وزیر بهداشت: ادعای شناخت کرونا نشانه جهالت است

به گزارش جهان صنعت نیوز: روز یکشنبه هفته جاری ابتدا دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت آخرین با سفر به هرمزگان وضعیت بیماران کرونایی استان ، نیازمندی‌ها، تجهیزات و امکانات بویژه در بیمارستان‌های ۵۳۱ تختخوابی و سیدالشهدای نیروی دریایی ارتش در بندرعباس را مورد بازدید و بررسی قرار داد و بلافاصله وزیر بهداشت به منظور بررسی بیشتر وضعیت فوق بحرانی کرونا در هرمزگان روز سه شنبه در جریان سفری یک روزه پس از ترک سیستان و بلوچستان از  مسیر زاهدان به شهر بندرعباس آمد و مورد استقبال مسوولان هرمزگان بویژه استاندار هرمزگان، امام جمعه بندرعباس و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.


دکتر سعید نمکی باتوجه به شیوع موج پنجم کرونای جهش یافته در سراسر هرمزگان و تبدیل شدن این منطقه مرزی به عنوان دومین کانون آلودگی به این ویروس بعد از سیستان و بلوچستان در جنوب کشور، در نشست فوق‌العاده ستاد استانی مقابله با بیماری کرونای این استان حضور یافت و به رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز که از شب گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در درمان و قرنطینه خانگی است به صورت ویدئو کنفرانسی، اطمینان خاطر داد که نگران وضعیت موجود و تامین تخت‌های بیمارستانی نباشید.

کرونا این غول مرگبار میکروسکوپی در سایه بی توجهی برخی از مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هر روز جان بیشتری از مردم بی گناه را می‌ستاند و امروز همه مناطق هرمزگان درگیر این ویروس شدند و موجی از وحشت و نگرانی در میان کسانی که نسبت به سلامت خود و اطرافیانشان احساس مسوولیت می‌کنند و با وجود خستگی از شرایط، همچنان خود را متعهد به رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی می‌دانند، ایجاد شده است.

هرمزگان کمبود تخت برای بیماران کرونایی نخواهد داشت

در همان نخستین روزهایی که با شروع پاندمی کرونا، هرمزگان در وضعیت قرمز ابتلا قرار گرفت، وزارت بهداشت به صورت ویژه تجهیزات و منابع مالی مورد نیاز جهت مقابله با این ویروس مرگبار و درمان مبتلایان به آن در استان را تامین و به عبارتی چتر حمایتی دولت در این بخش گسترده‌تر شد.

اما متاسفانه با وجود این حمایت ها و اختصاص تجهیزات و منابع مورد نیاز، به دلیل شیوع بسیار بالای کرونا  بویژه ویروس هندی و انگلیسی و تاخت و تاز آن در سراسر هرمزگان و افزایش آمار بستری ها، این استان شرایط بحرانی و سختی را می گذراند و در حال حاضر با کمبود تخت بیمارستانی جهت بستری و پذیرش بیماران جدید به ویژه در بخش آی سی یو کووید، نیروی انسانی و بودجه برای تامین دارو و تجهیزات مواجه شده است.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این راستا روز گذشته در نشست فوق العاده ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا گفت: هرمزگان کمبود تخت برای بیماران کرونا نخواهد داشت و حتما برای تامین تخت، دارو، منابع مالی و کیت تشخیص کرونا، حمایت می‌کنیم و هرمزگان در این زمینه تنها نمی‌ماند.

دکتر سعید نمکی  قول داد استان دچار کمبود رمدسیویر و سایر داروهای ضدکرونا نشود و اضافه کرد: برای کمبود تخت هم، کانتینرهای نیروهای مسلح با  ۱۲۰ تخت سیار به سمت هرمزگان حرکت کرده اند و در این استان و سایر نقاط کشور اجازه نمی دهیم یک بیمار،چه کرونایی و چه غیرکرونایی حتی  یک روز پشت در بیمارستان ها بماند.

وی بیان داشت: با وجود آنکه سال ۹۹ سخت ترین سال مالی تاریخ کشور بود، در همین سال ۱۴ هزار تخت جدید اضافه کردیم و حدود ۴۸۰ دستگاه اکسیژن ساز به استان‌ها ارسال شد و تخت‌های آی سی یو ۲ تا سه برابر شد و  در هرمزگان هم در  یک سال تخت‌های آی سی یو به ۲ برابر افزایش یافت.

به گفته نمکی، تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا از ۲ آزمایشگاه در کشور به بیش از ۴۲۰ آزمایشگاه افزایش یافت که هرمزگان به تنهایی پنج آزمایشگاه دارد ولی هنوز کم است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه اظهارداشت: هرمزگان گرفتار پیک جدیدی از کرونا شده که نقطه آغاز آن تعطیلات نوروزی بود و در مناسبت‌ها و اتفاقات بعدی تشدید شد.

نمکی یادآورشد: در تعطیلات نوروزی  روزانه ۶۰ پرواز به هرمزگان انجام می‌شد که غیرقابل کنترل بود و نگرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی به جایی رسید که ساعت سه بامداد شخصا در اتوبوس‌های بین شهری مردم را به رعایت به رعایت پروتکل‌ها دعوت می‌کرد.

وی ادامه داد: شاید خیلی‌ها ندانند که حدود ۲ ماه قبل نخستین موارد ویروس «موتاسیون» یافته از کوشکنار و عمانی در هرمزگان گزارش شد و ورود آن از سیستان و بلوچستان ادامه یافت ویروس انگلیسی هم از خوزستان وارد استان شد.

به گفته وزیر بهداشت، ویروس هندی هم از کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس به پارسیان و عسلویه رسید.

وی تصریح کرد: در تعطیلات عید فطر هم با وجود توصیه ها و خواهش ها ، رعایت پروتکل ها کاهش یافت و تبلیغات انتخابات شوراها هم با سفره های شام و پذیرایی ها و گردهمایی هایی که گزارش های زیادی از آنها می رسید، مشکلات را تشدید کرد.

نمکی اضافه کرد: ناملایمات در افغانستان و فشار طالبان باعث کوچ زیاد به سمت ایران شد و حقیقت این است که در جاهایی از مرز به هیچ شکلی نمی توان جلوی ترددها را گرفت و در تبریز و ارومیه هم شاهد بودم که حرکت غیرقانونی مهاجران به سمت مرزهای ما در چالدران کم نبود که اینها را هم باید به فهرست عوامل افزایش شیوع کرونا افزود.

وزیر بهداشت گفت: ناچاریم و خود را مکلف می‌دانیم به همه اینها صرف نظر از ملیت و دین و مذهب و دلیل ابتلا و مسائل سیاسی، خدمات بهداشتی و درمانی بدهیم.

 نمکی یادآور شد: هرمزگان منطقه‌ای صنعتی است و کوچکترین غفلت می‌توانست فاجعه‌آفرین شود اما با وجود شرایط یاد شده، در هیچ کدام از مراکز صنعتی مرگ و میر قابل توجهی نداشتیم که این نشان از همدلی و مدیریت خوب در استان است.

ادعای شناخت کرونا نشانه جهالت است

وزیر بهداشت اضافه کرد: بررسی  شاخص‌ها و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد هرمزگان در مدیریت کرونا از استان‌های با رتبه بالاست که اصلا اجازه ندادند پیک‌های اولیه در استان شکل بگیرد و این موفقت و دستاورد حاصل همکاری همه بخش‌ها از مدیریت عالی استان تا بخش بهداشت و درمان و دیگر حوزه هاست.

دکتر نمکی ادامه داد: ما هم برای ارسال اکسیژن و راه‌اندازی بخش های جدید بیمارستان های شهید محمدی و شریعتی در بندرعباس و بیمارستان میناب کم نگذاشتیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود چند توصیه برای استان هرمزگان داشت که مهم ترین آن‌ها تلاش برای افزایش رعایت پروتکل‌ها بود.

وزیر بهداشت در این باره گفت: ادعای شناخت کرونا نشانه جهالت است اما می‌دانیم فاصله گذاری و رعایت پروتکل ها مهم ترین عامل برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

نمکی خواستار تشدید تلاش ها در طرح شهید سلیمانی برای بیماریابی محله محور شد و تاکید کرد: هرچقدر کیت تشخیص لازم باشد به هرمزگان می فرستیم  و تضمین می کنم یک روز بدون کیت نباشید.

وی افزود: کلینیک‌های سرپایی باید از ۱۶مرکز به ۳۲ مرکز برسد تا مراجعه به بیمارستان کمتر و دارودرمانی در روزهای اول بیماری آغاز شود.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان شد: بررسی ها نشان می دهد در دوره ای، رشته کار در استان از دست در رفته و این موج افزایش بیماران بستری بخاطر از دست رفتن فرصت  تشخیص و درمان سرپایی است.

وزیر بهداشت در جمع‌بندی و تصمیم گیری نهایی این نشست از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خواست واکسیناسیون افراد ۵۰سال به بالا در استان فوری آغاز شود و اضافه کرد: در تامین واکسن مشکلی نداریم و از مرز ۲۰۰ هزار واکسن در روز گذشته ایم و در ۲ روز آینده به ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار واکسن در روز می رسیم و بر همین اساس مراکز تجمیعی و تزریق واکسن در هرمزگان باید بیشتر شود.

شبانه‌روزی شدن مراکز جامع سلامت در تمام مراکز بخش و جزیره هرمز ، آغاز ساخت مراکز درمان بستری در طبل، لیردف،کوشا احمدی و چارک از دیگر مصوبه های اعلام شده توسط وزیر بهداشت بود.

وی با اشاره به مشکل کمبود آمبولانس در استان گفت: به زودی شاهد گشایش هایی در این بخش خواهیم بود و با ورود اولین سری آمبولانس جدید به کشور، ۵۰دستگاه آمبولانس به هرمزگان اختصاص خواهد یافت.

وی تکمیل بیمارستان ۵۳۱تختخوابی بندرعباس را یک اولویت مهم دانست و گفت: هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده بود که تاکنون ۳۰۰میلیارد ریال اختصاص یافته و به زودی ۳۰۰میلیارد ریال دیگر نیز برای ادامه روند ساخت اختصاص خواهد یافت و با راه‌اندازی این بیمارستان ضریب تخت استان افزایش قابل توجهی خواهد یافت و حتی می شود روی توریسم درمانی استان برنامه ریزی کرد.

کمک به تجهیز بیمارستان نیروی دریایی ارتش و ارسال تجهیزات همزمان با ساخت آن برای راه‌اندازی تدریجی بخش ها، رسیدگی به وضعیت خوابگاه های دانشجویی، افزایش سهمیه هرمزگان در پذیرش دانشجویان رشته پزشکی ، صدور مجوزبرای جبران کمبود نیروی انسانی و طراحی و پیش بینی ایستگاه های جدید امداد جاده ای با همکاری هلال احمر از دیگر قول های وزیر بهداشت در نشست ستاد مقابله با کرونای هرمزگان بود.

نیاز فوری بندرعباس به بیمارستان صحرایی

استان هرمزگان طبق گفته استاندار برای مقابله با شرایط بحرانی کرونا در استان نیاز فوری به برپایی بیمارستان صحرایی در شهر بندرعباس و تکمیل و تجهیز بیمارستان های ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس، بیمارستان نفت ستاره خلیج فارس و توسعه بیمارستان کودکان دارد.

«در این راستا پیش از این دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت که در اوایل هفته جاری به هرمزگان سفر کرده بود، به استفاده از ظرفیت ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام، بیمارستان‌های موقت و صحرایی نیز در هرمزگان و به موازات این اقدام ها کمک های لازم از سوی وزارت بهداشت برای تکمیل و بهره برداری از بیمارستان های یاد شده و سایر بیمارستان های مربوط به شرکت های فعال استان اشاره کرد تا بتوان قدرت مواجهه با پیک جدید کرونا در این استان را افزایش داد.»

فریدون همتی در نشست فوق العاده ستاد استانی مقابله با کرونا خطاب به وزیر بهداشت گفت: باتوجه به قرار داشتن هرمزگان در پیک پنجم شیوع بیماری کرونا، با همدلی و همراهی موجود در هرمزگان، تلاش و همکاری خوبی برای عبور از این وضعیت و همچنین انجام واکسیناسیون کرونا در حال انجام است.

وی با اشاره به روند ساخت بیمارستان نیروی دریایی ارتش در بندرعباس، ادامه داد: با دستور رییس ستاد کل نیروهای مسلح، عملیات ساختمانی این بیمارستان به سرعت تکمیل و با کمک وزارت بهداشت تجهیز خواهدشد و این بیمارستان به گونه ای طراحی شده که تا ۲۲۰ تخت در آن قابل ایجاد است که به ظرفیت درمانی هرمزگان افزوده می شود.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس نیز در وضعیت خوبی به لحاظ پیشرفت فیزیکی قرار دارد و تا مهرماه سالجاری در مرحله نخست، ۲۲۰ تخت این بیمارستان قابل بهره‌برداری است و با پیگیری های صورت گرفته افزون بر یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این بیمارستان اختصاص یافته است.

همتی به اضافه شدن ۲ هزار تخت بیمارستانی جدید به ظرفیت درمانی هرمزگان در چهار سال اخیر اشاره کرد و گفت: بخشی از این تخت‌ها به بهره‌برداری رسیده و بخشی دیگر نیز در قالب بیمارستان‌های جدید درحال احداث است.

وی با قدردانی از توجه ویژه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان، خاطرنشان کرد: با کمک‌های وزارت بهداشت در تامین منابع مالی و کیت‌های تشخیص کرونا، تامین دارو و واکسن کرونا در هرمزگان، می توانیم شرایط مطلوبی در استان داشته باشیم.

شرایط کرونایی هرمزگان فوق بحرانی است

 نماینده مردم  بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی دراین نشست گفت: شرایط کرونایی استان هم اکنون فوق بحرانی است و این وضعیت برای مردم، مسوولان و نمایندگان مجلس بسیار سخت است.

احمد مرادی افزود: از ابتدای شروع کرونا می‌توانیم ادعا کنیم که در کنار مسوولان، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و مردم هرمزگان بوده ایم و سعی مان بر این است که مسائل و مشکلاتی را که در هر کدام از شهرستان های استان شاهد هستیم، بتوانیم رفع کنیم.

وی بیان داشت: استان هرمزگان هم اکنون در شرایط حاد کرونایی با کمبود تخت های بیمارستانی مواجه است که از وزیر بهداشت درخواست داریم به این مساله به صورت ویژه رسیدگی کنند.

نماینده مردم بندرعباس،حاجی آباد، قشم، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمان قبل از کرونا استان هرمزگان به لحاظ تخت های بیمارستانی ۵۰ درصد پایین‌تر از نرم کشوری بوده است، اظهارداشت: اکنون از وزارت بهداشت تقاضا داریم که فضاهای بیمارستانی هرمزگان را یک بار برای همیشه تجهیز کنند که در این زمینه استان مشکلی نداشته باشد.

مرادی همچنین به کمبود خودروهایی برای اورژانس هرمزگان اشاره کرد و گفت: هرچند با وجود اینکه در این راستا زحمات زیادی کشیده شده است اما این مشکل هنوز به قوت خود باقی است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، بوموسی، حاجی آباد و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مشکلات حوزه بهداشت و درمان در هرمزگان را بدهی دانشگاه علوم پزشکی استان در زمینه تامین دارو عنوان کرد که می طلبد از سوی وزارت بهداشت در این زمینه چاره ای اندیشیده شود؛ چرا که در این شرایط بحرانی کرونایی استان نباید با این مشکل مواجه باشد.

مرادی، توسعه بیمارستان کودکان را از دیگر دغدغه های مسوولان این استان برشمرد و گفت: در این راستا طبق رایزنی استاندار هرمزگان با پالایشگاه نفت بندرعباس، این شرکت یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال را تقبل کرده است که خواستاریم وزارت بهداشت نیز از هم اکنون بودجه ای برای تجهیزات این بیمارستان درنظربگیرید تا در زمان بهره‌برداری این مشکل را نداشته باشیم.

وی همچنین در بازدید اخیر خود از بیمارستان بندرخمیر گفت: بخشی از توسعه این بیمارستان را که در تلاقی سه شهرستان بندرلنگه، بندرعباس و قشم قرار دارد، شرکت سیمان هرمزگان متقبل شده اند و بخش دیگری نیز بایستی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام دهند که در این راستا نیازمند مساعدت وزارت بهداشت برای تامین اعتبارات لازم است.

وی در پایان با قدردانی از دکتر نمکی که فرماندهی جنگ مبارزه با کرونا را برعهده دارند، خاطرنشان کرد: مردم قدردان این زحمات هستند و امیدواریم خداوند نیز تلاش مضاعف بدهند که بتوانیم این مشکلات و وضعیتی که کشور دچار آن هست، را پشت سربگذاریم.

ساخت بیمارستان‌های بندرعباس باید زودتر به اتمام برسد

دیگر نماینده مردم  بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بوموسی و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه به شرایط کرونایی استان باید هرچه زودتر ساخت و تجهیزات بیمارستان‌های ۵۳۱ تختخوابی و بیمارستان کودکان بندرعباس جهت خدمات دهی بهینه به بیماران به اتمام برسد.

محمد آشوری در نشست فوق العاده ستاد استانی مدیریت بیماران کرونا در هرمزگان که با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت برگزار شد، افزود: در صورت ساخت و تجهیزات بیمارستانی، نیاز به نیروی انسانی و متخصص است که امیدواریم در چارچوب تصمیم گیری سهمیه بومی را افزایش دهیم تا در آینده شاهد کمبودی در این زمینه نباشیم.

وی با اشاره به اینکه در صورت تجهیزات بیمارستانی و تامین نیروی انسانی در هرمزگان تا ۱۰ سال آینده شاهد تحولی شگرف در بخش سلامت استان خواهیم بود، بیان داشت: باتوجه به اینکه هرمزگان استانی مرزی است، در زمینه اورژانس‌های بین راهی مشکلات زیادی وجود دارد که اگر چاره اندیشی نشود این مهم همچنان پابرجا خواهد ماند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: مجموعه تلاش‌های انجام شده در حوزه بهداشت و درمان هرمزگان رو به رشد است اما در شاخص‌های سلامت این استان با متوسط کشوری فاصله دارد و همواره در حوزه تجهیزات و توسعه منابع انسانی با کمبودهای جدی رو به رو بوده ایم.

آشوری همچنین با قدردانی از نیروهای مسلح و بنگاه‌های اقتصادی هرمزگان در حمایت از ارتقای امکانات و زیرساخت‌های بهداشت و درمان استان، خاطرنشان کرد: عادت داریم که از تهدیدات، فرصت بسازیم و اتفاق های گذشته سبب شده است تا فرصت هایی را مقابل مان قرار دهد که بنیان حرکت های اساسی در کشور گذاشته شود.

نیاز توجه بیشتر وزارت بهداشت به شرق هرمزگان

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در ستاد استانی مقابله با کرونای استان با حضور وزیر بهداشت از تجهیز نبودن مرکز درمان بستر در شرق استان خبر داد و گفت: بیمارستان جاسک و بشاگرد آمبولانس، نیرو و تجهیزات ندارد و بیماران را برای درمان به بیمارستان میناب انتقال می‌دهند.
حسین رییسی با اشاره به اینکه نیروی متخصص و دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان‌های میناب و جاسک کم است، بیان داشت: بیمارستان فعلی میناب با ۱۱۶ تختخوابی، تجهیزات به همین میزان در اختیار دارد، اما در حال حاضر ۲۸۰ بیمار بستری دارد که نیاز است بیمارستان دوم این شهرستان با ۲۰ درصد پیشرفت هر چه زودتر ساخته شود.
وی تصریح کرد: با توجه به همجواری شرق هرمزگان با با سیستان و بلوچستان هرچه سریع‌تر واکسیناسیون کرونا باید انجام شود.
وی گفت: برای بیمارستان سیریک نیز با کمک خیرین دستگاه سونوگرافی خریداری شد، اما نیروی متخصص برای کار با این دستگاه در این مرکز وجود ندارد.

لزوم توجه به روح و روان بیماران کرونایی 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان وامام جمعه بندرعباس نیز درنشست ستاد استانی کرونا گفت: بیماران کرونایی به علت قرنطینه شدن طولانی مدت دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند که نیاز است برای بازیابی روحیه مشاوره دریافت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده افزود: بسیاری  از بیماران بر اثر استرس و مشکلات روحی؛ روحیه خودشان را از دست می‌دهند.
وی یادآورشد: مردم هرمزگان همچنین برای درمان به استان‌های یزد و فارس سفر می‌کنند که این موضوع زیبنده هرمزگان نیست.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در ۲۴ ساعت گذشته هفت نفر دیگر در این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که با این شمار کل جانباختگان کرونایی در این منطقه به یکهزار و ۵۲۶ نفر رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۲۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند و اکنون در مجموع ۸۰۷ نفر در بیمارستان‌های استان تحت مراقبتند؛ از مجموع بستری‌ها، ۱۰۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی.سی. یو) بستری هستند و حال ۱۱ نفر از آن‌ها وخیم است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 202843
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا