همصدایی مخالفان برجام با اسراییل

 به گزارش جهان صنعت نیوز: برخی همچون محسن رضایی دبیر شورای عالی امنیت ملی آن را نشانه نفوذ دانسته و از ضرورت توجه بیشتر به مسائل امنیتی گفتند. برخی هم ماجرا را دستمایه اهداف سیاسی و جناحی خود کرده و همچون عبدالله گنجی مذاکرات در وین را هدف گرفتند. فرصتی که ایران برای بازسازی نیاز دارد دیگر محور مورد توجه بود و در عین حال اشاراتی نیز به تبعات زیست‌محیطی موضوع هسته‌ای شد.

توضیح ظریف

مقامات مسوول در وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و حتی مجلس اما دیروز را صرف بررسی و ارائه توضیحات تکمیلی کردند. حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در همین راستا بود. خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از ظریف نوشت: «مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی صراحتا گفته بودند که اجازه پیشرفت در رفع تحریم‌های ظالمانه را نخواهند داد و اکنون تصور می‌کنند به هدف خود می‌رسند. ولی صهیونیست‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت. نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد و طرف‌های مذاکره باید بدانند اگر تاکنون با تاسیسات غنی‌سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد.»

او همچنین بر ضرورت توجه نخبگان و مردم برای نیفتادن در دام مکارانه طراحی شده رژیم صهیونیستی، تاکید کرد و گفت: «صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام توفیقات در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.»

گفتنی است ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در باب جلسه دیروز و اظهارات ظریف توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «طبق توضیحات وزیر امور خارجه در نطنز، تروریسم هسته‌ای رخ داده که واکنش ایران استفاده از این تهدید به یک فرصت با جایگزینی سانتریفیوژهای جدیدتر با توان بالاتر به جای سانتریفیوژهای نسل اول است.»

مدت بازسازی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه و علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز روز گذشته درباره ابعاد مختلف این قضیه توضیحاتی دادند. اصلی‌ترین بحث توان بازسازی و فرصتی بود که ایران برای این کار نیاز دارد. البته در پررنگ شدن این قضیه گزارش نیویورک‌تایمز که مدعی شده بود «این انفجار ضربه‌ای محکم به توان ایران برای غنی‌سازی اورانیوم وارد کرده است و دست‌کم ۹ ماه طول می‌کشد که تولید اورانیوم غنی شده نطنز بازیابی شود» بی‌اثر نبود.

خطیب‌زاده اما با تاکید بر اینکه آنچه در نطنز رخ داد نمی‌تواند صنعت هسته‌ای کشور را به عقب برگرداند چرا که این دانش تبدیل به یک دانش بومی پیشرفته در داخل کشور شده است، گفت: «اگر هدف این بوده که توان هسته‌ای ایران محدود شود برعکس باید بگویم تمام سانتریفیوژها که روز گذشته از مدار خارج شدند از نوع ۱ IR بودند و سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین آنها خواهند شد.»

صالحی نیز وقتی در حاشیه مراسم افتتاح مرکز ملی فناوری کوآنتوم در سازمان انرژی اتمی با سوالات خبرنگاران در این باره مواجه شد، ضمن جدا کردن حادثه اخیر با آنچه در تیرماه سال قبل رخ داد، گفت: «دشمن دلش می‌خواهد یأس و ناامیدی را در دل ملت ما بکارد اما کور خوانده است. آنها (دشمن) در گزارش‌هایی که می‌دهند، می‌گویند ۹ ماه فعالیت‌های هسته‌ای را در نطنز عقب انداخته‌ایم اما من به شما می‌گویم ظرف چند روز آینده شاهد خواهید بود بخش قابل توجهی از خرابکاری‌هایی که دشمن انجام داده بود، جبران خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «بار قبل (اقدام تروریستی در تیرماه ۹۹) هم که اقدام خبیثانه کردند و سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ را از بین بردند، بخش قابل توجهی از آن سالن را احیا و همین امروز این سالن را سرپا کردیم، ضمن اینکه در دل کوه داریم سالن‌های متعدد و پیشرفته می‌سازیم.»

صالحی تصریح کرد: «سیستم برق اضطراری در نطنز راه‌اندازی شد و ظرف روزهای آینده سیستم برق اصلی هم وصل می‌شود و بقیه امور پیش می‌رود. همین الان غنی‌سازی در نطنز با قوت انجام می‌شود و متوقف نشده است. بخشی از ماشین‌ها به خاطر حادثه روز گذشته از مدار خارج شدند و بخشی باید بازنگری شود و آنهایی که آسیب دیدند جایگزین می‌شوند. این را بگویم هر اتفاقی که افتاده است جبرانش چندین درصد بالاتر بوده است. ما بعد از حادثه اخیر هم، جبرانش را ۵۰ درصد بیشتر خواهیم کرد.»

شناسایی عامل اختلال

مسائل امنیتی و نفوذپذیری یا نفوذناپذیری تاسیسات اتمی از دیگر محورهای مورد توجه در قضیه نطنز بود. همین هم سبب شد که صالحی تاکید کند: «ما از نظر حفاظتی و امنیتی اقدامات جدی را به کار گرفتیم. سیستم‌های امنیتی ما به ریشه‌یابی اتفاق اخیر رسیدند و خودشان بعدا اطلاع‌رسانی می‌کنند اما سرنخ‌ها پیدا شده است.»

موید حرف او اخباری بود که از شناسایی عامل خرابکاری اخیر رسید. یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات به «نورنیوز» رسانه نزدیک به سپاه پاسداران گفت: «هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است.» وی افزود: «اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال در سامانه برق مجتمع نطنز در دست انجام است.»

این مقام مطلع با اشاره به گزارش گروه فنی بررسی‌کننده حادثه تصریح کرد: «چگونگی ایجاد اختلال در سیستم برق‌رسانی نیز از سوی گروه فنی مشخص شده و از دیروز مجموعه اقدامات لازم برای بازگرداندن سالن آسیب‌دیده به مدار فعالیت مجدد آغاز شده است.»

حمله به مذاکره

بیش از همه اینها اما مذاکرات ایران  و ۱+۴ در قالب کمیسیون مشترک مورد توجه قرار گرفت. درست در حالی که مسوولان امر لطمه به روند لغو تحریم‌ها که از طریق گفت‌وگوهای وین دنبال می‌شود را هدف اسراییلی‌ها در این خرابکاری اعلام کردند، برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌های مخالف دولت و برجام نیز همین رویه را پیش گرفتند!

گروهی که نمی‌خواستند فرصت ایجاد شده را از دست بدهند، رخداد اخیر در نطنز را با آنچه در وین در جریان است، پیوند زدند تا به منافع جناحی خود دست یابند. درخواست توقف سریع مذاکرات که امثال عبدالله گنجی مدیرمسوول «جوان» ارائه کردند، در همین راستا بود.

مقامات مسوول در دولت اما در این باره نیز پاسخ‌های لازم را دادند. مثلا صالحی گفت: «هر چیزی جای خودش. مذاکرات جای خود. اقدامات ایذایی دشمن نشان از توفیقات فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور است که به عنوان یک پشتوانه قوی برای مذاکره‌کنندگان کشور بود. اینها فکر می‌کردند با این کار می‌توانند این پشتوانه را تضعیف کنند که قطعا اشتباه کردند. پشتوانه ما قوی‌تر شد و مذاکرات همه سر جای خودش است.»

خطیب‌زاده نیز با بیان اینکه «اگر هدف آنها این بوده که در مسیر تلاش‌ها برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران خللی ایجاد کنند» گفت: «آنها به هدف‌شان نمی‌رسند و ما در دام فریبکارانه آنها قرار نمی‌گیریم. رژیم صهیونیستی با این گونه اقدامات خود تلاش دارد از مردم ایران انتقام صبر و رفتار پرحکمت خود را در برابر ایستادگی در برابر تحریم‌ها و تلاش برای رفع آنها بگیرد. پاسخ ایران انتقام از این رژیم خواهد بود در زمان و جای خودش.»

وی البته در ادامه نشست خبری خود خیال پرسشگران درباره آسیب‌های انسانی و محیط‌زیستی این حادثه را نیز آسوده کرد و گفت: «خوشبختانه در پی وقوع این حادثه هیچ آسیب انسانی یا محیط‌زیستی به وجود نیامده است ولی قطعا می‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد که جنایت علیه بشریت است و انجام چنین اقداماتی از ذات گردنکش رژیم صهیونیستی دور نیست.»

واکنش آژانس و اروپا

حادثه نطنز همچنین با واکنش‌های بین‌المللی همراه بود. اتحادیه اروپا اعلام کرد هرگونه تلاش برای ممانعت از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران را نمی‌پذیریم. همچنین تاکید کرد که ابهامات موجود در رابطه با حادثه نطنز باید به‌طور عمیق و فوری شفاف‌سازی شود .

این اتحادیه با اعلام اینکه حادثه نطنز ممکن است اقدامی تخریبی باشد، خاطرنشان کرد که مساله توافق هسته‌ای ایران باید از طریق گفت‌وگو حل شود نه عملیات هجومی.

ناگفته نماند که سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز گذشته در گفت‌وگویی به سانحه رخ داده در تاسیسات غنی‌سازی نطنز اشاره کرده و گفت که آژانس از آن مطلع است. فردریک دال روز دوشنبه به یک خبرگزاری روسی درباره سانحه رخ داده در تاسیسات غنی‌سازی نطنز گفت: ما از گزارش دیروز رسانه‌ها درباره نطنز باخبریم و با مقامات ایران در این باره در تماسیم.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز طی اظهاراتی نسبت به حادثه اخیر در تاسیسات غنی‌سازی نطنز ابراز نگرانی کرد و گفت: آنچه ما در حال حاضر از تهران می‌شنویم، به ویژه از نطنز، چیز مثبتی برای مذاکرات نیست. وی افزود: اوضاع در نطنز «معنای خاصی» پیدا خواهد کرد و می‌تواند سرنخ‌هایی را مبنی بر این ارائه دهد که تا چه حد، آنچه در وین مورد بحث قرار می‌گیرد توسط تهران اجرا خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 182614
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا