واکنش اتحادیه اروپا به گام نهایی ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایسنا: جوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، روز دوشنبه، گفت از اظهارات اخیر ایران درباره کاهش تعهداتش نسبت به توافق هسته‎ای  متاسف است.


بورل در پیامی توییتری گفت که اتحادیه اروپا پس از آن که ایران اعلام کرد تعهداتش را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم کنار خواهد گذاشت بر ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه بررسی تعهدات ایران نسبت به این توافق متکی خواهد بود.

در حالی که این اقدام ایران در پی تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات‌شان انجام شده، وی در ادامه اظهار کرد: اکنون، اجرای کامل توافق هسته‌ای از جانب همه، بیش از پیش برای ثبات منطقه و امنیت جهانی اهمیت دارد.

 این واکنش بورل به گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران در پی این مطرح می‌شود که دولت کشورمان، شب گذشته طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

علاوه بر این، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در  پی انتشار این بیانیه در صفحه توییترش نوشت: به عنوان پنجمین و آخرین گام جبرانی ذیل پاراگراف ۳۶ برجام، از این پس، تعداد سانتریفیوژها هیچ محدودیتی نخواهد داشت. این گام در چارچوب برجام است و همه پنج گام در صورت اجرای موثر تعهدات متقابل، برگشت‌پذیر است. همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد یافت.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 80484
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا