همراهی با دولت در اولویت مجلس باشد

داریوش قنبری * در کل این مجلس هم در بهترین حالت و اگر بتواند به وظایف خود عمل کند، می‌تواند مثل مجالس گذشته باشد. منظور از بیان این نکته آن نیست که مجلس توان کافی را ندارد بلکه توجه به این است که طبق واقعیت‌ها مشکلات کنونی با قانون‌گذاری که اصلی‌ترین حوزه فعالیت مجلس است، حل نخواهد شد.

دو مشکل اصلی کشور در مقطع کنونی مساله تحریم و بحران جهانی کرونا است. قطعا در حوزه مقابله با کرونا کاری از عهده مجلس بر نمی‌آید. در ارتباط با بحث تحریم هم نباید امید چندانی داشت زیرا بر اساس تجربه، مجالس در همه ادوار در حوزه سیاست خارجی خیلی فعال نبوده‌اند و بعید است که مجلس یازدهم نیز بتواند رویه دیگری داشته و اقدام خاصی در این عرصه انجام دهد.

توجه داشته باشید که مساله تحریم‌ها در حیطه اختیار مجلس نیست و در یک مساله حاکمیتی است. از طرف دیگر با توجه به وضعیت کنونی و روابط ما با کشورهای دیگر از جمله رابطه ما با آمریکا، بستر کاهش تحریم‌ها فراهم نیست.

در این شرایط مجلس باید به مدیران کشور کمک کند تا بتوانند کشور را از این وضعیت بحرانی عبور دهند لذا انتظار می‌رود که مجلس با دولت در راستای مدیریت کشور همراهی خوبی داشته باشد. این امر در واقع باید در اولویت مجلس یازدهم باشد زیرا در این وضعیت که لازم است همه انرژی‌ها بسیج و صرف مدیریت بحران‌ها شود؛ هرگونه تضعیف دولت، تضعیف مدیران اجرایی بحران است و این هم قطعا موجب فشار بیشتری بر کشور و جامعه است. بر این اساس انتظار می‌رود که مجلس به سوی شعارهای غیرقابل تحقق، غیرعلمی و احساسی نروند و با درک دقیق شرایط کشور و درک مناسب از واقعیات حاکم بر نظام بین الملل و وضعیت اقتصادی کشور تصمیات مناسبی را در جهت همراهی با دولت به منظور مدیریت بحران بگیرند.

* نماینده مجلس در دوره ششم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 110200
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا