نقشه‌های ایران برای پول‌های بلوکه‌‌شده

به گزارش جهان صنعت نیوز: تعلیق حق رای در این سازمان نیز چالش جدید کشورمان در عرصه بین‌المللی است. ایران و چند کشور دیگر از جمله لیبی، کومور، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، سومالی، نیجر، کنگو و زیمبابوه در این وضعیت قرار گرفته‌اند اما بدهی ایران از همه بیشتر و بیش از ۱۶ میلیون دلار است.


آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم تاکید دارد که این پول باید پرداخت شود. او روز دوشنبه گفت: «ایران و چند  کشور آفریقایی حق عضویت‌شان را پرداخت نکرده‌اند و به همین دلیل حق رای خود در مجمع عمومی را از دست داده‌اند. بر این اساس  ایران باید در حدود ۱۶۲۵۱۲۹۸ دلار برای بازپس‌گیری رای خود پرداخت کند.»

پرواضح است که ایران به خاطر تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا بعد از سال ۲۰۱۸ امکان پرداخت حق عضویت خود را نداشته است. برای همین نیز در سال ۲۰۱۹ از سازمان ملل خواست بدهی خود را از طریق ارزی غیر از دلار بپردازد. سازمان ملل با این درخواست موافقت کرد اما این‌طور که اکنون به نظر می‌رسد و از نامه گوترش برمی‌آید، مبلغ مورد بحث تا تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ پرداخت نشده است.

با این حال امیدواری‌هایی وجود دارد که بعد از روی کار آمدن بایدن در آمریکا قدری از سخت‌گیری‌ها در نقل‌وانتقالات مالی ایران کاسته و این مشکل نیز حل و فصل شود.

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل در این باره به «جهان‌صنعت» گفت: «مساله مطالبات ما از کره جنوبی سبب شده این موضوع قدری به نفع ایران لوث شود و این هم نتیجه مذاکرات کره‌ای‌ها با آمریکاست. البته تصور نمی‌کنم که قبل از آمدن بایدن این موضوع حل شود.»

وی تاکید کرد: «به هر حال در موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده حق با ماست و اگر محدودیت‌های بانکی برداشته شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. درست است که ما FATF  را تصویب نکرده و عضو سوئیفت نیستیم و این خود مشکل‌ساز است اما اکنون و در این شرایط کرونایی که ما به پول‌های بلوکه‌شده برای خرید واکسن و دارو نیاز داریم، دنیا به نحوی تحت فشار قرار گرفته است بنابراین این امیدواری وجود دارد که بعد از روی کار آمدن بایدن در آمریکا سهل‌گیری‌هایی نسبت به تعاملات بانکی و مالی ایران لحاظ شود.»

وی در توضیح تبعات عدم حل این مشکل نیز گفت: «همه کشورها باید حق عضویت خود در سازمان ملل را بپردازند و ایران نیز به عنوان یکی از اولین کشورهایی که عضو این سازمان شده باید همین کار را انجام دهد. در صورت عدم پرداخت این مبلغ نیز طبق منشور متحد دیگر به مجمع عمومی دعوت نشده و حق رای نخواهد داشت. ضمن اینکه به شکایاتش نیز رسیدگی نخواهد شد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه پول‌های بلوکه‌شده در کره حق ایران بوده و ربطی به مسائل برجامی ندارد، ابراز امیدواری کرد که با موافقت آمریکا این پول‌ها صرف پرداخت حق عضویت سازمان ملل و تهیه واکسن و داروی کرونا شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 166534
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا