نگاهی به آخرین اخبار درباره مذاکرات ایران و عربستان

به گزارش جهان صنعت نیوز: حرف از مذاکراتی است که در ماه‌های اخیر چند مرتبه و هر بار با وساطت و میزبانی عراق انجام شد. سه دور از این مذاکرات که گفته می‌شود در سطح مقامات امنیتی بوده، در دولت قبل انجام شده بود اما دور آخر و چهارم آن تقریبا سه هفته قبل در بغداد انجام شد. در روزهای اخیر اما اخبار غیررسمی و متعددی درباره توافقاتی که در این دور حاصل شده، منتشر شده است.

مثلا خبرگزاری بلومبرگ نوشته بود که در مذاکرات مذکور، سعودی‌ها می‌خواهند گام نخست ارتباط دوطرف، دستیابی به توافقی بر سر یمن باشد؛ اما ایران اصرار دارد نخست کنسول‌گری‌های دو طرف در جده و مشهد باز شوند تا تمهیدی برای پایان جنگ یمن باشد.

بنابر این گزارش و به ‌نقل‌ از دو منبع آگاه، «مذاکرات که عمدتا بر جنگ یمن متمرکز است، به طور کلی پیشرفت کرده اما پای جزئیات که به میان می‌آید، مذاکرات پیچیده و دشوار می‌شود.»

آنطور که بلومبرگ به نقل از دو منبع آگاه مدعی شده دور آتی مذاکرات نیز به زودی برگزار خواهد شد. همان دو منبع مطلع اما گفته‌اند که ایران پیشنهاد بازگشایی کنسولگری‌ها در مشهد و جده را به نشانه حسن‌نیت داده است. وزارت امور خارجه ایران و مرکز ارتباطات بین‌الملل عربستان‌سعودی البته تاکنون پاسخ فوری به درخواست این رسانه برای اظهارنظر در این‌باره نداده‌اند.

گفتنی است، پیش از آن نیز خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع مطلع نوشته بود که تهران و ریاض به حصول توافق جهت کاهش تنش‌ها نزدیک شده‌اند. ضمن اینکه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تایید برگزاری چهار دور مذاکره با عربستان گفته بود:‌ توافق هیات ایرانی و عربستانی این بود که مذاکرات پشت درهای بسته انجام شود. تلاش داریم که روابط ایران و عربستان به تحقق آرامش، صلح و ثبات در منطقه خلیج‌فارس کمک کند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا همان‌طور که بلومبرگ گفته و امیدوار است، توافق نزدیک است یا خیر؟ همچنین باید دید که طرف سعودی بازگشایی سفارت و کنسولگری‌ها را پیش از توافق درباره مساله یمن و… می‌پذیرد یا خیر؟

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 221966
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا