واکنش ظریف به عدم صدور ویزا از سوی آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز: پکن از واشنگتن خواست تعهدات خود در رابطه با صدور ویزا برای شرکت در جلسات سازمان ملل را رعایت کند. آمریکا باید برای هیأت های نمایندگی تمام کشورها جهت شرکت در جلسات سازمان ملل متحد که در آمریکا واقع است ویزا صادر کند.

پیشتر آژانس خبری «رویترز» با استناد به یک کارمند دولتی آمریکا که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که آمریکا از صدور روادید برای محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران امتناع ورزید که قصد داشت جهت شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز ۹ ژانویه برگزار خواهد شد وارد نیویورک شود.

​دولت ترامپ از ورود محمد‌جواد ظریف به خاک ایالات‌متحده برای شرکت در یک نشست سازمان ملل در روز پنجشنبه جلوگیری کرد. به گزارش فارن پالیسی حاکی از آن است که وزیر امور خارجه ایران قصد داشت در این نشست در مورد محکومیت ترور سردار قاسم سلیمانی در بغداد سخنرانی کند. 

به گفته دیپلمات‌ها، طبق توافق ۱۹۴۷، واشینگتن باید به مقامات خارجی اجازه دهد در نشست‌های سازمان ملل شرکت کنند. اما درخواست ویزای ظریف که چند هفته قبل ارایه شده بود، ‌با موافقت آمریکا مواجه نشد و یک مقام دولت ترامپ در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به او اطلاع داد که ایالات‌متحده به ظریف اجازه سفر به آمریکا را نخواهد داد.

عدم صدور ویزا برای ظریف،‌ بحث‌های حقوقی و قانونی را در مورد توانایی ایالات‌متحده برای جلوگیری از حضور مقامات خارجی در نشست‌های سازمان ملل مطرح کرده است.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه می‌گوید: «با توجه به این رفتارها که تهدیدی برای صلح و امنیت خاورمیانه و فراتر از آن به شمار می‌رود، من تصمیم گرفتم که ممنوعیت ورود مقامات عالی رتبه ایرانی و خانواده‌های آنها به نفع ایالات متحده است».

پیش‌از آن نیز در تابستان سال گذشته میلادی، واشنگتن اعلام کرد که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی تنها مجاز به تردد در چند خیابان اطراف مقر سازمان ملل هستند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به اعتراض ایران به این تصمیم نیز گفته بود، زمانی که دیپلمات‌های آمریکایی نمی‌توانند به ایران بروند و آزادانه با رسانه‌ها گفتگو کنند،‌دلیلی وجود ندارد که مقامات جمهوری اسلامی آزادانه در خیابان‌های آمریکا قدم بزنند و از فضای آزاد رسانه‌ای در ایالات‌ متحده استفاده کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 80751
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا