وزارت ارتباطات باید خدمات پایه عمومی شبکه ملی اطلاعات توجه کند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  محمدباقر قالیباف امروز یکشنبه پس از ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز-یکشنبه-اظهارداشت: امنیت ملی، عمومی، اجتماعی و اخلاقی ما در گرو شبکه ملی اطلاعات است، همین شبکه ملی اطلاعات که الان وجود دارد دارای اشکالاتی است.

وی افزود: عدم تناسب در رشد ترافیک داخلی و خارجی وجود دارد و آن اندازه که رشد ترافیک در بخش خارجی وجود دارد، در حوزه داخلی نتوانستیم کنترل کنیم بنابراین به سیاست‌های تعدیلی و راهبردی نیاز داریم که در اختیار این وزارتخانه است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنس و شکل ترافیک هم مهم است، افزود: در ارسال یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا این پیام به خارج می‌رود و بعد به داخل بازمی‌گردد و این یک ضعف جدی است.

قالیباف ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات در خدمات پایه عمومی از جمله در بخش پیام‌رسان و سیستم عامل دچار کمبود جدی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به آن توجه کند، بحث صیانت از این شبکه ملی هم موضوعی مهم است.

وی با بیان اینکه کودکان، نوجوانان و خانواده‌های ما در معرض فضای آلوده هستند، اضافه کرد: این فضای آلوده را باید از دو زاویه بررسی کرد؛ نخست تولید محتوا که هم وزارتخانه و هم دیگر دستگاه‌ها در مورد آن مسئول هستند و موضوع دیگر توسعه سرویس‌های داخلی و سیاست‌های دولت و اعمال مدیریت در شبکه است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز لجام گسیختگی را در این فضا شاهد هستیم، این ضعف مدیریت و بدون سیاست‌گذاری بودن مشابهی در شرق و غرب ندارد و حالت لجام گسیخته و رها شده‌ای در این باره وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با  تاکید بر اینکه شبکه ارتباطی ما متکی به حوزه موبایل است، افزود: در شبکه ثابت فیبر نوری بسیار ضعیف عمل کرده ایم، فیبر نوری از ۷۰ کیلومتر به ۲ هزار کیلومتر رسیده است، اما سیاست مشخصی درباره آن وجود ندارد. این از وظایف روشن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و به پول دولت هم نیازی ندارد.

وی ادامه داد:  بخش خصوصی قادر به انجام این کار است، اپراتورها هم داوطلب هستند، چرا منازل و مدارس نباید فیبر نوری داشته باشند که با توسعه شبکه داخلی آسیب‌پذیری هم، کاهش یابد. این وظایف تقسیم کار شده و شورای عالی فضای مجازی آن را مشخص کرده  و مجلس آماده است در صورت نیاز در این زمینه کمک کرده و شرایط نابسامان این بخش را سامان دهی کند و  ابهامی در وظایف در این بخش وجود ندارد.

قالیباف بر اهمیت زیرساخت محتوا و خدمات در این زمینه تاکید و اظهار کرد: بخشی از محتوا در اختیار دستگاه‌های دیگر و مردم است، اما سیاست‌گذاری و مدیریت در این باره وجود ندارد چگونه است که برای رشد صنعت خودرو سیاست‌گذاری، تعرفه‌گذاری و حمایت از صنعت داخلی داریم، اما در حوزه وظایف وزارتخانه مربوطه که باید سیاست‌های تعدیلی داشته و رشد حوزه داخلی و خارجی با آن متناسب باشد این سیاست اعمال نمی‌شود، چرا حمایت در حوزه محتوا از بخش داخلی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: از وزیر ارتباطات تولید محتوا را انتظار داریم، سیاست گذاری در دست شما است،  این بحث مهی در کشور بوده و در جنگ اقتصادی هم مبانی زیرساخت و خدمات عمومی است که باید از آن استفاده شود.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره  آغاز به کار فعالیت کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی از امروز هم گفت: ما دو اولویت اقتصاد و فرهنگ را دنبال می‌کنیم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران این اولویت است؛ در جلسات بعدی به طور روشن و براساس سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی موضوعات را دنبال می‌کنیم.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 115852
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا