هفته افزایش مشارکت

ناصر ایمانی * طبق آنچه در نظرسنجی‌ها آمده مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۴۱ درصد خواهد بود اما بر اساس آنچه در ادوار گذشته انتخابات مشاهده کرده‌ایم تصور می‌شود که میزان مشارکت در هفته آخر و حتی روز آخر روند افزایشی خواهد داشت و نهایتا حدود درصد بیشتر می‌شود.

درصد رای نامزدهای محترم اما آن‌طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد طی دو، سه هفته اخیر یعنی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان تاکنون، تغییر و تفاوت فاحشی نداشته است. به این معنا که مشاهده نمی‌کنیم رای یک نامزد خاص مثلا ۱۰ یا ۲۰ درصد کاهش یا افزایش یابد. بر این اساس تصور می‌کنم که نسبت‌های فعلی که آرای آنان دارد تا روز رای‌گیری ادامه یابد. اگرچه ممکن است تغییرات چنددرصدی ایجاد شود اما این تغییرات قطعا اثرگذار نیست.

توجه داشته باشید که اکنون هیچ علائمی در سطح جامعه مبنی بر ایجاد تغییر در درصد آرای نامزدها مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که در انتخابات‌های ۷۶، ۸۴ و حتی ۹۲ از حدود ۱۰ روز قبل از انتخابات شاهد تغییر فضا و اصطلاحا تیک‌آف نامزد پیروز بودیم. اکنون اما علائمی مشاهد نمی‌شود که تصور کنیم یکی از نامزدها می‌تواند تفاوت معنی‌دار و اثرگذاری در نتیجه ایجاد کند.

مناظره امروز نیز به نظر من در چارچوب همان دو مناظره قبلی خواهد بود و نباید انتظار داشت که در میزان آرای نامزدها اثرگذار باشد. در واقع فاصله آقای رییسی با سایر نامزدها بیشتر از آن است که با تغییرات احتمالی در هفته آتی، از بین رفته و منجر به تغییر نتیجه شود.

نظرسنجی اخیر ایسپا که معمولا معتبر بوده است، نیز همین را نشان می‌دهد. حتی اگر فرض کنیم که این نظرسنجی دقیق نیست و فاصله رییسی با سایرین این اندازه هم نیست، نمی‌توان انتظار داشت که یک نامزد دیگر بتواند خود را به پیروز میدان تبدیل کند. مثلا آقای همتی تاکنون از همه ابزارهای مختلف روانی و… برای کم کردن این فاصله استفاده کرده و بعید است که اقدام بیشتر و موثرتری بتواند انجام دهد.

ضمن اینکه اصلا تصور نمی‌کنم اصلاح‌طلبان بتوانند با حمایت از او تاثیر معناداری بر میزان آرای وی داشته باشند. به اضافه اینکه تقریبا یقین دارم چنین کاری را نخواهند کرد. از طرف دیگر اصلاح‌طلبان در هشت سال گذشته با یک نامزد به مراتب شناخته‌شده‌تر یعنی روحانی تجربه اندوخته‌اند و اکنون برای رییس‌جمهور شدن یک نامزد کمترشناخته‌شده مثل همتی وارد عمل نمی‌شوند.

نکته مهم و قابل توجه نیز آنکه اساسا جامعه در فضا و وضعیت روحی و روانی‌ای نیست که با حمایت یک جریان یا فرد و یا «تکرار» یک چهره خاص پای صندوق‌ها صف کشیده و موجب پیروزی یک نامزد خاص شود.

نکته دیگری که شاید برخی تصور کنند نتیجه انتخابات را تغییر می‌دهد یا می‌تواند تغییر بدهد وضعیت آرای سعید جلیلی و مساله انصراف یا عدم انصراف او است. به نظر من البته او قطعا انصراف نخواهد داد و تا روز آخر به رقابت ادامه می‌دهد اما این مساله معادله را به صورت معنادار تغییر نخواهد داد. درست است که حضور وی در تقسیم آرا تعیین‌کننده است اما تاثیری مثل اینکه انتخابات را به مرحله دوم بکشاند یا او را پیروز مرحله دوم کند، نخواهد داشت.

* فعال سیاسی اصولگرا

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 195830
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا