ورود بورس به کانال سه میلیونی در کوتاه مدت بعید است

به گزارش جهان صنعت نیوز: علی مولایی با اشاره به اصلاح اخیر شاخص بورس افزود: روند معاملات بورس منطقی به نظر می‌رسد، روند نزولی که اکنون بازار در حال تجربه است، نمی‌توان اصلاح شدید و نام‌گذاری کرد، زیرا شاخص بورس با تغییر چندانی همراه نشده و تا قبل از ورود به کانال دو میلیون واحد بیشتر از کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد کاهش پیدا نکرد.


وی اضافه کرد: پایین‌ترین حد از شاخص بورس اواخر تیر ماه به عدد یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد ورود کرد، اکنون باردیگر در کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد، شاهد اصلاح چندانی در معاملات بورس نبودیم.

مولایی افزود: با توجه به حجم ورود نقدینگی به بازار، اصلاح چندان شدیدی نمی‌تواند روند معاملات بورس را تهدید ‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی با وجود آنکه تدابیر درست و حرفه‌ای اتخاذ کرده، قیمت دلار از کف کانال ۲۰ هزار تومان پایین‌تر نیامده و تاکنون در کاهش قیمت‌ها برای ورود به کانال قیمتی کمتر از ۲۰ هزار تومان موفق نبوده است.

وی تصریح کرد: اکنون با دلار ۲۰ هزار تومان، شاخص بورس دو میلیون تا دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد، عدد قابل قبولی به نظر می‌رسد و با توجه به انتظار تورمی دلاری در ذهن سرمایه‌گذاران، شاخص بورس مستعد رشد بیشتری است و سیگنال‌های منعکس شده از بازار موازی، این موضوع را تقویت می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اصلاحی که از اواخر ماه گذشته در بازار شروع شد، نشات گرفته از خبرهای مبنی بر کاهش قیمت دلار تا کانال ۱۸ هزار تومان بود که این موضوع زمینه ایجاد ترس و وحشت را در بازار و بین فعالان بازار ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: رخ دادن چنین موضوعی از همان ابتدا به دلیل اینکه نفعی برای شرایط کلان اقتصادی کشور، صادرکننده، دولت، بانک مرکزی و فعالان بازار ندارد، بعید به نظر می‌رسید.

مولایی با اشاره به اینکه بهترین حالت این است که دلار در کانال قیمتی ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان خود را تثبیت کند، گفت: چنانچه دلار در این محدوده قیمتی با نوسان ۱۰ درصدی در حرکت باشد، شاخص به مرور خود را در عدد کانال دو میلیون و دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد به ثبات خواهد رساند و از آن به بعد آماده صعود برای حرکات بعدی بورس خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش بینی شده بازار به لحاظ منطقی به آرامش برسد و می‌توان وارد دورانی شد که فعالان بازار بدون هیجان به سمت سهم‌هایی بروند که به لحاظ بنیادی با وضعیت خوب، و از ارزش واقعی خود جا مانده‌اند.

وی گفت: اکنون با برخی از سهم‌ها در بازار روبرو هستیم که کمتر از ارزش ذاتی معامله می شوند و از قابلیت‌های بسیاری زیادی برای رشد برخوردارند، بنابراین ممکن است این سهم‌ها در آینده بین لیدرهای بازار تلقی شوند، اما این مستلزم دور شدن هیجانات و ورود به یک فرآیند آرامشی در بازار است.

مولایی با بیان اینکه بازار اکنون برای ثبات بر روی شاخص دو میلیون واحد و اعداد بالاتر از آن با برخی از مشکلات همراه است، گفت: شاخص دو میلیون واحدی برای بازار به عنوان مانعی تبدیل شده که به آسانی توانایی پرش از آن را ندارد.

این کارشناس بازار ضمن تاکید بر اینکه بازار وابستگی بسیار زیادی را به نرخ دلار دارد، افزود:چنانچه شاخص بورس احساس کند، دلار در کانال ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان تثبیت می‌شود، ضمن عبور دوباره از شاخص دو میلیون واحد، بر روی  کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خود را به ثبات خواهد رساند.

مولایی افزود: موضوعی که اکنون در بازار مطرح است، فقط عبور از شاخص دو میلییون واحد نیست، بلکه مساله اساسی در این زمینه، تثبیت بر روی این کانال است که بسیار اهمیت دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 127492
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا