واکاوی ۴۳ بار جهش ژنتیکی در گفت‌وگو با جنون کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این صحبت‌های یکی از پرستارهای بیمارستان مسیح‌دانشوری تهران است. از دیروز رکورد فوتی‌ها در سراسر کشور شکسته شده است. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی دو هزار و ۶۳۷ بیمار کووید۱۹ در شبانه‌روز گذشته گفته متاسفانه ۲۰۰ تن از بیماران جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید.

همچنین استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان‌رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

افزایش آمار فوتی‌ها برای همه دردناک است و این موضوع نتیجه رفتار و عملکرد مسوولان در گذشته بوده است به طوری که در یکی از شهرستان‌ها در چند روز گذشته ۵۰ مراسم عروسی برگزار شده و به دنبال آن شاهد افزایش آمار ابتلا و بستری در این استان هستیم. مشخص نیست چرا روحانی بر عادی‌سازی شرایط تاکید دارد و محدودیت‌ها را اعمال نمی‌کند.

در این راستا طلعت مختاری‌آزاد، رییس مرکز ملی آنفلوآنزای کشور معتقد است اگرچه با دستور دولت تمام اماکن عمومی بازگشایی شدند اما لزومی ندارد مردم در تمام اماکن حضور یابند. درست است که بسیاری از مردم از محدودیت‌های اعمالی خسته شدند اما خطر همچنان در کمین آنهاست. مردم باید فاصله اجتماعی را رعایت و در کنار آن از ماسک‌های سه‌لایه استفاده کنند تا از ابتلا به بیماری کووید۱۹ در امان باشند.

جهش ژنتیکی ویروس کووید۱۹

مختاری‌آزاد رییس مرکز ملی آنفلوآنزای کشور و استاد ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین درباره جهش ژنتیکی ویروس کرونا به «جهان‌صنعت» می‌گوید: کروناویروس به مرور زمان بارها جهش ژنتیکی داشته است ولی لزوما مفهومش این نیست که با هر جهشی شدت بیماری‌زایی ویروس افزایش یابد. جهش ژنتیکی در تمام ویروس‌ها رخ می‌دهد و تنها مخصوص کروناویروس نیست. در برخی ویروس‌ها همانند آنفلوآنزا  جهش‌هایی رخ می‌دهد که برای درمان آن باید نوع واکسن را تغییر دهیم اما در کووید۱۹ چنین اتفاقی نمی‌افتد. البته باید واکسن‌اش ساخته شود بعد در موردش صحبت کرد. تاکنون کروناویروس جهش‌های بسیار زیادی داشته اما به این شکل نبوده که ویروس متفاوتی را  ایجاد کند. همانند بیماری سرخک که تمام علائم و بیماری‌زایی ثابتی دارد اما در بطن ویروس تغییراتی ایجاد شده که البته در مقابل واکسن‌اش تاثیری ندارد. گرچه پزشکانی که در خط مقدم این ویروس فعالیت می‌کنند باید تمام تغییرات این ویروس را زیر نظر بگیرند تا بلکه کمکی به بهبودی فرد مبتلا کنند. البته این ویروس امکان تغییر ژنوتیپ در آن وجود دارد اما اینکه باعث تغییر فنوتیپ شود، خیر امکان‌پذیر نیست. به بیانی دیگر در شکل ظاهری ویروس تغییری رخ نمی‌دهد که بخواهد ویروس جدیدی را به وجود آورد بلکه تنها جهش ژنتیکی دارد که در روند بیماری تاثیر بسزایی نخواهد داشت.

وی در خصوص اینکه آیا مجددا بهبودیافتگان دچار می‌شوند یا خیر گفت: موارد بسیار کمی وجود داشته ولی هنوز به‌طور کامل اثبات نشده است.

ویروس‌ها غیرقابل پیش‌بینی‌اند

مختاری‌آزاد در خصوص علت اینکه این ویروس در بدن برخی انسان‌ها کشنده است اما در فرد دیگر خفیف بیان کرد: اصولا شدت بیماری‌زایی مربوط به میزبان و ویروس است. فرض کنید قبل از اینکه واکسن فلج اطفال کشف شود انسان‌های بسیاری به این ویروس آلوده شدند ولی یک در هزارشان فلج شدند یا به‌طور مثال فلج اطفال در پسران بیشتر است. به این قضیه اصطلاحا می‌گویند طبیعت ویروس. حال در ویروس کرونا هم همین‌گونه است. کروناویروس در بدن بیش از ۵۰ درصد افراد فاقد علائم بالینی است ولی همان ویروس در بدن برخی افراد کشنده است گرچه علائم بالینی آن بستگی به سیستم ایمنی فرد هم دارد. به همین دلیل نمی‌توان به‌طور دقیق عملکرد این ویروس را شناسایی کرد اما می‌دانیم این ویروس در بدن کودکان بیماری‌زایی کمتری دارد. البته نمی‌توان صد در صد گفت کودکان دچار نمی‌شوند ولی وقتی با سنین بالاتر مقایسه می‌کنیم می‌توانیم دریابیم که کروناویروس در بدن کودکان ضعیف‌تر عمل می‌کند. گرچه امکان دارد ۶ ماه دیگر ویروس جدیدی ظهور کند که در کودکان شدیدتر شیوع پیدا کند. به همین دلیل نمی‌توان به درستی ویروس را بازشناسی کرد. نباید فراموش کرد اندازه ویروس‌ها در حد نانو اند ولی می‌توانند بسیار پیچیده باشند.

وی افزود: سیستم دفاعی بدن فرد در مواجه با ویروس‌ها همیشه کمک‌کننده و مثبت نیست گاهی برعکس عمل می‌کنند. اگر سیستم دفاعی بدن فرد قوی‌تر از حد معقول باشد می‌تواند بیماری را وخیم‌تر کند. سیستم دفاعی بدن همانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند؛ در برخی موارد نمی‌توان به سیستم دفاعی بدن اعتماد کرد.

علت زیاد شدن آمار فوتی‌ها

این استاد ویروس شناسی درخصوص علت زیاد شدن آمار فوتی‌ها گفت: وضعیت امروز جامعه را نمی‌توان با اوایل اردیبهشت مقایسه کرد زیرا تماس‌های بین مردم بیشتر از قبل شده است. در همین راستا طبیعتا آمار فوتی‌ها و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان افزایش پیدا کرده است. نباید اصل را بر آمارهای فوتی‌ها قرار داد زیرا موارد بهبود یافته هم افزایش پیدا کرده است. گرچه با این حجم از درصد مبتلایان اگر به صورت دقیق آمار‌ها بررسی شود احتمال اینکه آمار فوتی‌ها کمتر از قبل عید شده باشد، بسیار زیاد است.

ماسک بزنید

مختاری‌آزاد درباره حرف‌های ضد و نقیض سازمان بهداشت جهانی در باره این ویروس گفت: ابتدای شیوع کرونا در جهان اطلاعات همگان درباره این ویروس ناشناخته بسیار کم بود به همین دلیل بارها نظر‌های کارشناسانه پزشکان و ویروس شناسان تغییر می‌کرد. اوایل من هم زدن ماسک را اجباری نمی‌دانستم زیرا به نظرم منشأ آلودگی بود اما به مرور با کسب تجربیات و علم، متوجه شدم تنها ماسک می‌تواند فرد را در برابر این ویروس ایمن کند پس استفاده از ماسک را اجباری می‌دانم. قطعا سازمان بهداشت جهانی هم به تازگی متوجه چنین امری شده است. با تغییرات ویروس دستورالعمل‌های جدید هم ارائه می‌شود حتی نوع درمان هم بارها تغییر کرده است.

وی درباره تولید واکسن در ایران گفت: ایران به‌طور حتم توانایی تولید واکسن کووید۱۹ را دارد چه بسا موسسه رازی پیشتر واکسن‌های سرخک و اوریون را با کیفیت بالاتر از جهان تولید کرده و طبق شنیده‌های بنده در حال حاضر هم درصدد تولید واکسن کروناویروس است.

راهکار مقابله با ویروس

این استاد ویروس شناسی درباره راهکار مقابله با این ویروس می‌گوید: اگر فردی مبتلا شود و از نظر پزشکی به آن فرد رسیدگی شود بسیار کمک‌کننده است. البته طبیعی است وقتی در تمام دنیا تعداد کثیری از افراد دچار شوند، سیستم درمان نمی‌تواند به طور دقیق خدمات دهند. مهم‌ترین مساله رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل فاصله فیزیکی و ماسک است. اخیرا آزمایشگاه‌ها مملو از نمونه‌های مردم است در صورتی که اگر فرد رعایت کند دیگر نیازی به این همه نمونه نیست که تعداد بسیار زیاد از این آزمایش‌ها مثبت می‌شوند.

وی افزود: با دستور دولت تمام اماکن عمومی بازگشایی شدند اما لزومی ندارد مردم در تمام اماکن حضور یابند. درست است که بسیاری از مردم از محدودیت‌های اعمالی خسته شدند اما خطر همچنان در کمین آنهاست. مردم باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند و در کنار آن از ماسک‌های سه لایه استفاده کنند تا از ابتلا به بیماری کووید۱۹ در امان باشند.

 

 

اخبار برگزیده
شناسه : 120141
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا