هوشمندانه و به موقع

به گزارش جهان صنعت نیوز: ترور یک مقام رسمی موضوع ساده‌ای نیست و به خودی خود تبعات بسیاری خواهد داشت؛ تبعاتی در عرصه سیاست داخلی و خارجی که اگر هوشمند نباشیم، تا مدت‌ها گریبان‌مان را رها نمی‌کند. بنابراین انتظار می‌رود آقایان در مقام تصمیم‌گیری هر چه سریع‌تر دو‌قطبی ایجاد شده بین مخالفان مذاکره که ترور اخیر را نتیجه اقدامات و سیاست‌های دولت می‌دانند و جریان مقابل را رفع کرده و اجازه تعمیق شکاف ایجادشده را ندهند.


کاسبان ترور

کاسبی این روزها مد شده و ما هم به دیدن انواع آن از کاسبان تحریم گرفته تا کرونا و… عادت کرده بودیم. آخرین ورژن از این نوع رفتارهای کاسبکارانه اما ظرف ۲۴ ساعت گذشته مشاهده شد. کاسبان ترور هنوز خون کف جاده خشک‌نشده پرچم ضدمذاکره برداشته و هیاهو به راه انداخته‌اند.

تلاش برای بهره‌برداری سیاسی و جناحی از یک حادثه تروریستی که کام ملتی را تلخ کرده در حالی صورت گرفت که پاسخ دادن به این اقدام تنها خواست یک جناح نیست. نگاهی به روزنامه‌های دیروز و پوشش گسترده اخبار مربوط به ترور محسن فخری‌زاده به خصوص در رسانه‌های اصلاح‌طلب و حتی طرح موضوع «خونخواهی» وی، گواه این مدعاست.

آنچه محل اختلاف‌نظر است اما شیوه پاسخگویی به این اقدام تروریستی است و برخی با اتکا به همین تفاوت در نگرش، هوچی‌گری پیشه کرده و دنبال دستیابی به اهداف سیاسی خود هستند. بنرهایی با این مضمون که اتفاق رخ داده نتیجه مسامحه یا به قول برخی «نتیجه مذاکره» است، تجمعاتی شبیه آنچه در مقابل شورای‌عالی امنیت ملی شکل گرفت و حتی سخن گفتن درباره پیگیری طرحی برای ملزم کردن دولت به کاهش سطح بازرسی‌های آژانس به صفر و… مصداق همین رفتارهاست که قطعا نتیجه خوبی نخواهد داشت.

ضرورت واکنش

پاسخ دادن به این اقدام تروریستی اما اصل مورد اتفاق نظر در شرایط فعلی است؛ پاسخی که از دو منظر بسیار مهم و حیاتی است. از یک سو باید به فکر بود که چطور رفتار کنیم و عکس‌العمل نشان دهیم که هم جامعه جهانی متوجه جانب حق و باطل شده و درک کند که ما قربانی این قضیه هستیم. از سوی دیگر باید به نحوی رفتار کرد که قطار دیپلماسی از ریل خارج نشود خاصه اکنون که با روی کار آمدن دولت دموکرات در آمریکا امیدهایی به احیای برجام و کاهش‌ فشارهای ناشی از تحریم به وجود آمده است؛ پاسخی که به گفته حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان «به موقع و مناسب» و به گفته علی ربیعی سخنگوی دولت در زمین بازی است که ما خودمان تعریف می‌کنیم.

موضع دولت

این‌طور که به نظر می‌رسد، مقامات مسوول در دولت متوجه اهمیت ماجرا بوده و قصد ندارند به دام تروریست‌ها افتاده و با پاسخ‌های عجولانه و نسنجیده، آسیب وارد شده را افزایش دهند. شاهد این مدعا مواضعی است که از جمعه تا‌کنون اتخاذ شده و اقداماتی که انجام شده است.

مثلا حسن روحانی روز گذشته با بیان اینکه ملت ایران هوشمندتر و حکیم‌تر از آن هستند که در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتند، ادامه داد: «آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند. بدانند ما دست آنها را از پیش خوانده‌ایم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خودشان دست پیدا کنند.»

رییس‌جمهور تاکید کرد: «همه اتاق‌های فکر و همه دشمنان ایران به خوبی بدانند ملت ایران و مسوولان کشور شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند. به موقع و مناسب، مسوولان مربوطه پاسخ این جنایت را خواهند داد.»

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در رشته‌توئیتی نوشت: «قطعا متجاوز تنبیه خواهد شد اما نه در زمین بازی که او تعریف کند. دشمنان تروریست با توجه به فعل و انفعالات یک ماه اخیر چند هدف را دنبال می‌کنند: ۱- به هم زدن آرامش روانی جامعه ۲- ایجاد سردرگمی در استراتژی ایران، ۳- به هم زدن امنیت منطقه ۴- به هم خوردن فضای امنیت جهانی با توجه به تغییرات احتمالی آتی در سیاست‌های بین‌المللی. این حق برای ملت ایران باقی است که براساس استراتژی مشخص معطوف به منافع و عزت ملی پاسخی قاطع که تعیین‌کننده ابعاد، زمان و مکان آن خواهد بود، بدهد.»

موضع تندروها

رویکرد منطقی و معقولانه دولت اما تنها یک روی سکه است. روی دیگر تندروی‌هاست که در صورت تداوم می‌تواند از یک سو پیام نادرستی را به دنیا برساند و مساله‌ساز شود. از سوی دیگر می‌تواند دولت را به چالش بکشد و در این ماه‌های پایانی و در این اوضاع و احوال دشوار اقتصادی، باری مضاعف شود.

بدیهی است که وقتی یک روزنامه کثیرالانتشار در تهران می‌نویسد «اگر نزنیم، می‌زنند» یا «چشم در مقابل چشم» پیامی به جامعه بین‌الملل مخابره می‌شود که با سیاست به موقع و مناسب دولت همخوانی ندارد؛ پیامی که حتی با رویکرد مقام معظم رهبری نیز متناسب نیست زیرا ایشان نیز در واکنش به ترور اخیر بر شناسایی عاملان و آمران جنایت تاکید داشته و مثل برخی آقایان سریعا به این نتیجه نرسیدند که این رخداد ناگوار در نتیجه مذاکره یا سیاست‌های دیپلماسی‌محور دولت بوده است.

مختصات پاسخ مناسب

با در نظر گرفتن ملاحظات یادشده باید به این سوال پاسخ داد که واکنش مناسب تهران نسبت به حادثه تروریستی اخیر چه می‌تواند باشد. رضا نصری تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «اولین پاسخ سیاسی به ترور شهید ‎محسن فخری‌زاده می‌تواند به کارگیری تمام توان و ابزار دیپلماتیک- از جمله تریبون شورای امنیت- برای آغاز یک کارزار بین‌المللی علیه برنامه سلاح هسته‌ای اسراییل باشد. شایسته است این ترور سرآغاز رسوایی و پایان دکترین وقیحانه «ابهام استراتژیک» باشد.

وی افزوده است: «در صورت اثبات نقش‌آفرینی، ضروری است ترور دکتر فخری‌زاده نقطه آغاز کارزار حقوقی برای قرار دادن مجدد «سازمان مجاهدین خلق» در فهرست سازمان‌های تروریستی باشد. مهم‌ترین استدلال این گروه برای خروج از فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا و آمریکا اثبات «دست کشیدن از خشونت» بوده است».

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» به ویژگی‌های پاسخ مناسب ایران می‌پردازد. او با اشاره به اینکه «صهیونیست‌ها تنها یک دانشمند هسته‌ای ما را ترور نکرده و در این قضیه زوایای مختلف از جمله جنگ روانی را نیز در نظر داشته‌اند» تاکید کرد: «باید در پاسخگویی به این اقدام کاملا هوشیار باشیم.»

وی افزود: «بدیهی است تصمیم درباره مساله به این مهمی در هر رده‌ای گرفته نشده و حتما باید در جایگاه خودش که می‌تواند در سطح سران قوا یا شورای‌عالی امنیت ملی باشد، بررسی و تصمیم‌گیری شود. لازم است در این روند بر اساس اطلاعات کافی و بررسی‌های همه‌جانبه عمل کنیم تا صهیونیست‌ها نتوانند برای ما زمین بازی تعریف کنند و ما را به جان همدیگر اندازند.»

این نماینده مجلس همچنین گفت: «آنچه در این مقطع ضرورت دارد، این است که اولا جوانب حقوقی قضیه را از سوی وزارت امور خارجه، دولت و قوه قضاییه پیگیری کنیم. دوما باید توسط دیپلماسی فعال مساله را برای جهان تشریح کنیم و خواستار برخورد با رژیم صهیونیستی و آمریکا شویم. سوما باید در فضاهای رسانه‌ای و مجازی مردم دنیا را در جریان این جنایت بگذاریم و آمران آن که صهیونیست‌ها هستند را بشناسانیم.»

جمالی‌نوبندگانی ادامه داد: «چهارمین نکته حائزاهمیت این است که باید از متهم کردن همدیگر که خواسته دشمن است، خودداری کنیم. در مرحله پنجم نیز انتظار می‌رود نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما برای مقابله با این اقدام راهکارهایی داشته باشند که در زمان و مکان خود به کار گرفته شود. نیازی هم نیست که آشکارا این مسائل را بیان کنند اما حتما انتقام گرفته خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد: «مساله اصلی و مهمی که همه باید به آن بپردازند این است که رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم ترور و وحشت که دوست ما و منطقه نیست معرفی شود. در این شرایط حساس باید وحدت نظر داشته باشیم زیرا آنان بعد از اقدامات شقاوت‌مندانه خود حتما اوضاع جامعه، گروه‌های سیاسی و قوای سه‌گانه ما را بررسی کرده و روی آن کار می‌کنند بنابراین باید با بلوغ سیاسی بالا و جامعیت کامل به مساله نگاه کنیم تا چیزی بیش از آنکه اکنون از دست داده‌ایم، از دست ندهیم.»

جمع‌بندی

ترور محسن فخری‌زاده غافلگیرکننده بود اما در شوک بعد از آن نباید تصمیم گرفت. همچنین نباید اجازه داد برخی با تمرکز بر منافع سیاسی و جناحی خود، تصمیم‌گیرندگان اصلی را تحت تاثیر قرار دهند و آن را به بیراهه ببرند. ضرورت دارد مسوولان امر هر چه سریع‌تر فضای ایجادشده را مدیریت کنند و ضمن آنکه پیگیر شناسایی عاملان و آمران ترور فخری‌زاده و به فکر مجازات آنان هستند، کاسبان ترور را نیز سر جای خود بنشانند تا با ادامه رویه خود و ارسال پیام‌های غلط‌شان به دنیا دردسرهای تازه نیافرینند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 155768
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا