واکسن رازی کوو پارس تا نیمه تابستان سال آینده وارد بازار می‌شود

 به گزارش جهان صنعت نیوز: دکتر جلیل کوهپایه زاده روز پنجشنبه در این خصوص توضیح داد: فازهای اول و دوم تست انسانی این واکسن حدود چهار ماه طول می کشد و تا فاز سوم به پایان نرسد، نمی توانیم ادعای بر صحت علمی کامل این واکسن را داشته باشیم.


وی با اشاره به اینکه برخی از کشورها مرحله سوم تست انسانی واکسن کرونای خود را در کشورهای دیگر تزریق می کنند، اظهار داشت: اغلب همسایه های ما در قالب فاز سوم در حال تزریق تست انسانی واکسن هستند و آن را به عنوان واکسن عمومی کشورشان درنظرمی‌گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشت: این واکسن نوترکیب که دارای تکنولوژی پیشرفته است، در شکل آزمایشگاهی و فاز حیوانی موفقیت های خیلی خوبی داشته و حتی بالاتر از انتظار محققان این طرح بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد که در فازهای تست انسانی نتایج خوب و مثبتی بگیریم تا بتوانیم دستاورد مناسبی برای مقابله با این ویروس به دست آوریم.

کوهپایه زاده به روند مراحل تست انسانی این واکسن ایرانی کرونا اشاره کرد و افزود: در فاز اول ۱۳۳ نفر وارد مطالعه می شوند و فاز دوم این طرح شامل ۵۰۰ نفر در قالب دو گروه ۲۵۰ نفره هستند.

وی ادامه داد: بعد از سپری شدن موفقیت آمیز مراحل قبلی، آماده فاز سوم تست انسانی با جمعیت چند هزار نفری می شویم.

کوهپایه زاده افزود: این واکسن سه دوز دارد که ۲ دوز آن تزریقی و یک دوز آن استنشاقی است. ۲ دوز اول در روزهای صفر و ۲۱ تزریق می شود و استنشاقی بینی هم در روز ۵۱ انجام می شود.

وی ادامه داد: سامانه ای برای ثبت نام داوطلبان در یک بازه سنی و شرایط خاص در نظر گرفته شده که بعد از مجوز سازمان غذا و دارو این کار انجام می شود.

واکسن رازی کوو پارس نخستین واکسن تزریقی – استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج رونمایی شد.

این واکسن به عنوان اولین واکسن تزریقی – استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید- ۱۹، توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید شد.

موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرد.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را تمام کرد، در اردیبهشت دوزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.

واکسن کووپارس رازی تحت رهبری وزارت بهداشت و با کار کارشناسی دقیق سازمان غذا و دارو انجام شده است. با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن به زودی روی ۱۳ نفر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران آغاز می شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 174096
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا