وضعیت وخیم ایران و ترکیه

 به گزارش جهان صنعت نیوز: در حال حاضر آمریکا با حدود ۳۰۰ میلیون نفری و بیش از ۳/۳۱ میلیون مبتلا و ۵۶۱ هزار قربانی، همچنان در صدر فهرست کشور‌های مصیبت زده قرار دارد. از سوی دیگر هند با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون تن نیز با آماری بیش از ۱۵ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی قرار دارد و آمار مبتلایان به کووید۱۹ در برزیل با جمعیت بیش از ۲۱۲ میلیون نفر هم از ۹/۱۳ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.

براساس آمارها در حال حاضر ۲۴ کشور اول این جدول، همگی از رقم یک میلیون ابتلا عبور کرده‌اند و کشور‌های فرانسه، روسیه، انگلیس، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، آرژانتین، لهستان، کلمبیا، مکزیک، ایران، اوکراین، پرو، اندونزی، جمهوری چک، آفریقای جنوبی، هلند، شیلی، کانادا و رومانی نیز بیش از یک میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند. البته در بررسی آمارهای کرونایی کشورها، یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که می‌تواند قدرت شیوع در هر منطقه را به شکل دقیق‌تری با یکدیگر مقایسه کند نسبت آمار‌ها به ازای هر یک میلیون نفر است. در همین رابطه مقایسه کشورهای آسیایی در ابتلا به کرونا نشان می‌دهد هندوستان که بالاترین ابتلای روزانه به این بیماری را در جهان به نام خود ثبت کرده، در میان پنج کشور خطرناک از لحاظ شیوع بیماری، کمترین قدرت شیوع را ثبت کرده است.

در بررسی وضعیت ابتلا به کرونا، ایران در مقایسه با دیگر کشورهای آسیایی و در بین کشورهای با بیشترین حد ابتلا در جهان چند نکته مهم به چشم می‌خورد. در مهم‌ترین بخش آن مشاهده می‌شود احتمال ابتلا و به نوعی شدت شیوع این ویروس در ایران در حال سبقت از برخی کشورهای پرابتلای جهانی قرار گرفته است.

از طرفی دیگر کشورها واکسیناسیون را شروع کردند ولی ایران هنوز یک درصد از جمعیت کشور را واکسینه کرده است. همین امر موجب ادامه زنجیره انتقال ویروس در ایران شده است.

ایران از هند پیشی گرفت

این در حالی است که هم اکنون براساس جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران مجموع بیماران کووید۱۹ به دو میلیون و ۲۶۱ هزار و ۴۳۵ نفر می‌رسد و مجموع جان‌باختگان به ۶۷ هزار و ۱۳۰ نفر رسیده است. بنابراین کارشناسان بر این باورند که وضعیت ایران هر روز وخیم‌تر از گذشته شده است. نسبت این رقم بر جمعیت کشور نشان می‌دهد که در ایران در روز ۳۰ فروردین سال جاری ۲۴۳۴۶ نفر به این بیماری مبتلا و ۳۹۸ تن نیز فوت کردند. پس این رقم با توجه به جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران فاجعه است.

بسط این محاسبه به کشور هندوستان نشان می‌دهد باوجود ابتلای ۱۴۵ هزار و ۳۸۴ نفر در روز ۳۰ فروردین اما باز هم در قیاس جمعیتی در هر یک میلیون نفر تقریبا ۱۰۵ نفر و در ۲۴ ساعت ۲۷۳۸۱۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۱۷۰۰ تن فوت کرده‌اند. مقایسه این رقم با ارقام ثبت‌شده در دیگر کشورها نشان می‌دهد وضعیت ایران از کشور‌های هندوستان، عراق و عربستان سعودی که به نوعی جزو کشورهایی با وضعیت شدیدتر ابتلا در قاره آسیا هستند، وخیم‌تر بوده است.

به عبارت دیگر هرچند آمار ابتلا و مرگ کشور هندوستان در صدر آمارهای روزانه ابتلای جهانی قرار گرفته اما به نسبت جمعیت خود حتی از چهار کشور دیگر آسیایی در روز‌های اخیر کمتر بوده است. در مقایسه بین ایران و هندوستان مشاهده می‌شود که در ایران تنها در فصل تابستان شمار مبتلایان در یک میلیون نفر کمتر از ارقام ثبت‌شده در هندوستان بوده و در بقیه فصل‌های کرونایی این متغیر حد بیشتری را در ایران نسبت به هند رقم زده است. کشور عراق و عربستان سعودی نیز که در این روزها روندی صعودی داشتند به نسبت جمعیت خود شمار مبتلایان آنها در یک میلیون نفر کمتر از ایران بوده است.

 وضعیت ابتلای ایران در آسیا

در همین خصوص در کشور عراق از هر یک میلیون نفر ۱۹۷ نفر و در عربستان سعودی نیز تقریبا ۱۸۹ نفر در مقطع مورد بررسی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

اما بیشترین آمار در این مقایسه در قاره آسیا، به کشور ترکیه تعلق داشته است. در همین راستا کرونا در این کشور در ابتدای سال جدید میلادی جهشی یکباره یافت و سپس دوباره به سرعت تنزل پیدا کرد. در موج بعدی که در این کشور از ۱۷ بهمن ماه سال گذشته آغاز شد تاکنون همواره روند ابتلا نسبت به جمعیت ترکیه روندی افزایشی داشته و آن را به بالاترین حد خود در آسیا رسانده است. این رقم در روز ۳۰ فروردین ماه به ۶۶۱ نفر در یک میلیون نفر رسیده است. تاکنون در ترکیه بیش از چهار میلیون نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۸ تن فوت کرده‌اند. این در حالی است که اگر آمارهای ایران را با ارقام ثبت‌شده در کشورهای پرابتلای کرونا در کل جهان مقایسه کنیم نتایج برای ایران نگران‌کننده‌تر خواهد بود.

احتمال سبقت ایران از آمریکا

با وجود آنکه رتبه نخست ابتلای روزانه کرونا همواره بین کشورهای آمریکا و هندوستان جابه‌جا می‌شود اما روند آماری ابتلا در یک میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که این متغیر در این منطقه به ۲۰۵ نفر در یک میلیون نفر رسیده و بالاتر از هندوستان ثبت شده است. مقایسه این متغیر در آمریکا با ایران در روز ۳۰ فروردین سال جاری نشان‌دهنده آن است که این رقم از میزان ثبت‌شده در ایران کمتر بوده است زیرا همان‌طور که قبلا به آن اشاره شد در این تاریخ از هر یک میلیون نفر در ایران ۲۶۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. این در حالی است که در تمام مدت حضور کرونا در جهان هرگز نسبت ابتلا به جمعیت در ایران بالاتر از آمریکا نبوده و برای نخستین‌بار این اتفاق در موج چهارم کرونایی در کشور به وقوع پیوسته است.

کشور دیگری که در خصوص ابتلا به کرونا همواره در رتبه‌های بالای جهانی بوده کشور برزیل است. مقایسه آمارهای کرونایی در این کشور با ایران و آمریکا نیز نشان می‌دهد که نسبت ابتلا در روز‌های اخیر علاوه بر نوسانی بودن آمارهای این کشور، در سطحی بالاتر از آمریکا و ایران به ثبت رسیده است. در جمع‌بندی این آمارها مشاهده می‌شود که موج اخیر کرونایی کشور سبب شده تا نسبت شیوع کرونا در ایران به نسبت اکثر کشورهای جهان روندی خطرناک‌تر از قبل به خود بگیرد. برای مثال کشورهای آمریکا و هندوستان که همواره در صدر آمارهای کرونایی جهان قرار داشته‌اند در این موج کرونایی به نسبت جمعیت پایین‌تر از ایران بوده اند. این آمارها نشان می‌دهد که وضعیت ابتلای بیماری کرونایی در کشورهای ایران، ترکیه و برزیل در روز‌های اخیر در مراحل خطرناک‌تری نسبت به سایرین قرار گرفته‌اند.

نقش موثر واکسیناسیون بر مهار کرونا

در حالی که حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان حداقل یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، آمارها از خیز ناگهانی و سریع شیوع کرونا در هند و کمبود واکسن در این کشور پرجمعیت خبر می‌دهد. آخرین آمارها از واکسیناسیون در جهان حاکی است که ۸۹۰ میلیون نفر در جهان حداقل یک دوز و حدود ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. با این‌حال، تنها آمریکا و چین سهمی بیش از ۴۴ درصدی در کل واکسیناسیون جهان دارند. بیش از یک‌چهارم جمعیت آمریکا دو دوز واکسن دریافت کرده و این رقم برای اسراییل ۵۵ درصد، برای امارات بیش از ۲۲ درصد و برای بحرین بیش از ۲۸ درصد است. همچنین دیروز اسراییل برای اولین بار استفاده اجباری از ماسک را لغو کرده و گزارش‌ها حاکی است که شمار مبتلایان روزانه به کرونا در این کشور در ۲۴ ساعت گذشته به ۴۴ نفر رسیده است.

دو ماه پیش این رقم بین چهار هزار تا هشت هزار نفر در نوسان بود. شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا نیز نسبت به دو ماه پیش کمتر از یک سوم شده است. اما دیگر کشورها، خصوصا کشورهای فقیر هنوز راه زیادی تا واکسیناسیون در سطحی که بتواند ایمنی جمعی (گله‌ای) ایجاد کند، در پیش دارند.

برای نمونه هند اگرچه بزرگ‌ترین تولید‌کننده واکسن دنیا است و تاکنون ۱۲۳ میلیون نفر از جمعیت خود را واکسینه کرده است اما شمار کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند کمی بیش از ۱۶ میلیون نفر است که برابر ۲/۱ درصد از جمعیت کشور است.

هند همچنین متعهد به تامین ۹۲ میلیون دوز واکسن برای برنامه جهانی کواکس است، در حالی که موارد ابتلای روزانه در خود این کشور طی هفته‌های گذشته اوج گرفته و از ۲۶۰ هزار نفر گذشته است. این رقم تقریبا سه برابر پیک مبتلایان روزانه به کرونا در موج اول شیوع ویروس در هند است که پاییز پارسال اتفاق افتاده بود.

برزیل نیز برای ماه‌هاست که به شدت درگیر کرونا است و در حالی که کمتر از چهار درصد از جمعیت این کشور دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، شمار مبتلایان روزانه بین ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر در نوسان است و بیشترین شمار مرگ‌ومیر روزانه جهان نیز در این کشور ثبت می‌شود.

هفته جاری شمار قربانیان کرونا در جهان از سه میلیون نفر گذشت، اگرچه گزارش‌ها حاکی است که احتمالا شمار واقعی مرگ‌ومیر بسیار بیشتر از این رقم است.

افزایش آمار مرگ‌ومیر در ایران

براساس آمارهای رسمی شمار مبتلایان روزانه به سرعت افزایش یافته و به حدود ۲۵ هزار نفر رسیده و شمار قربانیان روزانه نیز به بیش از ۴۰۰ نفر اوج گرفته است. در کل، آمارهای رسمی ایران نشان می‌دهد که بیش از ۶۷ هزار نفر از کرونا جان باخته‌اند، اما به عقیده برخی کارشناسان شمار قربانیان کرونا در ایران چند برابر رقم اعلام شده است. چه‌بسا سازمان ثبت احوال از شهریور سال گذشته انتشار آمارهای مرگ‌ومیر در کل کشور را متوقف کرده، اما حتی آمارهای نیم‌سال اول ۹۹ نیز نشان می‌دهد رشد کل مرگ‌ومیر کشور نسبت به دور مشابه سال‌های قبل، ۵/۲ برابر شمار قربانیان اعلام شده کروناست.

همچنین دکتر ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت ایران، اوایل اسفند سال گذشته وعده داده بود که تا پایان سال گذشته، ۳/۱ میلیون نفر با اولویت کادر درمان واکسن دریافت کنند، این در حالی است که بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۴۱۶ هزار و ۸۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۳۴ هزار و ۴۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۵۰ هزار و ۱۳۱ دوز رسید. این آمار نشان‌دهنده این است که کمتر از نیم درصد جمعیت کشور واکسینه شدند. در ماه‌های گذشته بسیاری از شهروندان، کارشناسان و حتی مسوولان از روند کند تهیه واکسن در کشور انتقاد کرده‌اند. این در حالی است که در بسیار از کشورهای منطقه، خصوصا همسایه‌های ایران روند واکسیناسیون به سرعت ادامه دارد. تاکنون بیش از ۱۳ درصد جمعیت آذربایجان، یک‌چهارم جمعیت ترکیه، ۱۹ درصد جمعیت عربستان، ۱۵ درصد جمعیت کویت و ۴۴ درصد جمعیت قطر حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. البته بحرین و امارات نیز پیشتاز واکسیناسیون در منطقه هستند. حال باید دید گفته وزیر بهداشت که در ۲۶ فروردین ماه سال جاری از شروع واکسیناسیون سراسری تا ۲۰ روز دیگر خبر داد، واقعی است یا این هم همانند دیگر وعده وعیدهای وزیر بهداشت پوشالی خواهد بود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 184164
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا