هشدار آژانس و پاسخ تهران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ترور شهید محسن فخری‌زاده ثابت کرد که خیلی‌ها از احیای برجام نگران بوده و برای ممانعت از آن هر کاری می‌کنند. اقدام مخالفان خارجی برجام اما با واکنش تند منتقدان داخلی نیز همراه بود. طرح مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم» که برخلاف اسم معقول و قابل تحسین‌اش تلاشی بود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و خروج از NPT خیلی زود و با وجود مخالفت‌های کارشناسان و مسوولان عرصه سیاست خارجی تبدیل به قانون شد؛ قانونی که به موجب آن، اگر تا دو ماه دیگر آمریکا تحریم‌های علیه ایران را لغو نکند، ایران گام‌های هسته‌ای را برمی‌دارند که به منزله عدم پایبندی به توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. به گفته متخصصان ورود به این وادی به معنی رویارویی مستقیم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقدمه شکل‌گیری اجماع جهانی علیه ایران است.


هشدارهایی که در این باره به ایران داده می‌شود نیز گواهی بر درستی این پیش‌بینی و آغاز روند مورد اشاره است. مثلا رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به افزایش تنش‌ها در پی ترور شهید دکتر «محسن فخری‌زاده» دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنعت دفاعی ایران هشدار داده است. او در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای بدون محکومیت این اقدام تروریستی ابراز امیدواری کرد که چنین رویدادهایی در آینده رخ ندهد. وی افزود: من رییس یک سازمان بین‌المللی هستم که با مقوله امنیت و صلح و عدم اشاعه سلاح هسته‌ای سر و کار دارد. بنابراین امیدوارم اوضاع تشدید نشود و بتوانیم [با ایران] در مسیری که باید، همکاری کنیم.

گروسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای تعیین ضرب‌الاجل لغو تحریم‌ها و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران واکنش نشان داد و افزود: اگر این طرح اجرا شود باعث انحراف بیشتر ایران از تعهداتی می‌شود که با ورود به برجام پذیرفت.

وی افزود نمی‌تواند درک کند چه کسی از طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی منتفع خواهد شد. «اگر قرار به کاهش بازرسی‌های آژانس باشد ما به روشنی باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم. باید درباره آنچه قرار است رخ دهد با جهان شفاف باشیم. این تصمیم به هیچ‌کس از جمله ایران کمکی نمی‌کند.»

گفتنی است کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس تاکید کرد: ارائه هر گونه ارزیابی و تحلیل، خارج از ماموریت محوله به آژانس تحت برجام است.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «تنها نقش آژانس در برجام، نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات مرتبط هسته‌ای و ارائه گزارشات بروز شده در این مورد است. ارائه هرگونه ارزیابی و تحلیل، خارج از ماموریت محوله به آژانس تحت برجام است.»

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 158618
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا