نمی‌توان ضعف‌های بزرگ اداره اقتصاد را تحمل کرد

جهان صنعت نیوز:  احمد، سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «جهان صنعت نیوز» در پاسخ به این سئوال که عملکرد تیم اقتصادی دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید،گفت: عملکرد تیم اقتصادی دولت را ضعیف می دانم؛ دلیل آن این است که بارها گفتند برجام امضا شود، مشکل زندگی مردم حل می‌شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه تحریم‌ها تشدید شد. او می گوید که نمی‌توان ضعف‌های بزرگ در اداره اقتصاد را تحمل کرد.

او افزود: در واقع گره زدن کل مسایل اقتصادی کشور به برجام یک ضربه سنگین به پیکره اقتصاد و معیشت مردم زده است. در حالی که ما سیاستی مثل اقتصاد مقاومتی را داریم و استفاده از ظرفیت‌های مردم می‌تواند منجر به رشد و رونق تولید شود.

نماینده مردم اصفهان با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی هر وزارتخانه ساز خودش را می‌زند و آمایش سرزمینی خدمات، تجارت و صنعت در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب نمی‌توان ضعف‌هایی به این بزرگی را در اداره اقتصاد کشور تحمل کرد و این ضعف مدیریت را می‌رساند.

سالک در ادامه در پاسخ به این سئوال که خشکسالی در اصفهان یکی از مشکلات بزرگ این استان بوده و اگرچه امسال به دلیل بارش های اخیر وضعیت بهبود یافته اما همچنان این نگرانی وجود دارد، در این رابطه چه اقداماتی انجام شده،گفت: خشکسالی ۱۵ سال است که اصفهان را گرفتار کرده است. در طول این سالها زندگی روستاییان عملا فلج شده و بسیاری از کشت های صنعتی به دلیل خشکسالی از بین رفته است.

او افزود: ما معتقدیم علی رغم تلاشی که وزارت نیرو در این زمینه انجام می دهد، اما اشرافی که از حیث مدیریتی باید داشته باشد، مطلوب ما نیست. یعنی مردم پیشرفتی نمی بینند. وزارت نیرو می بایست مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب را اجرایی می‌کرد، اما نتوانسته آن را اجرایی کند. در نتیجه برداشت های بی رویه از بالادست همچنان پابرجاست. عده ای هم این وسط می خواستند مشکلات آب را سیاسی کنند. این ضعف وزارت نیرو را نشان می دهد که تقسیم  عادلانه آب را نتوانست اجرایی کند.

مطالب مرتبط: 

تشکیل کارگروه احیای زاینده روز

زاینده رود هفته اول ماه بهمن بازگشایی می شود

وضعیت زاینده‌رود قرمز شد

نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما قانون عادلانه توزیع آب را در کشور داریم که می توانست عمل شود، اما اجرایی نشد، عنوان کرد: همیشه این موضوع در جریانات سیاسی قرار گرفته است، در حالی که اگر وزارت نیرو قاطع برخورد می‌کرد و مصوبات ۹ ماده ای را اجرایی می‌کرد بسیاری از مشکلات در دوران خشکسالی برطرف می‌شد.

او با بیان اینکه وزارت نیرو باید ساماندهی رودخانه زاینده رود را در اولویت قرار بدهد، تصریح کرد: ما از گاوخونی ساماندهی زاینده رود را پیش برده ایم. حدود ۹ میلیارد تومان بودجه برای این کار در نظر گرفته‌اند. بنده شاهد بودم که چه برداشت بی رویه ای از زاینده رود انجام می شد. از همین رو ساماندهی زاینده رو برای اینکه آب را به سرعت به گاوخونی برساند، ضرورت دارد.

سالک گفت: یکی از راه‌هایی که برای ساماندهی رودخانه زآینده رود باید در دستور کار قرار بگیرد، بندهایی است که مانع از ورود آب است. بویژه در استان بالا دستی باید این مساله حل و فصل شود. اگراین بندها باید برداشته شود، آب  سرعت به استان اصفهان می رسد. آبی که در تالاب آب خونی قرار می گیرد بیش از هزاران قنات یزد و کرمان را سیراب می کند.

نماینده مردم اصفهان همچنین گفت: دولت باید آب شرب و کشاورزی را در اختیار مردم قرار بدهد. دولت باید برنامه ریزی کند و جلوی مهاجرت روستاییان را بگیرد. روستایی که آب ندارد، زندگی هم در آن جاری نیست. بسیاری از روستاهای ما سابقه هزارساله دارند. باید این روستاها حفظ شوند. اگر صنایع دستی در روستاها احیا شود و مردم به درآمدزایی برسند، ماندن یا بازگشت به روستاها تسریع می‌یابد.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 42799
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا