وزش باد شدید، پدیده غالب جوی در استان‌های کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز و فردا (شنبه و یکشنبه، دوم و سوم مرداد) در استان‌های گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، مناطقی از جنوب کشور از جمله بخش‌هایی از سیستان‌وبلوچستان کرمان، هرمزگان، فارس و ارتفاعات زاگرس مرکزی به‌ویژه در ساعت‌های بعد از ظهر رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی را شاهد خواهیم بود.


وی افزود: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در بیشتر مناطق کشور آسمان صاف است، فقط روز دوشنبه از اردبیل و شرق آذربایجان شرقی و نیز روز سه‌شنبه در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و شمال آذربایجان شرقی بارش پراکنده رخ خواهد داد.

رفیعی تأکید کرد: امروز تا اواسط هفته در شمال‌شرق و شرق، جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور پدیده غالب وزش باد شدید خواهد بود. در برخی نقاط به دلیل خیزش گرد و خاک باعث وقوع طوفان شن خواهد شد که کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا را به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس افزود: امروز این شرایط را برای مناطقی در سیستان و بلوچستان، خراسان‌های رضوی و جنوبی، سمنان، یزد، شرق استان‌های اصفهان و کرمان پیش‌بینی می‌کنیم. فردا علاوه بر این مناطق در استان‌های قم و مرکزی نیز شاهد خیزش گرد و خاک و کیفیت هوا خواهیم بود.

از نظر شرایط دمایی، دمای هوا بین ۴ تا ۸ درجه در اردبیل و استان‌های ساحلی خزر طی امروز و فردا کاهش پیدا می‌کند و دریای خزر نیز در این مدت مواج خواهد بود. در پنج روز آینده، شرق دریای عمان مواج و متلاطم است.

وی خاطرنشان کرد: هوای تهران امروز صاف است و در ساعات بعدازظهر وزش باد را خواهیم داشت. حداکثر دما ۴۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و حداقل دما ۲۹ درجه سانتی‌گراد بالای صفر خواهد بود. البته حداقل دمای امروز صبح در مهرآباد ۲۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ثبت رسید.

رفیعی درباره خنک‌ترین و گرم‌ترین مراکز استان نیز افزود: خنک‌ترین مرکز استان امروز صبح شهرکرد و اردبیل با دمای ۱۴ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و همدان و زنجان ۱۶-۱۷ سانتی‌گراد بالای صفر بودند. روز گذشته اهواز با حداکثر ۴۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان بود، پس از آن قم با دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و یزد دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرم‌ترین مراکز استان پس از اهواز بودند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 204733
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا