واکنش روسیه به بازگشت نفت ایران به بازار جهانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: نواک هفته گذشته گفته بود بازار نفت نسبتا متوازن است و تقاضا اندکی از میزان عرضه فراتر رفته است. بازار قطعا دچار کمبود عرضه است و به همین دلیل سطح ذخایر نفت نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و به میانگین پنج ساله نزدیک شده است.


اوپک و متحدانش شامل روسیه در قالب گروه اوپک پلاس در حال احیای تولید به میزان ۲.۱ میلیون بشکه در روز تا پایان ژوییه هستند و محدودیت عرضه خود را به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل می کنند. دیدار بعدی وزیران نفت گروه اوپک پلاس اول ژوئن (۱۱ خرداد) تعیین شده است.

ارزیابی تحلیلگران بر این است که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و احیای برجام که به رفع تحریم‌های آمریکا منجر می شود، بین یک تا دو میلیون بشکه در روز به عرضه اوپک پلاس اضافه خواهد شد.

نواک به خبرنگاران گفت: ما همواره بازگشت نفت ایران را در نظر داشتیم و باید این موضوع را بررسی کنیم. ما می توانیم به طور مشترک توازن عرضه و تقاضا را محاسبه کنیم.

نفت برنت پس از این که هفته گذشته تحت تاثیر انتظارات برای بازگشت نفت ایران به بازار جهانی به پایین ۶۵ دلار در هر بشکه نزول کرد، روز چهارشنبه در حدود ۶۸ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه ایستاد.

کومرس بانک در یادداشتی نوشت: اوپک پلاس احتمالا تولیدش را از ماه مه تا ژوییه افزایش می دهد که این افزایش مطابق با احیای تقاضا انجام می شود. این بانک به کاهش آمار ابتلا به کووید ۱۹ در هند و کشورهای دیگر و کاهش محدودیت‌های رفت و آمد در سراسر جهان اشاره کرد.

بر اساس گزارش رویترز، گروه مالی سیتی برآورد کرد پس از توافق اولیه زودترین زمان برای بازگشت ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران به بازارها ژوییه خواهد بود. سیتی تقاضای تابستانی قوی را پیش بینی کرد که کمک می کند نفت در میانه محدوده ۷۰ دلار بماند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 192586
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا