واحدهای صنعتی بزرگ در کنترل کرونا موفق بوده‌اند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «محمد شریعتمداری» به مناسبت هفته کارگر از خطوط تولید قطعات خودرو شرکت صنایع تولیدی کروز و خطوط تولید پارس‌خودرو از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا بازدید کرد.


بر اساس گزارش پایگاه خبری وزارت کار، شریعتمداری در جریان بازدید از شرکت کروز گفت : بدون حضور مدیریت شرکت با کارگران گفت و گوی صمیمانه داشتم. با توجه به فعالیت گسترده ای که شرکت کروز در کشور به عهده دارد  هم در زمینه وضعیت ایمنی و بهداشت کارگاه های موجود و هم در زمینه تأمین حقوق اولیه زندگی کارگران  عملکرد مناسبی داشته است.  

شریعتمداری بر برنامه ریزی برای تولید خودرو در این مجموعه تاکید و تصریح کرد: نکته قابل توجه  اینکه ۷۰ درصد کارکنان این شرکت را بانوان و شماری از آنان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که این امر حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: بر خلاف فشارها و محدودیت‌هایی که در تولید صنعتی کشور با آن مواجه بودیم، همین صنعتگران در تولید قطعاتی که از خارج وارد می شد تلاش بسیار و عملکرد موثری داشتند و علاوه بر تولید و تامین قطعات مهم ایربگ خودرو که پیش از این به کشور وارد می‌شد، موفق به طراحی ماشین‌آلات و تجهیزات خاص شدند که بسیار ارزشمند است.

شریعتمداری گفت: به لطف خدا و تلاش این صنعتگران در تولید بخش قابل توجهی از قطعات به خودکفایی رسیدیم و شاهد رشد صعودی در حوزه صنعت کشور هستیم  که آثار آن در اشتغال نیز ملموس است.

وی افزود: با وجود آنکه تعادل اشتغال در جهان به تبع شیوع ویروس کرونا بر هم خورده و منجر به بیکاری ۳۵ میلیون کارگر در سطح جهان شده است، در کشورمان تا پیش از شیوع این ویروس، شاهد شرایط بهبود یافته‌ای بودیم و امیدواریم پس از عبور از این شرایط شاهد ادامه این روند باشیم.  

کارگران باید از سود سهام کارخانجات برخوردار شوند 

شریعتمداری در خصوص اقدامات دولت در زمینه توجه به معیشت کارگران نیز گفت: در دولت‌های سابق حداقل سبد معیشت کارگری متوسط برآورد نمی‌شد. اما برای اولین بار در دولت تدبیر و امید بین کارگر و کارفرما تفاهمی تحت عنوان لیست کالاهای مورد نیاز برای تامین حداقل سبد معیشت خانوار کارگری متوسط برقرار شد.  

وی افزود: هر سال در دولت تلاش می‌کنیم که جامعه کارفرمایی را به عنوان یکی از طرف‌های سه‌گانه سه‌جانبه‌گرایی متقاعد کنیم که در تامین سبد حداقل معیشت همراه شوند. یقینا همراهی آنان  یک قدم مثبت در جهت حفظ حقوق کارگران است.  

شریعتمداری ادامه داد:به یقین خداوند از کسی که مسئولیت بپذیرد ولی به تامین معیشت حداقل کارگر توجه نکند نمی گذرد، ما با علم به همین موضوع در این مسیر حرکت می‌کنیم و تلاش  دولت نیز این است که خود را به استانداردهای حداقل عدالت نزدیک کند.  

 وی تصریح کرد: مسئله مسکن،  تأمین مواد اولیه زندگی از طریق توسعه تعاونی‌ها، استفاده کارگران از سود سهام کارخانجاتی که در آن کار می‌کنند، همه اهدافی است که باید به صورت موازی تعقیب شود و  تلاش ما این است که این مسئله تحقق پیدا کند.    

با ورود محصولات جدید سایپا، جهش تولید اتفاق می‌افتد

شریعتمداری، همچنین از خطوط تولید پارس‌خودرو از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا بازدید کرد.  

وی در حاشیه بازدید از این مجموعه تولید خودرو گفت: این مجموعه کمک‌های خوبی را در زمینه مقابله با کرونا در اختیار بخش‌های دیگر صنعت هم قرار داده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بسیار مهم است که واحدهای صنعتی بزرگ با کنترل‌های خوبی که کردند و با ایجاد فاصله‌گذاری هوشمند و رعایت اصول بهداشتی در امر تولید، باعث کاهش اثرات بیماری در میان نیروی انسانی خود شده‌اند. این نیز بسیار برای ما مایه افتخار و امید است و  باید این مسیر را با قدرت ادامه داد.

شریعتمداری خاطر نشان کرد: توجه به حقوق اصلی و اساسی کارگران و تامین نیازهای واقعی آنان از مهم‌ترین خواسته‌های جامعه امروز کارگران است. امیدواریم با توجه به این موضوعات زندگی آنان بهبود یابد و از این طریق تولید با کیفیت بهتر، رضایتمندی بیشتری در بین مردم را شاهد باشیم.  

وی درخصوص افزایش تولید در گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته نیز افزود: خوشبختانه با مدیریت مناسبی که در سایپا به‌اجرا درآمده، این گروه موفقیت‌های بزرگی در عرصه تولید به‌دست آورده که در سال جاری هم ادامه خواهد یافت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سایپا باوجود تحریم‌ها و مشکلات فراوان، توانسته بخش زیادی از تعهدات قبلی خود را برآورده کند که در سال جاری با افزایش تولید محصول این روند شتاب خواهد گرفت.

شریعتمداری با اشاره به برنامه سایپا برای عرضه چند محصول جدید در سال جاری گفت: با ورود این محصولات، جهش تولید در سایه توجه به ظرفیت‌های داخلی محقق خواهد شد.

وی درخصوص اقدامات گروه سایپا در حوزه کارگری هم گفت:خوشبختانه گروه سایپا توجه جدی به این موضوع داشته و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برای رفع موانع و مشکلات، همکاری خود را با این خودروساز ادامه خواهد داد.

شریعتمداری افزود: صنعت خودرو به‌عنوان یک صنعت مهم جایگزین واردات محسوب می‌شود که می‌تواند سهم زیادی از صنعت و اقتصاد را به‌خود اختصاص دهد. این صنعت با خوداتکایی و استفاده از ظرفیت‌ها توانسته نوآوری‌های بزرگی را رقم زده و کشور را از واردات بی‌نیاز کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 102795
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا