وزیر معادن گینه کوناکری: ایرانی‌ها شریکی توانا هستند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «عبدالله ماگاسوبا» ضمن قدردانی از خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت و رییس هیات عامل ایمیدرو برای برگزاری نشست هم اندیشی پیشبرد برنامه های دو کشور در زمینه معدن افزود: پیش بینی می شود در جلسه آینده هیات مدیره، با جزییات بیشتر در این رابطه گفت و گو خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد، ظرفیت های مختلف کنسرسیوم بین دو کشور مورد بررسی قرار گیرد و تمام این فرصت ها برای تشکیل کنسرسیوم را مغتنم دانست.

به گفته ماگاسوبا، انتظار می رود کنسرسیوم مزبور زمینه ساز انتقال مواد معدنی از جمله بوکسیت از معدن تا بندر در گینه کوناکری شود.

وزیر معادن گینه کوناکری پس از آگاهی از رشد ۱۱ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۹۸ و افزایش ۷۰ درصدی در ظرفیت آلومینیوم کشورمان، با تاکید بر انتقال تجربه و توانایی های دو کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: برای راه اندازی پروژه بوکسیت به دنبال راه حل مناسب هستیم و وعده داد برای تامین تضامین لازم برای وام پروژه بررسی و نتیجه را اعلام کند.

براساس این گزارش، خداداد غریب پور نیز در این نشست گفت: ایمیدرو برای فعال شدن قرار داد بوکسیت با گینه کوناکری آمادگی کامل دارد.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در حال برنامه ریزی برای فصل جدیدی از همکاری های دو طرف هستیم، از وزیر معادن گینه کوناکری برای رویکرد توسعه ای و قبول پیشنهادات ایمیدرو برای گسترش همکاری ها در سایر حوزه های معدنی و با همراهی ذی نفعان اصلی به ویژه تشکیل کنسرسیوم با سایر شرکت های معدنی قدردانی کرد.

همچنین در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت پروژه و مناقصه انتخاب پیمانکار و پیشنهادات برای برون رفت از شرایط غیرفعال کنونی با توجه به اهمیت این معدن برای زنجیره تامین آلومینیوم ایران و در ادامه زنجیره فولاد مطرح شد.

غریب پور توضیح داد: شرایط تحریمی ظالمانه جهانی علیه ایران از دلایل ‌تعیین نشدن برنده مناقصه دو طرف و نیاز به تامین تضامین لازم برای وام پروژه بود.

وی ضمن طرح پیشنهاد برگزاری جلسات بین ایمیدرو و وزارت معادن و زمین شناسی گینه کوناکری با حضور شرکت های بزرگ حاضر در کنسرسیوم پیشنهادی، گفت: جلسات آینده بین دو طرف، به شکل ویدیو کنفرانس و به صورت ماهانه برگزار خواهد شد.

سازمان ایمیدرو با سهام‌داری ۵۱ درصدی مالک پروژه بوکسیت کشور گینه کوناکری است و به منظور ارتقای ظرفیت تولید آلومینا در کشور و تکمیل زنجیره تامین برنامه های توسعه ای خود را دنبال می کند.

جمهوری اسلامی ایران و گینه اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ بعد از ۲۶ سال برای تولید بوکسیت و انتقال آن به مدت ۲۵ سال به ایران توافق کردند که مهدی کرباسیان رییس هیات عامل (وقت) ایمیدرو با وزیر معادن ( وقت) گینه کوناکری امضا کردند.

براساس توافق مزبور، بهره برداری از معادن بوکسیت گینه به مدت ۲۵ سال دیگر تمدید شد.

ذخیره بوکسیت معدن گینه کوناکری به ۳۰۰ میلیون تن می رسد و یکی از منابع تامین مواد اولیه برای دستیابی به اهداف توسعه صنعت آلومینیوم در ایران محسوب می شود.

همچنین مقامات دو کشور مقرر کردند دولت گینه با هدف پایین آوردن هزینه تولید،‌ عوارض و مالیات بهره برداری از معدن بوکسیت را کاهش داده و استخراج و بهره برداری از این معدن را به مناقصه بین المللی بگذارد.

منابع مالی این طرح از طریق بانک توسعه اسلامی و بانک توسعه آفریقا تامین خواهد شد.

با توجه به برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایران و نیاز صنایع آلومینیوم، پیش بینی می شود سالانه چهار میلیون تن بوکسیت از این معدن استخراج و برای تبدیل به پودر آلومینا به ایران منتقل شود.

 پروژه بوکسیت آلومینیوم گینه مهمترین پروژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است که در آفریقا مورد توجه قرار گرفته و بنا به اطلاع مقام های رسمی، ارزش منابع آن بیش از هشت میلیارد دلار تخمین زده می شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 107253
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا