نقشه راهی برای خروج از بحران عراق

جهان صنعت نیوز: شرایط کنونی عراق و تحولات یک ماهه اخیر، که مصادف با تحولات لبنان بود و تحرکات گروه مختلف سیاسی و قومی در این کشور به یکی از مسائل مورد بحث محافل سیاسی در هفته های اخیر بدل شده است. دیدگاه های عمران علی محمدی،  نماینده ادوار مجلس شواری اسلامی و مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس را که در گفت وگو با جهان صنعت نیوز مطرح کرده است، در ادامه می خوانید.

جناب علی محمدی، به عنوان سوال اول بفرمایید تحلیل شما از تحولات اخیر عراق و زمینه های شکل گیری آن چیست؟

در مساله عراق، در شرایط کنونی هم بحث فعالیت دولت جدید مطرح است که  از اتئلاق های مختلفی مانند فتح و سائرون و سایر گروه ها تشکل شده است و هم دستاوردهای دولت های گذشته، که در بردارنده فساد اداری و حیف و میل بیت المال، توسط مسئولین بوده که  متاسفانه در دهه های اخیر به شکل همه گیر درآمده است.

این مسائل بستری برای نارضایتی مردم این کشور به وجود آورده است که تا این اواخر این نارضایتی ها به صورت علنی مطرح نشده بود؛ اما در جریانات اخیر و حضور مردم در مراسم اربعین کشورهایی مانند آمریکا، عربستان و انگلیس که چشم دیدن گردهمایی اربعین و همراهی و همگامی مردم با خط مقاومت (که به قول آن ها هلال شیعی است) را ندارند تلاش کردند با استفاده از موقعیت اربعین و حضور ایرانیان در عراق ناامنی ها و مشکلاتی را در این کشور ایجاد کنند.

آیا تحولات لبنان را که تقریبا با رویدادهای عراق پیش می رود نیز با همین استدلال قابل تحلیل است؟

بله، عوامل دخیل در این منازعات تلاش کردند همزمان در لبنان، نوعی ناامنی در خط مقاومت ایجاد کنند و ارتباط بین عراق و سوریه و لبنان را مختل کنند تا با ایجاد مشکلاتی برای خط مقاومت در این کشور ها، حاشیه ثباتی برای  اسرائیل ایجاد کنند.

با این حال به نظر می رسد بخش عمده ای از مطالبات مردم عراق به حق باشد؟

مطالبات مردم درباره فساد و دزدی اموال به حق است. حقوق های نامتعارف مدیران، وزیران و نمایندگان، بخشی از این مشکلات است و مردم تجمع کردند تا به این مسائل رسیدگی شود.

اما مساله این است که این تجمعات نباید مستمسکی برای بهره برداری بیگانگان باشد. این مساله داخلی عراق است که باید به وسیله نیروهای داخلی حل و فصل شد.

متاسفانه بیگانگان با طرح مساله حضور ایرانیان در عراق و همراه کردن اهل سنت و همین طور همراهی گروه مقتدا صدر باعث شدند که مردم تحریک شده و به خیابان ها بیایند و بهره برداری های نادرستی از این مساله صورت گیرد. یک خط نفوذی در عرق به دنبال این است که همه مشکلات عراق را ناشی از ایران معرفی کند.

مساله ای که با توجه به تنوع قومی و عشیره ای می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. حضور ولید جنبلاد و سمیر جعجع و همراهی شان با تحرکات مشابهی که در لبنان در جریان است نمونه ای از تاثیر گرایش های قومی با مسائل اخیر است.

به همین شکل طبعا در عراق هم حمایت مقتدا صدر و ملی گراها اثر زیادی در این زمینه داشت.

عملکرد نیروهای اطلاعاتی کشور عراق تا این جا چگونه ارزیابی می شود؟

همچنان که می دانید، در راستای همان توطئه ای که در جریان است سرویس های اطلاعاتی بیگانه،  تک تیراندازانی را استخدام کردند که مردم و نیروهای دولتی را هدف قرار دهند و این طور وانمود کنند که این تیراندازی های از سوی ایرانیان است.

با این حال نیروهای امنیتی روزهای اول خیلی مدارا کردند. هرچند که عوامل فتنه با حمله به اماکن حشد الشعبی،  اماکن دولتی و نظامی، باعث شدند نیروهای امنیتی واکشن هایی داشته باشند که این مقابله اجتناب ناپذیر بود.

نیروهای امنیتی سعی می کنند با دستور دولت و مرجعیت مدارا کنند و مردم بتوانند به صورت سالم پی گیر مطالبات خودشان باشند.

شما به عملکرد مقتدا صدر اشاره کردید، خواسته او در نهایت شامل چه مواردی است؟

در این موقعیت، عملکرد مقتدا صدر که پیش از این به خواسته های خود نرسیده بود قابل نقد است. او  اعلام کرد که دولت باید عوض شود و  عادل عبدالمهدی باید برود و انتخابات برگزار شود.

این در حالی است که تغییر دولت و ایجاد دولت جدید هزینه و زمان زیادی برای عراق خواهد تراشید و بی ثباتی دولت ها را در پی خواهد داشت.

با این حال، عبدالمهدی گفت که شما درست می گویید. بروید با الفتح و سائرون صحبت کنید و اگر به توافق رسیدید من حاضر به کناره گیری هستم که الحمدالله آن چنان که انتظار می رفت، این توافق صورت نگرفت.

در عراق نقش مرجعیت همیشه برجسته بوده است. در تحولات اخیر این نقش چطور ایفا شده است؟

علی رغم این که آیت الله سیستانی علاقه ای به حضوردر صحنه سیاسی ندارد؛ با این حال در شرایط حساس ایشان نقش خود را ایفا می کند. در این برهه از زمان هم مرجعیت بنا به وظیفه خود  وارد شد و چند نکته را اعلام کرد.

اول این که مطالبات مردم به حق است و کسی حق تعرض و برخورد خشن با مردم را ندارد.

دوم این که دولت باید به عنوان پایه قانونی و رسمی به کارش ادامه دهد که برعکس خواسته صدر است. این موضع گیری ها در تثبیت امور، نقش زیادی داشته و خواهد داشت.

آیت الله صافی، امام جمعه کربلا هم تا حدود زیادی مردم را آگاه کرد و مردم با حمایت از بیان مرجعیت نشان دادند که مرجعیت توان ایجاد توازن در فضای سیاسی عراق را دارد.

حال باید گروه های سیاسی به توافق برسد و تغییرات مورد نیاز برای کاهش فساد و کم کردن از رانت های سیاسی و اقتصادی آغاز شود، چه از راه انتخابات و چه در قالب ادامه فعالیت دولت فعلی.

اما تحرکاتی مشاهده می شود که عده ای می خواهند از این فضا سوء استفاده کنند. فعالیت هایی مانند پخش کردن پول و غذا در میان مردم نشان می دهد که دست بیگانگان  وسرویس های اطلاعاتی بیگانه در کار است.

البته این فعالیت ها برای شکست خط مقاومت با حضور به موقع مرجعیت تاکنون ناموفق بوده است. برای مثال کسانی که به کنسولگری ایران حمله کردند مشخص است که عراقی نیستند و مزدورند.

به طور کلی، افراد هدایت شده برای دنبال کردن خط تفرقه و نفاق در پی این آشوب ها هستند. این ها دارو دسته شیعیان وابسته انگلیس هستند که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و بین ما و عراق تفرقه بیندازند.

با این اوصاف شما راه برون رفت و نقشه راه مشخص برای حل و فصل مسائل عراق را در چه می دانید؟

راه برون رفت از این مساله، اتحاد و تفاهم گروه های شیعی و همراهی و همدلی آن ها با گروه های اهل تسنن، صرف نظر از بعثی های طرفد دار صدام است که می تواند منجر به برقراری امنیت پایدار در عراق باشد.

دولت باید برنامه جامعی برای مقابله با فساد داشته باشد و مجلس آن را تصویب کند و به اجرا گذاشته شود و مردم ببینند که حاکمیت به دنبال از بین بردن فساد است. به این ترتیب می شود این توازن قدرت را ایجاد کرد و از تفرقه و خون ریزی جلوگیری کرد.

به هرحال ۶۰ درصد جمعیت عراق شیعه هستند و احزاب  وگروه های شیعی در نهایت نظر مرجعیت را فصل الخطاب قرار خواهند داد.

چرا که برای آنها امنیت و منافع ملی در اولویت است. امیدواریم که با این رهنمودهای مقام مرجعیت گروه های سیاسی به اتحاد و همدلی برسند و اگر نیاز باشد انتخابات جدیدی برگزار شود.

نقشه راهی برای خروج از بحران عراق
عمران علی محمدی،  نماینده ادوار مجلس شواری اسلامی و مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس

پیش بینی ما این است که اگر دولت عادل عبدالمهدی طرح مقابله به فساد را به مجلس ببرد و تصویب کند می تواند کارش را ادامه دهد و نیاز به انتخابات نخواهد بود، اما اگر مجلس همراهی نکند نیاز به انتخاباب خواهد بود.

البته مقتدا صدر هم نظراتش را تعدیل کرده است و به نظر می رسد که فضا بهتر خواهد شد.

ملت عراق، اعم از شیعه و سنی باید بدانند که منافع آن ها در گرو همدلی، وحدت و همکاری با همدیگر است. در عراق ثابت شده است که مرجعیت به دنبال منافع همه مردم است. برای مثال جنگ حشد الشعبی در مناطق سنی با داعش نشان از این داشت که منافع مردم عراق یک مساله همگانی است.

مردم عراق باید بدانند که تنش های این کشور در منطقه تاثیر خواهد گذاشت و آرامش منطقه را به هم خواهد ریخت. این مساله در زندگی، اقتصاد و تجارت این کشور و سایر کشورها تاثیر نامطلوبی می گذارد که به نفع هیچ کس نیست.

نیروهای بیگانه در راستای تحولات عراق به دنبال چه اهدافی هستند؟

آمریکا و همدستان وی به دنبال نفت عراق و سوریه هستند و اظهارات ترامپ درباره نفت سوریه نشان دهنده این مساله بود که برای این کشور منافع خودش اولویت دارد. ملت عراق باید به این نتیجه برسد که با ایجاد ید واحده می تواند توطئه ها را خنثی کند.

آن ها می دانند که جمهوری اسلامی حامی مردم عراق، سوریه و لنبان است و همه اقشار عراق می توانند با اطاعت از مرجعیت و همراهی با هم ضمن حل مشکلات، اجازه بهره برداری بیگانگان را ندهند.

مسلم است که مردم عراق می توانند طبق گفته مرجعیت، به شیوه مسالمت آمیز مطالبات خود را پی گیری کنند، اما وقتی جمعیتی جمع می شود، باید طبق فراخوان های برنامه ریزی شده و دقیق صورت بگیرد تا به شورش های کور تبدیل نشود.

ادامه شرورانه این موضوع توطئه دشمنان است و مردم عراق باید اجازه این سوء استفاده را ندهند.

فکر می کنید در نهایت این نابه سامانی ها چه مدت طول خواهد کشید؟

فکر می کنم حداقل چند ماهی زمان می برد که این مسائل با مدیریت زعمای قوم، به نتیجه مطلوبی برسد، حال چه با برگزاری انتخابات، یا با ادامه کار این دولت به عنوان دولت قانونی و رسمی عراق.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسیگفت‌وگو
شناسه : 59906
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا