نمادهای بزرگ؛ جعبه‌سیاه بازار سرمایه

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  روندی که نشان می‌دهد با جمع شدن تدریجی صف‌های فروش در اغلب نمادها، معامله‌گران مجددا برای ورود به بازار ترغیب شده‌اند. با این حال همچنان ترس بر بازار حاکم است. چرا که پیش از این نیز بازار در فازه اصلاح خود چند نوسان صعودی را تجربه کرده بود اما مجددا در سراشیبی قرار گرفته و زیان سرمایه‌گذاران را افزایش داده بود. در همین حال رشد دو روز گذشته بازار همزمان با توقف نمادهای بزرگی همچون پالایشی‌ها، شستا و برخی از زیرمجموعه‌های آن و نیز برخی از خودرویی‌ها رخ داده و ابهام در زمان و نحوه بازگشایی آنها بر ترس معامله‌گران افزوده است. تحلیلگران بازار از این نمادهای بزرگ به عنوان جعبه‌سیاه این روزهای بازار سرمایه یاد می‌کنند و امیدوارند که بازگشایی آنها بتواند در جهت رشد منطقی بازار عمل کند.

بیش از یک ماه از آغاز روند اصلاحی بازار سرمایه می‌گذرد و صعود کج‌دار و مریز این روزهای شاخص کل نیز نتوانسته تمامی معامله‌گران را راضی کند. این روزها همچنین شاهد افزایش نرخ دلار و لمس پی در پی سد مقاومتی ۲۷ هزار تومان توسط این ارز در بازار آزاد بوده‌ایم. با توجه به اثرگذاری و میزان این متغیر در روند معاملات بازار سرمایه، برخی دیدگاه‌ها در تحلیل بازار، دلار را در صعودی شدن مجدد شاخص کل موثر قلمداد می‌کند. حمایت‌های کلامی دولت از بازار سرمایه نیز در طی این روند بی‌تاثیر نبوده است. در همین حال هر روز اخبار جدید از جلسات مجلس و مسوولان سازمان بورس به گوش می‌رسد و شورای‌عالی بورس هم ابزارهای جدیدی را برای رونق بازار سرمایه معرفی کرده است. تمامی این متغیرها در کنار پایان سال مالی برخی شرکت‌های حاضر در بورس و انتشار گزارش‌های ۶ ماهه آنها می‌تواند دید بهتری برای تحلیل این روزهای بازار سرمایه ارائه کند.

بازار جذاب شده است

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: اگر بخواهیم بازار را در چند پلن بررسی کنیم فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین عواملی که به رشد این روزها کمک کرده است، رشد نرخ دلار است. مهران کاویانی توضیح می‌دهد: با توجه به رشد حدود ۲۵ درصدی نرخ دلار در مدت اخیر بازار از لحاظ دلاری تقریبا مقداری عقب افتاد؛ همچنین خود بازار سرمایه هم از لحاظ عدد شاخص ۲۰ درصد افت داشته است. در نتیجه می‌توان گفت که شاخص بازار از منظر ریالی و دلاری حدود ۴۰ درصد عقب افتاده است. او می‌افزاید: به نظر من این امر با توجه به رشد دلار آزاد و رشد قیمت نیما و حواله‌های آن بسیار موثر بوده است. کاویانی ادامه می‌دهد: یکسری صحبت‌هایی می‌شود که برخی از حواله‌ها حتی حدود ۲۵ هزار تومان هم در سامانه نیما معامله می‌شود و من فکر می‌کنم این یک عامل مهم و مثبت برای خرید از دید اهالی بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: نکته دیگر این بود که فشار فروش در برخی از سهم‌های بزرگ گرفته شده است. همان‌طور که دیدیم روز گذشته خودوریی‌ها هم مثبت بودند. در واقع اگر چه منفی باز شدند اما رو به مثبت صف خرید تشکیل دادند. کاویانی اضافه می‌کند: من فکر می‌کنم بازگشایی نماد ملت در هفته جاری نکته بسیار خوبی بود و این اطمینان را داد که نماد در نقطه خوبی باز شد و ترس از فشار فروش گرفته شد. همچنین در نمادهای بزرگ مانند کامودیتی‌ها اتفاقات خوبی افتاد و اعداد خوبی دیده شد. او اظهار می‌کند: از سمت دیگر وضعیت شرکت‌ها در بورس کالا هم خوب بوده است. این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به ورود و خروج پول از بازار تصریح می‌کند: نکته آخر هم در این باب این است که می‌توان گفت روز گذشته مجددا کلیه نمادها صف خرید بودند و دوباره شاهد ورود نقدینگی بودیم؛ اگر صندوق‌های درآمد ثابت را هم مورد بررسی قرار دهیم یک وجه مناسبی هم از سمت این صندوق‌ها به بازار تزریق شد. کاویانی تاکید می‌کند: من فکر می‌کنم که بازار در حال حاضر در یک وضعیت جذاب برای کوتاه‌مدت است. ضمن اینکه نیم‌نگاهی هم به ارزش دلار دارد که مجددا بازار دلار هم صعودی شده است؛ اگر این پکیج را در کنار هم بگذاریم فکر می‌کنم که ماحصل آن بازار سبزپوش روز گذشته بوده است.

رفتارسنجی نمادها برای پیش‌بینی بازار

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این سوال که این روند صعودی در نهایت ادامه‌دار خواهد بود یا تنها مختص یک مقطع زمانی است اظهار می‌کند: فکر می‌کنم باید کمی زمان بدهیم و ببینیم که نمادهای بزرگی که حمایت شدند و حتی نسبت به برخی از سهم‌ها ارزشمندتر هستند چگونه عمل می‌کنند. کاویانی اضافه می‌کند: مثلا در گروه فولاد امکان دارد که فولاد مبارکه نسبت به همگروهی‌هایی که شمش تولید می‌کنند از لحاظ قیمتی اور باشد اما چون صف‌ها عرضه نمی‌شود نمی‌توان روند را پیش‌بینی کرد. او ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم نیازمندیم برای بررسی بازار و اینکه روند صعودی آن تثبیت خواهد شد یا خیر به رفتار شرکت‌ها در بازار نگاه کنیم.

کاویانی بیان می‌کند: احتمالا باید مجددا شاهد سقف زدن و دوباره کف شدن نمادهای بزرگ در محدود ۲۵ تا ۳۰ هزار باشیم. مثلا روز گذشته فولاد مبارکه را قطره‌چکانی عرضه کردند یا مس را بسیار کم عرضه کردند که به نظر من این سقف‌ها دوباره با کوچکترین اتفاق احتمال دارد بریزد. در هفته آینده ۱۰۰ درصد خودرو متعادل می‌شود و این امکان دارد که کل جو را دوباره بر هم بریزد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: فکر می‌کنم که ارزش معاملات خوب و چرخش سهام بزرگی که خوب حمایت شدند از جمله فولاد، فملی و فخوز که حمایت خوبی داشتند در روند بازار موثر است. این نمادها حمایت خوبی داشته‌اند اما نسبت به همگروهی‌های خود کمی از لحاظ قیمتی پر هستند و دوباره سقف شدن آنها کمک می‌کند که دریابیم این قیمت‌ها برای بازار تعدیل شده و روند صعودی ادامه‌داری خواهد بود. او می‌افزاید: ضمن اینکه ما باید دلار را هم در نظر داشته باشیم. بازار ما به اعتقاد من فعلا پیرو دلار هم خواهد بود و اگر دلار بخواهد اصلاح کند یا متوقف شود هم مقداری از رشد بازار جلوگیری می‌کند و هم می‌تواند بازار را به چالش بکشد.

آثار بازگشایی بزرگان بازار

کاویانی در ادامه درباره ورود نمادهای متوقف به بازار تصریح می‌کند: بازگشایی این نمادها چه برای کسانی که می‌خواهند دست به خرید بزنند و چه برای کسانی که سهم این نمادها را دارند ترس‌آور است. او توضیح می‌دهد: فکر می‌کنم فعالان بازار انتظار داشتند نمادها در روز گذشته بازگشایی شوند. دیروز هم برخی خودرویی‌ها مثل خگستر که بازگشایی شدند در محدوده منفی با بازار هماهنگ شدند. مانند اتفاقی که برای نماد ملت افتاد. طبیعتا کسی از ضرر و زیان دیگران خوشحال نمی‌شود اما اتفاقی بود که کمک می‌کند به رشد بقیه بازار و به حرکتی که می‌خواهیم شاخص در میان‌مدت داشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: برای مثال روز گذشته خودرو در جو مثبتی که روی بازار حکمفرما بود باز شد و نمی‌دانیم که ادامه‌دار است یا خیر. معاملات آن هم حقوقی به حقیقی بود و می‌شود گفت که دست‌کم در بازه ۱۵ تا ۲۰ درصد این نوع معامله برای این سهم مستحکم باشد. کاویانی می‌افزاید: اگر بتوانند نمادهای دیگر را هم مثل خودرو روی نقطه صفر تابلو باز کنند به نظرم می‌توانیم به صعود بازار امید داشته باشیم. او ادامه می‌دهد: مثلا در مورد نماد شستا اگر بخواهیم مقایسه ارزشی کنیم نسبت به نماد خودرو ارزنده‌تر خواهد بود. وقتی که خودرو با این مشکلات و زیانی که دارد روی صفر تابلو باز می‌شود طبیعتا فکر می‌کنم شستا هم یا مثبت باز شود یا در نهایت صفر باز شود. باید ببینیم که در روز ورود چه اتفاقی می‌افتد و آیا مثل خودرو مثبت می‌شود؟ کاویانی تاکید می‌کند: این نمادهای بزرگ در واقع جعبه‌سیاه این روزهای بازار سرمایه هستند که بعید می‌دانم با شرایط فعلی بخواهند این نمادها را منفی باز کنند. شاید زور ناظر بر روند بازار نچربد که بخواهد اینها را منفی باز کند. باید ببینیم که آیا در آن نقطه بازگشایی ارزنده هستند یا خیر. با توجه به رشدی که شستا، فولاد و صبا داشته‌اند شستا می‌تواند ارزنده‌تر از سایر نمادهای متوقف باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 137562
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا