وزیر بهداشت: امن‌ترین واکسن کرونا را برای کشور تامین می‌کنیم

به گزارش جهان صنعت نیوز: «سعید نمکی» روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا خراسان جنوبی افزود: ملت شریف ایران بداند که ما در حال تولید واکسن هسیم و علیرغم فرمایشات برخی که این کاره نیستیم، اثبات می‌کنیم این کاره هستیم.

وی گفت: دنیا این را خواهد فهمید و در بهار سال آینده واکسن ساخت این مملکت را روی میز خواهیم داشت؛ تردید نکنید.

وزیر بهداشت اظهار داشت: از طرفی به واکسنی که قرار باشد اینجا روی مردم تست کنند اجازه ندادیم، در حالی که خیلی جاها واکسن را تست انسانی می‌کنند.

نمکی افزود: رئیس جمهوری در این زمینه دستور اکید داده‌اند و برای تأمین منابع نیز دستور داده‌اند و در روزهای آینده این خبر خوش را خواهیم داد که این واکسن از معتبرترین منابع وارد کشور می‌شود؛ نه منابعی که تردید در آن است یا وسط کار اعلام کنند عوارض آن سبب مشکلات خاص شده است.

وی تاکید کرد: ما نخواهیم گذاشت ملت شریف ایران موش آزمایشگاهی هیچ جریانی شود و غیرت ملی این سرزمین با خودخواهی دیگران پایمال شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بدانید گروهی که خدمتگزار شما هستند با نگاه اعتقادی، ملی و مردم‌سالاری دینی به دنبال این هستند که مردم این سرزمین بهترین‌هایی را که در شأن آنان هست، داشته باشند.

وی گفت: صحبت‌های زیادی در خصوص واکسن می‌شنویم، خیلی‌ها هم این روزها فقط دوست دارند حرف بزنند، دلیل ندارد هر حرفی را هر لحظه‌ای بزنیم.

نمکی افزود: واکسن پدیده‌ای نیست که بشریت را از کرونا نجات بدهد اگرچه تأثیرگذار است اما همه داستان نیست و اینکه ما به عنوان مجموعه وزارت بهداشت در کنار دیگر عزیزان تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مردم این سرزمین حسرت نداشتن آنچه را دیگران دارند، نخورند.

وی گفت: داروهایی مانند رمدسیویر مربوط به کرونا را تا یک روز یا دو روز بعد از ان که توسط سازمان بهداشت جهانی یا آمریکا و سایر اعلام می‌شد، در ایران داشتیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: طی دو ماه علاوه بر واردات، تولید داخل را هم داشتیم، برای واکسن هم بیکار ننشسته‌ایم و خیلی‌ها را هم چراغ خاموش می‌رویم چون با دنیایی طرف هستیم که حقوق مسلم ما را می‌خواهند از ما سلب کنند.

وی تصریح کرد: برای جابه جایی یک دستگاه یا آنتی ژن، گمرک های ما را قفل می‌کنند و من به عنوان وزیر بهداشت نمی‌توانم به خاطر اینکه برای من دست بزنند مسائل را نابود کنم من حاضرم آبرو، جسم و روحم را تکه تکه کنند اما به نظام و پیشرفت و توسعه ما ضربه نزنند.

نمکی گفت: از طرفی فردی مصاحبه‌ای بی‌ربط می‌کند، واکسنی که در فرودگاه اسپانیا برای آنفلوانزا وارد می‌کنیم توسط آمریکایی‌ها قفل می‌شود؛ چگونه می‌توانم چنین بی‌گدار به آب بزنم تا فالور جمع کنم یا عده‌ای برایم دست بزنند.

وی افزود: حالا من که برای ورود به عرصه انتخاباتی برنامه‌ای ندارم و فقط آمده‌ام برای مردم کار کنم اگر بمانم دنبال زندگی خودم بروم و اگر نمانم خود را به خدا می‌سپارم اما عده‌ای برای جمع کردن فالور در شبکه‌های مجازی حرف‌های بی ربط می‌زنند و خیلی از مصالح ما را فدا می‌کنند.

نمکی گفت: از فرماندهان نظامی، انتظامی، سپاه، بسیج، ناجا، هلال احمر، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی که در پشت صحنه ناپیدا اما مؤثر حضور دارند و این بیماری را مدیریت می‌کنند، قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: همچنین از تمام سازمان‌های مردم نهاد به ویژه مردم عزیز استان خراسان جنوبی که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی، ۹۰ درصد مردم و بالای ۹۴ درصد اصناف و بازاریان استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند سپاسگزارم چراکه این نشان از غنای فرهنگی و یک باور ملی است که تقاضا داریم برای حفظ سلامت خود و مردم و کاهش بار نظام سلامت تلاش و سعی کنید از آن بکاهید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: مدت‌ها بی‌تاب هستم به استان‌ها رفته و مراتب سپاس خود را از همکاران و ستاد کرونا اعلام کنم، از مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان هم سپاس خود را اعلام می‌کنم و امیدوارم این همدلی و وفاق را به عنوان محوری برای همه روزهای سخت این نظام حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: به تحلیل‌های پیک‌های متعدد کرونا در کشور ورود نمی‌کنم چون هر کدام تحلیل خاص خود را دارد اما حداقل یک ماه قبل از ورود اولین موارد ویروس به کشور درگیر این بیماری بودم و ضربان قلبم بر روی میزان مرگ و میر و ورودی بیمارستان‌ها تنظیم شده است.

نمکی افزود: وقتی میزان مرگ و میر و ورودی بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کند دچار به هم ریختگی می شوم و وقتی به سمت کاهش می‌رود احساس می‌کنم نیاز به برخی داروها ندارم.

وی بیان کرد: این قلب، جسم و روح با تپش قلب مردم این سرزمین عجین شده است اما آنچه مهم است کاهش ابتلاء و ورودی به بیمارستان‌ها و مرگ و میرها است که اگر این هنرمندی را داشته باشیم تا حداقل از مرگ یک نفر که نان آور و امید خانواده است بکاهیم بزرگترین خدمت را به مردم منطقه کرده‌ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در یک خیز بسیار وحشتناک پاییزه قرار گرفته‌اید، خراسان جنوبی استانی با پراکندگی جمعیتی، از طرفی با جمعیت کم چنین التهاب و آتشی وقتی دامن این استان را گرفت برای ما بسیار ناراحت کننده بود.

وی افزود: افزایش موارد ابتلاء به کرونا و مرگ و میر در چنین استانی و در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان به مراتب متفاوت از مازندران و گیلان است و فکر می‌کنیم چه اتفاق سنگینی رخ داده که طبس رتبه نخست مرگ و میر را دارد.

نمکی عنوان کرد: یک مورد مرگ در خراسان جنوبی گاهی اوقات برابر با ۱۰ مرگ در یک سرزمین شلوع و پرجمعیت است.

وی گفت: اتفاقی با عنوان پیک جدید پاییزه در دنیا رخ داد که آن را پیش بینی می‌کردیم و بعد از مهار کرونا در اردیبهشت عرض کردم از گوشه‌هایی از این زمین گل خواهیم خورد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در اوج تحریم و بدترین شرایط اقتصادی تعداد مرگ و میر را به نزدیک ۳۰ نفر در روز رساندیم و این کار بسیار عظیم را به دلیل ساده انگاری و اندیشه‌هایی که بعضاً مبتنی بر تفکر و تعقل نبود، دوباره عنان از دست ما خارج کرد و پیک دوم و سوم را تجربه کردیم.

وی افزود: علیرغم اینکه ایران رتبه ۱۲ اعلام شده اما در واقع رتبه ۳۱ جهان از نظر مرگ و میر را دارد، حدود ۸۸ کشور جهان آمار را نمی‌دهند یا درست نمی‌دهند اما چون سعی می‌کنیم دیپلماتیک حرف نزنیم تا سرداران عرصه دیپلماسی را درگیر کنیم آتش تازه‌ای خلق نمی‌کنیم.

نمکی گفت: من وزیر بهداشت اصلاح طلب، اصولگرا، بدون خط، معتدل، شیعه، سنی، مسیحی، لامذهب، حتی زندانی محکوم به اعدام هستم اما آدم سیاسی نیستم و سوار این قطار نمی‌شوم اما می‌دانیم برخی از کشورها آمار درست کرونا را اعلام نمی‌کنند و هر عقل سلیمی می‌تواند به این آمارها شک کند.

وی بیان کرد: روزی که اولین مرگ را اعلام کردیم دو روز به انتخابات بود برخی توصیه می‌کردند اما گفتم به مردم هرگز دروغ نخواهم گفت و چیزی را از سرزمینم پنهان نخواهیم کرد برای اینکه اگر اعتباری داریم از این مردم است و اگر این مردم ما را باور نداشته باشند و ما را با راستگویی و امانتداری نپذیرند آن‌وقت باید به حال خود گریه کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که شامگاه دیروز (شنبه) وارد بیرجند شد، صبح امروز با حضور در گلزار شهدای گمنام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

همچنین با حضور وی و استاندار خراسان جنوبی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی روز یکشنبه در قالب یازدهمین آئین پویش ملی «ره سلامت» به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان‌های مختلف این استان به بهره‌برداری رسید.

علاوه بر افتتاح ۶۴ پروژه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در یازدهمین پویش «ره سلامت» وزیر بهداشت در جلسات ستاد استانی مدیریت کرونا و ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا شرکت می‌کند و بازدید از بیمارستان‌های بیرجند را در برنامه دارد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 159043
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا