واعظی: باید ساز و کاری ایجاد شود تا ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازگردد

جهان صنعت نیوز| محمود واعظی در نشست با فعالان اقتصادی استان بوشهر، با اشاره به ضرورت حمایت از صادرات در مقابل واردات با یک فهرست روشن به شرط عدم فشار به ارز کشور، گفت: باید ساز و کاری ایجاد شود تا ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازگردد و آنهایی که در مقابل صادرات قصد وارد کردن نیازمندهای اساسی کشور را دارند، بتوانند در سامانه‌ای اظهار کنند تا دولت بداند به ازای ارز آنچه از ایران صادر می شود چه میزان کالا وارد خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: ارز در همه کشورها در اختیار افراد است ولی سیاستگذاری آن برای اداره بهتر کشور در اختیار بانک مرکزی است؛ بر این اساس باید اقلام مورد نیاز کشور را که توسط بخش خصوصی در هر کدام از استان ها وارد می شود ، بدانیم تا از این طریق ارز در اختیار دولت صرف واردات بخش دیگری شود.

واعظی با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات متعلق به صادرکننده است و می‌بایست برای تامین نیازهای کشور در چرخه اقتصاد قرار گیرد، گفت: آنچه که امروز نرخ ارز را به قیمتی بالاتر از نرخ حقیقی آن رسانده التهابات، جنگ روانی و فضای تبلیغاتی دشمن است.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهارداشت: در این شرایط دولت با راهکارهای اندیشیده شده مراقب بخش خصوصی است و بخش خصوصی نیز تا آنجا که می‌تواند باید تلاش کند و سیاست گذاری و تسهیلات را بر عهده دولت بگذارد.

واعظی تاکید کرد: امروز کشور با شرایط ویژه ای مواجه است که ناشی از تحریم های بی سابقه آمریکا با بهره گیری از همه امکانات علیه نظام جمهوری اسلامی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه امروز برخلاف گذشته  اکثریت کشورهای جهان با تحریم ایران مخالف هستند، خاطرنشان کرد: امروز در این کشورها در زمینه آنچه مربوط به دولت‌هاست با ایران همکاری می‌شود اما شرکت های خصوصی و بانک ها به دلیل فشار و جریمه‌های آمریکا از همکاری با ایران ترس دارند.

واعظی با اشاره به پویاتر شدن بخش خصوصی، افزود: امروز در شرایطی که قدرت مانور برای واردات کم شده و باید ارز خود را برای اداره کشور مدیریت کنیم، گفت: بخش خصوصی باید بداند که در شرایط ویژه غیر طولانی هستیم و در این شرایط چنانچه خوب عمل کنیم، دشمن را از تحریم کردن‌ برای رسیدن به اهداف خود ناامید خواهیم کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 12588
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا