید می‌شود و خواست تولید‌کنندگان از روز اول این بود که این ارز حذف شود. در مورد کره و برنج هم همین‌طور است. از سویی در تامین ارز هم به خاطر تحریم‌ها و کاهش فروش نفت محدودیت داریم؛ بنابراین باید اولویت‌بندی کنیم که ارز برای دارو و کالاهای اساسی روزمره مردم در نظر گرفته شود.

کشاورز برای خرید کود اقدام کند

واعظی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ارز برای کود کشاورزی حذف شده، تصریح کرد: سال گذشته دولت ۱۷۰۰ تومان را برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفت. امسال این مبلغ ۲۰۰۰ تومان بود اما وزیر کشاورزی پیشنهاد داد که این قیمت به ۲۵۰۰ تومان افزایش یابد و به کشاورز بگوییم با ۵۰۰ تومان اضافه برای خرید کود اقدام کند. در واقع قیمت خرید تضمینی را افزایش داده تا خود کشاورز برای خرید کود اقدام کند.

رییس دفتر رییس‌جمهور درباره افزایش قیمت خودرو نیز اظهار کرد: تولید خودرو افزایش یافته است اما متاسفانه خودرو به جای اینکه وسیله‌ای برای مصرف باشد به وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش تبدیل شده است. به خاطر همین دستورالعمل‌هایی تهیه کردیم که خودروساز خودرو را به کسانی بفروشد که قبلا خودرو نخریده‌اند. با این حال عده‌ای خودرو را تحویل می‌گیرند اما با قولنامه دستی آن را واگذار می‌کنند. ما باید جلوی دلال بازی را بگیریم تا خودرو به نیازمند واقعی برسد.

تیر آخر ترامپ

واعظی در پاسخ به پرسشی در مورد اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه خاطرنشان کرد: در این مدت رییس‌جمهور، وزیر خارجه و سفرا این موضوع را مدام پیگیری کردند، چون مساله بسیار مهم و به نوعی تیر آخر ترامپ است. در گذشته هیچ کدام از اقدامات ترامپ موفق نبود و اکنون او به مساله‌ای متوسل شده که به لحاظ حقوقی پایه و اساس ندارد. آمریکا اکنون در شورای امنیت تنها مانده و هیچ کشوری با او همراهی نکرده است.

رییس دفتر رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: وزرای خارجی سه کشور اروپایی و همچنین اتحادیه اروپا بیانیه دادند که آمریکا به هیچ وجه نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند. شورای امنیت هم در این زمینه هیچ جلسه‌ای تشکیل نداد. اما آمریکا می‌خواهد متوسل به زور شود ولی موفق نمی‌شود و روز شنبه منتظر پیروزی بزرگ دیگری هستیم. البته ممکن است ترامپ مصاحبه‌ای کند و رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور کوچک در منطقه که موافقت‌های ننگین با رژیم صهیونیستی امضا کرده‌اند با او همراهی کنند اما جامعه جهانی، شورای امنیت، روسیه و چین و اروپا با ایران همراه هستند و پیروزی حقوقی، سیاسی و بین‌المللی بزرگی برای ملت ایران در راه است.

فشار حداکثری تحریم‌ها جواب نداده

واعظی درباره اظهارات ترامپ مبنی بر دستیابی به توافق با ایران بعد از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا گفت: ترامپ در این سال‌ها حرف‌های بی‌ربط و خیال‌بافی زیاد داشته و نمی‌توان به حرف‌های او اعتماد کرد. بر اساس نظرسنجی‌ها او در رقابت‌های انتخاباتی از بایدن عقب افتاده، بنابراین به هر ابزاری متوسل می‌شود تا افکار عمومی را جذب کند و این بار به اقدامات پوپولیستی دست زده است. برای پنجمین بار است که در این مدت می‌گوید اگر پیروز شود ظرف یک ماه با ایران توافق می‌کند.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم مبنای حرف‌های ترامپ چیست؟ افزود: تمام اقدامات ترامپ برای تحریم ایران به بن‌بست رسیده و قرار بود حکومت ایران را در سال ۹۷ عوض کنند. البته برای مردم ما زحمت درست کرده‌اند ولی در دستیابی به اهدافشان ناموفق بوده‌اند. معنی حرف اصلی ترامپ هم این است که تحریم‌ها و فشار حداکثری جواب نداده و باید دنبال راه دیگری باشند.

خلأ وجود وزارت بازرگانی حس می‌شود

در این میان در حالی که روز گذشته حسن روحانی در بخشی از سخنان خود در جلسه هیات دولت با اشاره به برخی مشکلات در زمینه توزیع اشاره کرد که باید وزیر بازرگانی مستقل می‌داشتیم که نبود این مساله باعث متضرر شدن مردم شده است. حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهوری نیز با بیان اینکه امروز خلأ وجود وزارت بازرگانی را کاملا حس می‌کنیم، تصریح کرد: اگر وزارت بازرگانی تشکیل می‌شد نظام تنظیم بازار مناسب‌تر بود و نظام توزیع هم اشکالاتی را که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم نداشت و در نتیجه به نفع حقوق مردم و به نفع مصرف‌کننده‌ها بود.

وی روز گذشته پس از خاتمه جلسه هیات دولت اظهار داشت: درباره وزارت صمت با استجازه از رهبر انقلاب اسلامی جعفر سرقینی منصوب شد، هم‌اکنون هم رییس‌جمهوری در حال بررسی برای بهترین گزینه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت است. رییس‌جمهور در هفته‌های گذشته با تعدادی از افرادی که در بررسی‌ها مورد شناسایی قرار گرفته بودند بررسی‌هایی انجام داد، با آنها مصاحبه کرد، برنامه‌های آنها را شنید و نظرات آنها را استماع کرد.  رییس‌جمهوری در مجموع نسبت به این چند نفری که در هفته گذشته با آنها ملاقات کرد به جمع‌بندی نرسید.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری همچنین گفت: رییس‌جمهوری کماکان در حال پیگیری و بررسی برای بهترین گزینه برای معرفی به مجلس شورای اسلامی هستند. خود رییس‌جمهور نیز تاکید دارد که این وزارتخانه دارای وزیر شود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌هایی که رییس‌جمهور در جلسه دولت مطرح کرد بحث تنظیم بازار و تامین کالاهای مورد نیاز مردم است و بر اساس آمار و ارقامی که وجود دارد و گزارشی که وزرای ذیربط ارائه می‌دهند در ارتباط با کالاهای مورد نیاز مردم به هیچ عنوان با کمبود مواجه نیستیم و تولیدی که انجام می‌شود از نیاز جامعه خیلی بیشتر است.

نبود ساز و کارهای مناسب در نظام توزیع

امیری بیان کرد: اما در برخی قسمت‌ها می‌بینیم که با مشکلاتی مانند افزایش قیمت مواجه می‌شویم که این مشکلاتی ناشی از نبود ساز و کارهای مناسب در نظام توزیع است. عمده دلیل آن هم این است که نظام توزیع و حمایت از حقوق مردم و مصرف‌کننده‌ها نیاز به مدیریت متمرکزی دارد  که آن هم با تشکیل وزارت بازرگانی امکان‌پذیر بود.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری یادآور شد: امروز شاهد هستیم که اگر وزارت بازرگانی تشکیل می‌شد نظام تنظیم بازار مناسب‌تر بود و نظام توزیع هم اشکالاتی که الان با آن مواجه هستیم را نداشت و در نتیجه به نفع حقوق مردم و به نفع مصرف‌کننده‌ها بود. به هر دلیل متاسفانه تا امروز این امر صورت نگرفته و ما خلأ وجود وزارت بازرگانی را کاملا حس می‌کنیم.

امیری در بخش دیگری از سخنان خود درباره لایحه انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: نمایندگان مجلس طرحی را تحت عنوان اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تهیه کرده‌اند. ما در مجلس گذشته و به طور عمده در مجلس یازدهم، لایحه جامع انتخابات که نتیجه بررسی‌های بسیار وسیع و کارشناسی غنی بود را تهیه کردیم که در جلسات مختلف کمیسیون سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری افزود: در واقع دولت، کارشناسان، ناظران، مدیران و مجریان از بخش‌های مختلف با سلیقه‌های مختلف سیاسی برای تهیه لایحه جامع انتخابات وقت زیادی را صرف کردند. این لایحه که از هر نظر واجد یک لایحه جامع است با فوریت تقدیم مجلس شورای یازدهم شد  اما متاسفانه مورد رسیدگی قرار نگرفت. امیری عنوان کرد: معتقدیم که مجلس یازدهم به لایحه جامع انتخابات که نتیجه بررسی‌های کارشناسی بسیار عمیقی است و از بنای کارشناسی خوبی هم برخوردار است بپردازد.

وی ادامه داد: اینکه اگر مجلس مجددا بخواهد وقت دیگری را صرف کنند و طرحی را در دستور کار قرار دهد طرح در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار بگیرد و لایحه جامع انتخابات را کنار بگذارد، مناسب مصالح کشور نیست و وقت زیادی هم از مجلس صرف می‌شود.

 وی تاکید کرد: مجلس می‌تواند وقت خود را برای اولویت‌های دیگری صرف کند تا اینکه لایحه جامع انتخابات را جایگزین طرحی که نمایندگان تهیه کرده‌اند، کند.  معاون پارلمانی رییس‌جمهوری افزود: از نمایندگان تقاضا دارم به جای پرداختن به این طرح به لایحه جامعه انتخابات که از غنای کارشناسی خوبی برخوردار بوده و حاصل تجربه مجریان مختلف در دولت‌های مختلف، ناظران و صاحبنظران، احزاب و گروه‌های سیاسی با هر نوع سلیقه سیاسی در کشور است، بپردازند.

 

 

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 137821
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا