وزارت بهداشت تنها تصمیم گیرنده نیست؟!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با نگاهی به اخبار متوجه عدم هماهنگی ستاد مقابله با کرونا به ریاست رییس‌جمهور و وزارت بهداشت خواهیم شد. در این روزها وزارت بهداشت مدام هشدار می‌دهد که مردم در خانه بمانند اما دولت تمام مراکز اداری و تجاری را بازگشایی کرده است. همچنین به تازگی قرار است اماکن مذهبی هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز شوند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا کروناویروس مهار شده است؟ چرا دولت سعی در عادی‌سازی فضا دارد؟ بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که دولت برای بازگشایی اماکن عجله کرده است زیرا چرخه اقتصاد بر سلامت مردم تقدم دارد.


عجله‌ای در کار نیست

در همین رابطه ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران درباره بازگشایی اماکن پایتخت به گفت: از زمان ظهور کرونا در تهران، شهرداری تمام اقدامات لازم را برای کنترل بیماری و پیشگیری از گسترش آن در سطح معابر شهر، پارک‌ها و اتوبوس‌ها انجام داده است. بنده هم به عنوان کمیته سلامت شورا تمام تلاشم را کردم تا محدودیت ورود و خروج به شهر تهران اعمال شود البته شورای شهر تصمیم‌گیرنده نهایی این امر نبود. همچنین طبق هشدار‌های وزارت بهداشت قرار بر این بود که قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ادامه داشته باشد ولی این عمل اتخاذ نشد. به‌طور کل تصمیمات نهایی را دولت می‌گیرد.

وی افزود: در تمام دنیا این ویروس مشکلات عدیدی را ایجاد کرده است اما کشورمان از قبل مشکلات بسیاری را از قبیل تحریم بر خود حمل می‌کرد. با شیوع این بحران و عدم ارتباطات مالی با جهان بیش از دیگر کشورها تحت فشار قرار گرفته‌ایم، به همین دلیل وقتی بیماری تا حدودی تحت کنترل درآمد دولت تصمیم به بازگشایی گرفت و تمام ارگان‌ها مجبورند آنچه ستاد مقابله با کرونا تصمیم بگیرد اجرایی کنند. به همین خاطر مراکز متعدد اداری، تجاری و پارک هم از جانب ستاد مقابله با کرونا باز شد. البته نباید به این بازگشایی‌ها دل خوش کرد و همچنان تهران در معرض خطر پاندمی کروناست و مردم باید فاصله اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت کنند. اگر واقعا نیازی به خارج شدن از منزل ندارند، در منزل بمانند. فضای پارک‌ها برای ورزش و روان مردم با رعایت فاصله اجتماعی مناسب است ولی استفاده از ماسک برای همه ضروری است. هرچند ستاد مقابله با کرونا استفاده از ماسک را دیر اعلام کرد که این موضوع خود یک معضل بزرگ است.

کنترل کرونا!

خداکرمی درباره عملکرد کشور در مقابله با کرونا گفت: عملکرد مدیریت کنترل کرونا در مجموع نسبت به بسیاری از کشورهای درگیر قابل قبول بوده است. شاید یکی از علت‌های آن همکاری و همراه شدن مردم با تصمیمات دولت است. البته تعطیلات نوروز هم به کمک ما آمد تمام این موارد دست به دست هم داد تا کشورمان با بحران‌های شدیدی همانند اروپا که روزانه هزاران نفر فوت می‌شوند، را خوشبختانه تجربه نکردیم. در بدترین شرایط اپیدمی فقط در تهران روزانه ۱۲۰ تن فوتی داشتیم. در حال حاضر هم آمار فوتی‌های تهران به روزی ۲۰ تن رسیده است اما به معنای پایان یافتن این بیماری نیست. قطعاً دنبال موج جدید کرونا در تهران نیستیم زیرا بیماری قابل شناسایی و کنترل شده است البته در مهار کرونا مردم نقش بسزایی دارند.

وی با تاکید بر روند نزولی کرونا در کشور گفت: در تمام کشور آمار فوتی‌ها نزولی و خوشبختانه آمار بهبود یافتگان صعودی شده است. این امر دلایل مختلفی دارد اعم از سر رسیدن فصل تابستان با وجود اینکه بسیاری بر این عقیده‌اند که این ویروس در گرما هم از بین نمی‌رود و ماهیت این ویروس هنوز ناشناخته است اما نور آفتاب یک ضدعفونی‌کننده قوی است. همچنین طبق شواهد در مناطق گرم زمین گرچه این ویروس بیماری‌زای داشته اما شدتش از مناطق سردسیر و مرطوب کمتر بوده است. این ویروس در کشورهای سردسیر بسیار شدت داشته است.

خداکرمی درباره آمار‌های بهشت زهرا گفت: این روزها آمار بهشت زهرا نشان‌دهنده کاهش فوتی‌ها است. طبق آمار بهشت زهرا روزانه بین ۲۹ تا ۳۲ نفر بر اثر کرونا فوت می‌کنند. البته ممکن است در ماه اول که هنوز برای تشخیص سریع بیماری ابزار کافی مانند کیت‌های تشخیص نداشتیم اختلاف آماری فاحشی وجود داشته اما در حال حاضر اختلاف این آمارها با اعلام رسمی کمتر شده است.

اختلافاتی در ستاد مقابله وجود دارد

وی درباره اختلافات تصمیمی دولت و وزارت بهداشت گفت: شرایط کشور و تصمیم‌گیری‌های متعدد است. اگر وزارت بهداشت تصمیم گیرنده اصلی بود قطعاً زمان قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی طولانی‌تر می‌شد. متاسفانه وزارت بهداشت به تنهایی تصمیم گیرنده نهایی نبود، دولت و عوامل درونی و بیروی همه با هم به این نتیجه رسیده بودند که ستاد مقابله با کرونا به بازگشایی اماکن مذهبی و تجاری تن دهد. در این بحران چه بسا بهتر بود فقط وزارت بهداشت باید تصمیم گیرنده اصلی می‌بود اما همین‌طور که ملاحظه می‌کنید او نتوانست برای بازگشایی اماکن زمان بخرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهگفت‌وگو
شناسه : 104847
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا