وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح بذر گندم اقدام کند

به گزارش جهان صنعت نیوز: با اعلام نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت مجددا انتقادات نسبت به عدم پوشش دهی قیمت تعیینی دولت در مقابل هزینه های تولید و جاری کشاورزان مطرح شد موضوعی که احتمال عدم تحقق خودکفایی گندم در سال ۹۹ را نیز تقویت کرد . در این رابطه اگرچه نرخ اعلامی خرید تضمینی همواره مدافعان و منتقدان زیادی را به همراه داشته است اما کارشناسان معتقند در شرایطی که امکان بهبود بذر و افزایش راندمان تولید وجود دارد که قطعا می تواند به رفع مشکلات اقتصادی کشاورزان منجر شود دلایل عدم سرمایه گذاری دولت و همچنین استقبال کشاورزان در این زمینه فاقد توجیه بوده و به نظر می رسد مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی باید در این خصوص شفاف سازی کند .   

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد گندم کاران ایران در خصوص دلایل عدم تمایل کشاورزان به انجام پروژه های تحقیقاتی برای افزایش میزان تولید و بهبود کیفیت به جهان صنعت نیوز گفت: مشکلات اقتادی کشاورزان به گونه ای است که گندمکار ترجیح می دهد از هر روشی برای افزایش میزان تولید اقدام کند .اگرچه این به معنای کاهش کیفیت نیست ، اما باید توجه داشت که تغییر روش دهای کشت و استفاده از بذرهای ارتقا یافته در توان کشاورزان نبوده و وزارت جهاد کشاورزی باید به این موضوع ورود کند

وی در ادامه افزود:فاکتورهایی مانند کود وسموم ،زمین با ماده آلی آب و هوا در کیفیت گندم موثر است اما مهمترین بخش در تولید گندم مرحله ای است که گندم  مراحل رویش خود  را پشت سرگذاشته و اینک با افزودن ریز مغذی‌ها کیفیتش افزایش  بالاتر می‌رود. ارقام گندم از نظردرصد پروتئین با هم تفاوت دارند، در ایران ارقام گندم از ۱۰ تا ۱۲ درصد حاوی پروتئین هستند که امکان افزایش آن  تا ۱۳ درصد هم وجود دارد .

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران در رابطه با عدم تفاوت در قیمت محصولات تولیدکنندگان خاطر نشان کرد: تولیدات گندم با درصد پروتئینی مختلف به یک قیمت عرضه می‌شوند .در حالی که گندم با پروتئن ۱۲ درصد هزینه تولیدش بیشتر بوده ولی با گندم پروتئین ۱۰ درصد به یک قیمت از سوی دولت      خریداری می‌شود و بخشی از نارضایتی تولید کنندگان از این موضوع است.

وی ادامه داد:در حال حاضر ۷۵ درصد تولیدات داخل از نظر کیفیت درجه یک هستند. گلوتن موجود در آرد که باعث ایجاد بافت نرم در نان می شود در گندم ۱۲ درصد پروتئین وجود دارد.گندم های وارداتی از درصد پروتئین پایین تری نسبت به تولیدات داخلی برخوردارند.با حمایت از تولید کنندگان داخلی نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت و می توانیم درصد پروتئین گندم را حتی به ۱۳ درصد برسانیم.

ایمانی با اشاره به  کمبود کود و سموم درسال گذشته افزود: در سال گذشته تولیدکنندگان به سختی این اقلام را تهیه کردند و وزارت خانه که موظف است آنها را در اختیار کشاورز بگذارد نتوانست به وظیفه خود عمل کند اما در حال حاضر وضعیت عادی است  و پیش بینی می‌شود سال آینده از این نظر مشکلی وجود نداشته باشد.

وی در خصوص تاثیر کاهش هزینه های تولید بر نرخ خرید تضمینی می‌افزاید:تولیدکنندگان بزرگ در این خصوص مشکلی ندارند و هزینه‌های برداشت محصول نسبت به میزان سود به چشم نمی آید اما در مورد تولید کنندگان کوچک  بهتر است با تجمیع عملیات برداشت محصول هزینه‌ها را مدیریت کنند و البته در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی ومیزان  مصرف کود و سموم در هر منطقه ای متفاوت است که به هزینه‌های تولید می‌افزاید.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 97153
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا