هیچ مسئولی برای سیل اخیر بازداشت نشده است

جهان صنعت نیوز:  قاسم تقی‌زاده خامسی در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسسیات آب و فاضلاب در پاسخ به این سوال که آیا قبوض کاغذی آب همانند قبض برق حذف خواهد شد یا خیر گفت: قبوض کاغذی آب نیز حذف خواهد شد به طوری که از این موضوع به صورت پایلوت از اصفهان شروع شده و این موضوع از اوایل سال آینده در تمام استان‌ها اجرا خواهد شد.


وی ادامه داد: آنچه که ایده‌آل وزارت نیرو است این است که مشترکین آب خود اظهار کنند یعنی مشترکین خودشان کنتور خودشان را قرائت و ارسال کنند؛ بنابراین به جای اینکه ماموران آب سالانه ۷ یا ۸ بار به درب منازل مراجعه کنند تنها سالی یکبار اقدام به قرائت کنتور کنند.

به گفته وی وزیر نیرو حتی در صدد این است که مشترکین عکس کنتور را گرفته و ارسال کنند تا برای آنها صورتحساب صادر شود.

تقی‌زاده خامسی در پاسخ به این سوال که طرح تعادل بخشی بعد از چهار سال از اجرای آن هنوز به اهداف خود نزدیک نشده است گفت: یکی از مسائل عمده در تعادل‌بخشی بستن چاه‌های غیرمجاز است بنابراین طبق آمارهای اتخاذ شده در حال حاضر ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم بنابراین روندی که وزارت نیرو برای بستن چاه‌های غیرمجاز دارد شاید تا ۲۰ سال دیگر نیز نتواند به اهداف خود نزدیک شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اضافه کرد: وزارت نیرو کاری که آغاز کرده است این است که میزان برداشت چاه‌های غیرمجاز را استخراج کند اما آنچه که مشخص است این است که ۱۲۰ هزار حلقه چاه از این ۳۲۰ هزار چاه برداشت زیر ۲۰ متر دارند یعنی این چاه‌ها آب‌های سطحی دارند پس باید فکری برای ۲۰۰ هزار چاه دیگر که ۲۰ درصد آب را برداشت می‌کنند اندیشید.

خامسی گفت: ما تمرکز بر روی این چاه‌ها خواهیم کرد. بنابراین خوشبختانه در اردبیل غالب چاه‌ها بسته شده است که این موضوع با همکاری خوب قوه قضاییه بوده است پس وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند در این خصوص کاری انجام دهد.

لایروبی سدها نقشی در سیل ندارد

تقی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نیرو برای کاهش خسارت سیل اقدام به لایروبی سدها خواهد کرد یا خیر گفت: لایروبی نقش پررنگی در کاهش سیلاب ندارد یعنی لایروبی تنها راه حل مدیریت سیلاب نیست. اما موضوعی که باید به آن اشاره کرد آن است که اگر در خوزستان سدهای دهگانه نداشتیم این حجم از سیلاب امسال که در ۲۰۰ سال اخیر بی‌نظیر بوده است نمی‌توانستیم آن را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه سدها کنترل کننده خوبی برای سیلاب‌ها هستند گفت: در گلستان یک سد نیمه کاره داریم که اگر آن تکمیل بود قطعا خسارت تا این حد از بابت سیلاب گلستان به وجود نمی‌آمد پس بنابراین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که سد کارون نیازمند لایروبی است بنابراین امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم خسارت‌های سیل امسال در نظر گرفته شده که البته از این مقدار تا حدودی تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه سیل قابل پیش‌بینی نیست گفت: آنچه که به عنوان پیش‌بینی توسط سازمان هواشناسی برای طول سال عنوان می‌شود نمی‌تواند به آن تکیه کرد و در پیش‌گیری‌های فصلی نیز تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد آن قابل اتکا است. بنابراین تاکنون بیشتر سدهایی که احداث شده با هدف تامین آب شرب و بخش صنعت بوده است اما موضوع سیلاب امسال باعث شد تا در ساخت سدها موضوع سیلاب را جدی بگیریم.

 از مقامات مسئول وزارت نیرو بابت سیلاب امسال بازداشتی نداریم

تقی‌زاده خامسی در پاسخ به سوالی درباره سخنان رئیس قوه قضاییه که اعلام کرده است که از بابت سیلاب امسال تعداد زیادی بازداشت شده‌اند آیا از مقامات مسئول وزارت نیرو نیز در جمع این بازداشتی‌ها حضور دارند یا خیر گفت: از مقامات مسئول وزارت نیرو در سیلاب امسال بازداشتی نداشته است.

وی درباره این که آیا قیمت آب مشترکان پرمصرف که امسال ۱۶ درصد به تعرفه آنها اضافه شد سال آینده نیز این عدد افزایش خواهد یافت یا خیر گفت: موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که قیمت تمام شده هر متر مکعب آب برای وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب ۵۰ هزار تومان است در حالی که از مردم ۳ هزار تومان دریافت می‌شود.

وی افزود: اولویت اول مدیریت آب را باید در بخش کشاورزی جست وجو کرد چرا که ۹۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص اینکه چه تغییراتی برای تعرفه آب مشترکان پرمصرف در سال آینده ایجاد خواهد شد فعلا خبری نیست.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا سدهای در حال ساخت و مطالعه دلیل سیلاب امسال مورد بازنگری قرار خواهند گرفت یا خیر گفت: در بازنگری سدها باید موضوع سیلاب جدی گرفته شود چرا که در یک مقطعی که دچار خشکسالی و کم آبی شدیم و ۱۲ سال به طول انجامید طبیعی است که باید در ساخت سدها بازنگری صورت گیرد. پس حالا که وارد یک مقدار دوره ترسالی شده‌ایم باید در  استفاده از سدها بازنگری مجددی صورت گیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 51887
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا