هم‌آوایی غم و امید در روستای زلزله‌زده ورنکش

جهان صنعت نیوز:  زمانی که پای زلزله در میان است چیزی جز خرابی و خسارت های جانی و مالی متصور نیست و بر همین اساس وقتی شنیدم شدت زلزله ۵.۹ ریشتر بوده، آن هم در روستاهای دورافتاده شهر ترک و ترکمانچای شهرستان میانه، نگرانی تمام وجودم را فرا گرفت و بلافاصله تجربه زلزله اهر، هریس و ورزقان و روستاهای آنها جلوی چشمم مجسم شد که زلزله ۶.۲ ریشتری بیش از ۳۰۰ نفر فوتی داشت و پیش خودم فکر کردم که این زلزله هم که در روستاهای محروم به وقوع پیوسته، این بار نیز جان باختگان زیادی خواهد داشت.


پیگیر فوتی ها و مصدوم ها بودم که ستاد بحران تعداد جان باخته ها را تا صبح حادثه پنج نفر اعلام کرد، پس از طلوع آفتاب منتظر افزایش این تعداد بودم که با کمال تعجب مجموع فوتی ها ثابت ماند و جای سئوال برایم باقی ماند که چطور ممکن است چنین زلزله نسبتا شدیدی، تلفات جانی و مالی اندکی داشته باشد. 

با این تفکر به جاده ترکمنچای – روستای ورنکش رسیدیم؛ به دقت اطراف را زیر نظر داشتم اما آثاری از خرابی زلزله را نمی یافتم؛ اکنون به حوالی روستای زلزله زده ورنکش رسیدیم، چهره زیبای پائیزی منطقه و هفت رنگ بهشتی روستا، سلامت ساخت و سازهای اطراف، سد کوچک اطراف روستا و آبادانی باغ ها، تا حدودی از نگرانی ای که از وضعیت زلزله زدگان داشتیم، کاست، اما به هر حال هنوز به جواب سئوالم نرسیده بودم. 

به ورودی روستا که رسیدیم، ترافیکی از مردمی که می خواستند حضورا به مردم کمک کنند و مسئولانی که قصد بازدید از منطقه را داشتند، موجب توقف گروه خبری مان شد؛ مثل همیشه حضور و تلاش ماموران نیروی انتظامی امنیت خاصی به منطقه بخشیده بود؛ البته ایراداتی هم به مجموعه پیش بینی های پارکینگی و ترددی روستا وارد بود که نیاز به تصمیم جمعی ستاد بحران و دستگاه های خدمات رسان برای رفع دارد و در ادامه به آن اشاره خواهم کرد. 

وارد روستا که شدیم، چادر بهزیستی برای اسقرار گروه های «محب» در حال برپایی بود و در همسایگی آنها چادر و کانکس به هم پیوسته گروه پلی کلینیک شهرستان میانه و تبریز و چادرهای ارایه خدمات اداره برق به چشم می خورد؛ کمی آن طرف تر داخل کوچه بولدوزری در حال آوار برداری بود. 

نکته قابل توجه این است که روستا حال و هوای بحرانی ندارد و به گفته اهالی روستا، مسئولان پس از زلزله به موقع رسیده بودند، اما هنوز مسائل و مشکلاتی هم وجود دارد که مردم از آن گلایه می کنند؛ این مشکلات مربوط به آواربرداری، اسکان اضطراری، تامبن نیازهای اساسی مثل وسایل گرمایشی و مسائل تغذیه ای زلزله زدگان است، ولی نباید انصاف را کنار گذاشت، چون در مجموع نمره مناسبی را می توان به عملکرد نهادهای مسئول داد، البته باید دید در ادامه چه پیش خواهد آمد و چه خدماتی در آواربرداری به موقع، بازسازی و ساخت واحدهای آسیب دیده در روزهای آینده ارایه خواهد شد به خصوص که اکنون هوا به سمت سرد شدن گرایش دارد.  

اما من همچنان به پاسخ سئوالم درباره چرایی تلفن پایین زمین لرزه در کانوان اصلی آن – روستای ورنکش – نرسیده بودم؛ بر این اساس به دنبال رسیدن به جواب بودم که نوع سازه ها، ساخت منازل، تازه ساخت بودن آنها، دور بودن از دامنه کوه توجهم را به خود جلب کرد، تا حدودی جواب سئوالم را یافته بودم، چون تمام واحدهای مسکونی تخریب شده و ویران، گلی و کهنه ساخت بودند که نسبت این واحدها به واحدهای مستحکم در روستایی مثل ورنکش قابل توجه نبود.

گرچه زلزله خسارت های جدی به آنها وارد کرده، ولی طوری نبود که سقوط آجر، بتون یا تخریب دیواری آمار کشته ها را افزایش دهد، البته عنایت و رحمت خداوند نیز خیلی بیش از اینها شامل حال اهالی روستا و دیگر روستاهای اطراف کانون اصلی زلزله و موجب موجب کاهش تلفات انسانی شده است. 

مقاوم سازی ساختمان پیش از وقوع زلزله خسارت های جانی و مالی را کاهش می دهد

البته مقاوم سازی و بازسازی قبل از وقوع زلزله درخواستی است که یکی از روستائیان زلزله زده «ورنکش» مطرح و این موضوع را ثابت کرد که، ساکنانی که تا حدودی وسع مالی داشته اند، خود به امنیت واحدهای مسکونی توجه کرده و در احداث آنها به مسائل ایمنی ساختمان توجه کرده اند. 

اباذر نوروزی، زلزله زده روستای ورنکش، ادامه داد: مسئولان باید برای کاهش خسارت در مواقع زلزله ضمن آگاه سازی مردم و کمک به مقاوم سازی واحدهای کم دوام و فرسوده روستائیان، از پیش میزان خسارت های جانی و مالی را با ایمن سازی واحدهای ساختمانی به حداقل برسانند.

وی با تقدیر از امدادرسانی و خدمات رسانی مسئولان ستاد بحران و امدادرسان آذربایجان شرقی و کشور ادامه داد: مسئولان در کمتر از یک ساعت پس از وقوع زلزله در روستا حاضر شدند و امدادرسانی خود را آغاز کردند. 

نوروزی اضافه کرد: مسئولان هر طور که از دست شان بر می آید، تلاش برای کمک رسانی و رفع مشکلات زلزله زدگان را انجام می دهند، نیازهای اولیه در حال تامین است اما وسایل گرمایشی نفت سوز مانند «والور» ضمن اینکه کفاف تامین گرما را نمی کنند، به علت تولید مونو اکسیدکربن خطر  خفگی نیز دارند. 

وی یادآور شد: باید مسئولان به نوع گرمایش زلزله زدگان توجه کنند و چادرها هم تهویه داشته باشند تا زلزله زدگان با خطر گازگرفتگی، خفگی یا کاهش اکسیژن روبرو نشوند چون امروز شاهد مشکلاتی از این دست بین زلزله زدگان بودیم. 

نوروزی همچنین با اشاره به ضرورت حضور به موقع مسئولان پس از زلزله، گفت: گرچه در کمترین زمان ممکن عوامل امداد رسان در منطقه حاضر شدند، اما آگاه بودن خود مردم نیز بسیاری از تلفات جانی را کاهش داد مثلا اقوام خانواده پنج نفری ما را پس از نیم ساعت از وقوع زلزله از زیر آوار نجات دادند. 

مجوز تردد خودروهای ساکنان روستاهای زلزله زده صادر شود

روستایی زلزله زده دیگری نیز که خانه اش کمترین خسارت را دیده است، گفت: تازه ساخت بودن و رعایت نکات ایمنی در ساخت ساختمان خسارت ما را به حداقل رسانده است. 

مهدی رشیدی اظهار کرد: اما در خصوص تردد در مواقع ورود خودروهای شخصی ساکنان روستا دچار مشکل هستیم،چون پلاک زلزله زدگان شخصی است و فعلا به خاطر شرایط به وجود آمده بر اثر زلزله و جهت حفظ نظم و امنیت ساکنان،ورود خودورهای شخصی ممنوع و این موضوع برای خود ما نیز مشکل ساز شده است. 

کمک رسانی به زلزله زدگان منظم و نظامند شود

مادر سه شهید دفاع مقدس روستای ورنکش نیز با ابراز رضایت ت از امدادرسانی به زلزله زدگان گفت: با وجود اقدامات سریع مسئولان در امدادرسانی هنوز توزیع اقلام و بسته های غذایی منظم و با برنامه نیست. 

فاطمه مهدی لویی، مادر شهیدان «مددی»، اظهار کرد: امروز صبحانه و ناهار به من نرسیده و  بر این اساس باید به فکر کسانی که پیر هستند باشند و با شناسایی آنها بسته های غذایی را به واحدهای مسکونی امن باقی مانده یا چادرهای تحویل شده به آنان ارایه دهند. 

وی افزود: دیوار حیاط واحد مسکونی ما نیز فرو ریخته و منتظر آواربرداری و بقیه اقدامات هستیم، اما در مجموع از تلاش مسئولان برای کاهش مشکلات زلزله زدگان کمال تشکر را دارم. 

استقرار پزشک ثابت در درمانگاه روستا ضرورت دارد

پدر دختر بچه ۱۱ ساله ای بنام زهرا عابدی نیز که از فوت شدگان زمین لرزه روستای ورنکش بود، گفت: دخترم زنده بود، اما پزشکی در روستا مستقر نبود تا زهرا را مداوا کند.

اصغر عابدی که بر اثر شدت تاملات و اندوه از دست دادن دختر دلبندش دچار افسردگی شده است، اظهار کرد: خودم دخترم را پس از نجات از زیر آوار تا ترکمن چای رساندم اما آنجا نیز  تجهیزات مناسبی برای نجات دخترم نبود و به همین دلیل از مسئولان می خواهم پزشک ثابتی را در روستا مستقر کنند. 

امدادگران در خارج کردن وسایل منازل آسیب دیده زلزله زدگان کمک رسانی کنند/تقسیم وظایف در مدیریت منطقه لازم است

یکی دیگر از ساکنان و زلزله زدگان روستای ورنکش گفت: روستایی که به طور ثابت  حدود ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارد، باید درمانگاه آن پزشک ثابت و مستقر داشته باشد و این یک درخواست منطقی است. 

علی اصغر خلخالی همچنین با بیان اینکه باید منازل خطرناک که احتمال ریزش دارند، سریع تر شناسایی شوند، اظهار کرد: باید صاحبان این واحدهای مسکونی پس از شناسایی از ورود به آن ممانعت شوند چون برخی از اهالی برای خارج کردن وسایل منزل به آنجا تردد می کنند که خطر جانی دارد. 

وی ادامه داد: امدادگران باتجربه باید ضمن کمک به ساکنان این منازل مسکونی برای خارج کردن وسایل منزل شان، ابتدا ایمن سازی کنند، سپس اجازه تردد یا حتی سکونت در آن را صادر کنند؛ البته تردد در برخی از کوچه ها نیز خطرناک است. 

خلخالی تاکید کرد:  برخی مواقع سردرگمی در امدادرسانی و کمک رسانی به علت تعدد نهادهای کمک رسان مشاهده می شود که باید تقسیم وظایف در منطقه انجام شود تا کاری بر روی زمین نماند. 

استقرار گروه ۱۴ نفره پزشکی در روستای ورنکش

مسئول گروه پزشکی مدیریت بحران زلزله و پلی کلینیک شهرستان میانه مستقر در روستای ورنکش نیزاظهار کرد: پس از یک روز از وقوع زلزله با ۱۴ نفر گروه پزشکی اعزامی از میانه و تبریز در این روستای زلزله زده مستقر شدیم. 

دکتر مهدی کریم خانی گفت: پزشک عمومی، دکترای داروسازی، ۲ پرستار، کارشناس آزمایشگاه، راننده آمبولانس، مشاور روان شناس بالینی تخصص های همکاران مستقر در منطقه هستند و تاکنون بیش از ۵۰ معاینه پزشکی انجام شده است. 

وی با اشاره به اینکه یک دستگاه آمبولانس در منطقه استقرار یافته است، افزود: خون گیری، بخیه زنی، سرم تراپی، گچ گیری، نوار قلبی، رفتاردرمانی، آزمایش قند خون،  داروخانه سیار و ارایه داروی رایگان از خدمات گروه پزشکی مستقر در روستا است و در صورت نیاز امکان اعزام فوری بیمار به مراکز مجهز پزشکی وجود دارد. 

دکتر کریم خانی بیشترین علت مراجعه به پزشک را پیچ خوردگی پا، تروما و مسائل روحی و روانی اعلام کرد و گفت: تاکنون تنها یک نفر به خاطر گرفتن عکس به مراکز پزشکی در میانه اعزام شده است. 

وی همچنین با بیان اینکه حداقل برای یک هفته تا ۱۰ روز آینده جهت ادامه استقرار برنامه ریزی شده است، ادامه داد: البته در صورت نیاز بیش از یک هفته در روستای ورنکش خدمات پزشکی گروه را ادامه خواهیم داد. 

استقرار گروه های «محب» بهزیستی برای ترمیم مشکلات روحی

مسئول گروه طرح «محب» بهزیستی مستقر در روستای ورنکش، اعزامی از میانه، نیز گفت: حدود ۲۰ نفر از شهرستان های میانه، بستان آباد، هشترود و تبریز در این روستا پس از یک روز از وقوع زلزله مستقر شدند و خدمات مشاوره اولیه و کاهش تاملات و آسیب های روحی را به زلزله زدگان ارایه می دهند. 

مهدی حمزه ای اظهار کرد: آرام سازی روانی و شناسایی مددجویان نیازمند مشاوره های روانی از جمله دیگر وظایف مشخص شده گروه اورژانس اجتماعی بهزیستی در این روستا است. 

علی جودی، مسئول گروه گروه طرح «محب» اعزامی از شهرستان بستان آباد نیزگفت: تا یک هفته آینده در منطقه به انجام وظایف خود خواهیم پرداخت البته در صورت نیاز این زمان افزایش خواهد یافت. 

وی ادامه داد: مداخله اولیه عاطفی و روانی، مددکاری و توانمندسازی روحی زلزله زدگان داغدار یا افرادی که دچار مشکلات روانی شده اند، به صورت مراجعه حضوری یا ارایه خدمات در چادرها انجام می شود. 

جودی اضافه کرد: گروه های سیار و ۲ دستگاه آمبولانس اورژانس اجتماعی بهزیستی در منطقه حضور دارند که به زلزله زدگان خدمات ارایه می کنند.  

فریبا احدی و حوریه ابولی نیز که به عنوان روانشناس و مددکار اجتماعی در روستای ورنکش مستقر هستند، اظهار داشتند: خدمات اولیه روان شناسی، شناسایی افرادی که دچار معلولیت هستند و ارایه خدمات به آنان، حمایت های موردی و ارایه خدمات روحی و روانی و پیشگیری از آسیب های روحی کودکان و زنان و حمایت های عاطفی از خانواده ها، برخی از اقدامات گروه محب بهزیستی در این روستا است که در صورت نیاز با توجه به مشکلات آنان به مراکز مجهز شهری ارجاع داده می شوند.  

پایداری شبکه ایرانسل در مناطق زلزله زده

مدیر ایرانسل منطقه شمال غرب کشور نیز با اشاره به برقرار بودن ارتباط اینترنتی روستای زلزله زده ورنکش، گفت: سرعت اینترنت ۲۰ مگابیت بوده و تاکنون قطعی بر اثر زلزله در منطقه وجود نداشته است. 

امیررضا آقازاده اظهار کرد: مهار دکل سایت بی. تی. اس در روستای ورنکش انجام شد، اما شبکه ایرانسل از ابتدا به صورت کامل پایدار بوده است. 

اتمام آواربرداری مقدماتی و آواربرداری معابر در ورنکش

مسئول تخریب و آواربرداری امور اجرایی و ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه کار آوار برداری از همان روز وقوع زلزله آغاز شد، اظهار کرد: آواربرداری معابر و آواربرداری مقدماتی به پایان رسیده و اکنون پس از یک روز از وقوع زلزله و آواربرداری از منازل مسکونی و واحدهای دامی تا کنون ۱۰ لاشه دام های روستائیان بیرون کشیده شده است. 

علی جهانی با اشاره به اینکه به طور ثابت در روستا مستقر شدیم، گفت: تخریب واحدهای خطرناک و آماده سازی برای آواربرداری واحدهای مسکونی در حال انجام است و برای این کار ۱۵ دستگاه و تجهیزات شامل بیل مکانیکی، کمپرسی، لودر، بیل بکو، باب کت و آبپاش در این روستای آسیب دیده بکارگیری شده است. 

وی با بیان اینکه در هر روستا چهار تا پنج دستگاه از تجهیزات لازم آواربرداری کافی است، ادامه داد: برای آواربرداری کامل در هر روستا ۱۰ تا ۱۵ روز زمان لازم است که بنیاد مسکن تلاش می کند تا به صورت همزمان در روستاهای دیگر آسیب دیده اقدامات لازم انجام گیرد. 

برپایی موکب های خدمات رسانی به زلزله زدگان

مسئول قرارگاه خدمات رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آذربایجان شرقی و قرارگاه بین المللی خاتم الائمه نیز گفت: از روز گذشته ۱۵ نفر از اعضای قرارگاه از استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، زنجان و البرز در منطقه حضور یافتند. 

عبدالله جعفری اظهار کرد: برپایی موکب و آشپزخانه، ایستگاه صلواتی، کمک به آواربرداری، تخریب واحدهای مسکونی آسیب دیده، استقرار تیم پزشکی از اقدامات این گروه جهادی خواهد بود. 

وی افزود: پخش ارزاق، غربالگری بیماری های مختلف و بیرون آوردن لاشه های دام ها از جمله دیگر فعالیت های این گروه در یک هفته آینده خواهد بود. 

مشارکت ۳۰ تا ۴۰ طلاب و روحانی در آواربرداری

روحانی جهادگر از آذربایجان شرقی نیز گفت: ۳۰ تا ۴۰ طلبه توسط بسیج گردان امام حسین(ع) میانه از فردا در آواربرداری روستای ورنکش مشارکت می کنند. 

حجت الاسلام مصطفی جمال زاده اظهار کرد: کمک به امورات تدارکات، تاسیس موکب و توزیع ارزاق به صورت خانه به خانه و چادر به چادر از دیگر کمک های گروه طلاب جهادگر در این روستا خواهد بود. 

همه جای ایران سرای من است

جهادگر اعزامی از اصفهان نیز گفت: علاقه مندی برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی و حس کمک به هم وطن هدفی است که مرا به این روستای دور افتاده کشانده است. 

امیر عباسی اظهار کرد: پایداری عاطفه و معنویات مهمتر از مادیات است و باید این حس را همواره تقویت کنیم؛ البته پیش از این نیز پس از زلزله کرمانشاه و کمک به سیل زدگان پلدختر نیز حضور داشتم و در روستای ورنکش هم برای اقدامات جهادی مثل آواربرداری و توزیع مواد غذایی بین زلزله زدگان مشارکت می کنم. 

۲۷۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده احداث یا تعمیر می‌شود

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفت: بر اساس برآوردهای نخستین، حدود یک هزار و ۷۰۰ خانه در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی ساخته و یک هزار واحد نیز بازسازی می‌شود.

علیرضا تابش در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان میانه افزود: کار ارزیابی واحدهای خسارت دیده از امروز آغاز شده و این کار واحد به واحد از سوی کارشناسان این بنیاد انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای واحدهای خسارت دیده پرونده تشکیل می شود، اظهار داشت: برای واحدهای احداثی پرونده جداگانه و برای واحدهای تعمیری نیز پرونده جداگانه ای تشکیل می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: پس از اتمام عملیات آواربرداری برای اعطای تسهیلات بلاعوض به حادثه دیدگان و اسکان موقت آنان اقدام لازم از سوی این بنیاد انجام می‌شود.

تابش،  ادامه داد: وضعیت مناطق زلزله دیده به سازمان برنامه و بودجه منعکس می شود تا این هفته در هیات دولت مطرح شود و اعتبارهای مورد نیاز برای احداث، بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی خسارت دیده تخصیص یابد.

بازگرداندن زندگی عادی به زلزله‌زدگان فوریت ستاد بحران کشور است

رئیس مدیریت بحران وزارت کشور گفت: با توجه به نزدیکی فصل سرما و سردسیر بودن مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی باید زندگی عادی در سریع‌ترین زمان به مردم زلزله‌زده بازگردد.

اسماعیل نجار، روز شنبه در جلسه ستاد بحران آذربایجان شرقی افزود: این حادثه طبق رویکردهای جدید مدیریت بحران کشور جزو حوادث محلی بوده که هماهنگی، هدایت و مدیریت آن بر عهده مدیران استانی است اما با این وجود تمام دستگاه های مربوطه از مرکز کشور نیز پای کار آمده و در منطقه حضور دارند.

وی اظهار داشت: ریزش ساختمان های منطقه خسارت جانی محدودی دربر داشته اما از آنجایی که واحدهای مسکونی و دامی روستائیان دچار آسیب شده اند، اقدامات عاجل برای بازسازی و تعمیر آن ها ضروری است.

رئیس مدیریت بحران وزارت کشور گفت: با توجه به آمارهای مراجعه آسیب دیدگان به بیمارستان ها و درمانگاه های منطقه که رقم پائینی است، این حادثه ۲۸ نفر مصدوم و مجروح سنگین در پی داشته است و در مجموع حوزه امدادرسانی در منطقه مشکل خاصی ندارد.

نجار، با بیان اینکه هم اکنون اسکان اضطراری برنامه اول مدیریت بحران کشور است، ادامه داد: اکنون به جز چادر امکان دیگری برای اسکان اضطراری زلزله زدگان وجود ندارد چراکه استفاده از کانکس ها مشکلات خاص خود را دارد و تجربه های گذشته استفاده از آن را توصیه نمی کند.

وی اسکان زلزله زدگان در مسکن استیجاری را در شرایط فعلی مفید و موثر دانست و یادآوری کرد: اگر مکان های مناسبی برای اسکان زلزله زدگان وجود داشته باشد این شیوه بهترین روش است.

رئیس مدیریت بحران وزارت کشور با بیان اینکه مدیریت بحران در ۲ بخش نوسازی و تعمیر اماکن مسکونی و دامی وارد عمل می شود، گفت: در این رابطه تسهیلات مناسبی در نظر گرفته شده است که به همه آسیب دیدگان در شهرها و روستاها پرداخت خواهد شد.

نجار، افزود: استقرار ماشین آلات سنگین در مناطق زلزله زده در صورت بی نیازی توجیه ندارد و باید از منطقه خارج شود و از ماشین آلات سبک که نیازهای آواربرداری را برطرف می کند، استفاده کرد.

۱۵۷۲ تخته چادر بین زلزله زدگان توزیع شد

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی گفت: یک هزار و ۵۷۲ تخته چادر و ۲ هزار و ۵۰۰ تخته پتو بین زلزله‌زدگان شهرستان‌های میانه و سراب توزیع شد.

محمدباقر هنربر با اشاره به اسکان اضطراری یک هزار نفر از سوی هلال احمر، افزود: علاوه بر چادر و پتو اقلام مورد نیاز و گرمایشی مانند والور و بسته های تغذیه ۷۲ ساعتی و یک ماهه و ظروف غذا در بین زلزله زدگان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه زلزله زدگان در صورت نیاز به اسکان اضطراری و اقلام گرمایشی و غذایی می توانند به عوامل هلال احمر مراجعه کنند، اظهار داشت: محدودیتی از نظر اسکان اضطراری وجود ندارد و اقلام مورد نیاز زلزله زدگان تامین می شود.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آواربرداری سبک مناطق زلزله زده از دیروز آغاز و تا ظهر انجام شد، گفت: آواربرداری سنگین نیز از دیروز با همکاری مردم زلزله زده آغاز شده است.    

هنربر گفت: براساس گزارش تیم های ارزیاب واحدهای تخریبی حدود یک هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در ۴۰ روستای شهرستان میانه و ۶۰۰ واحد مسکونی در ۲۶ روستای سراب تخریب شده است.

وی، با بیان اینکه تیم های ارزیاب همچنان واحدهای مسکونی روستاهای آسیب دیده را ارزیابی می کنند و در صورت مشاهده مورد جدید آن را گزارش خواهند کرد، ادامه داد: دفتر بازسازی بنیاد مسکن نیز برای بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده مستقر شده است و سایر نیروهای امدادی،  عملیاتی و دستگاه های خدمات رسان نیز در محل حضور دارند تا به محض درخواست مردم به آنان خدمات ارایه کنند.

دیگر روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی نیز نیاز به امدادرسانی دارند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز به با اشاره به اینکه دیگر روستاهای زلزله زده استان نیاز به امدادرسانی دارند، گفت: همدلی و صمیمیت کلید موفقیت در کمک رسانی به زلزله زدگان است که در منطقه به خوبی به چشم می خورد. 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم اظهار کرد: نظارت و اقدامات دستگاه های ذیربط در اولین ساعات وقوع زلزله و پی گیری آنان مثل استانداری آذربایجان شرقی، ستاد بحران، سپاه، ارتش، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر دستگاه های خدمات رسان قابل تقدیر بوده و دست در دست هم برای خدمات رسانی تلاش می کنند. 

وی با تشکر از نقش نیروی انتظامی در ایجاد نظم و امنیت، افزود: چادرهای گروهی برای اسکان اضطراری و موقت، وسایل گرمایشی و کانکس از نیازهای مهم زلزله زدگان است که به علت هوای سرد و کوهستانی بودن منطقه تامین آن بسیار ضروری است.  

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد جمعه گذشته حوالی شهر ترک از توابع شهرستان میانه در آذربایجان شرقی را لرزاند که تاکنون حدود ۱۶۰ پس لرزه داشته و آخرین آن راس ساعت ۷ و ۷ دقیقه امروز / شنبه / به قدرت ۲.۶ ریشتر ترکمنچای میانه را لرزاند.

زلزله روز گذشته تاکنون ۵ فوتی بر اثر زلزله، ۲ فوتی بر اثر گازگرفتگی سوخت زغال و ۵۲۹ مصدوم داشته است.

اخبار برگزیده
شناسه : 59677
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا