نسخه نجات ترامپ- نتانیاهو

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  به باور تحلیلگران این توافق به مثابه نسخه نجاتی برای ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و از سوی دیگر راه فراری برای نتانیاهو در بحبوحه فساد اخلاقی و مالی است. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک است و گفته می‌شود میانجیگری رییس‌جمهور ترامپ برای انجام «پیمان ابراهیم» بین امارات و اسراییل چه‌بسا روی نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد که به یقین بی‌تاثیر نیز نخواهد بود. برای ترامپ که انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر را در پیش دارد، توافقنامه‌های صلح اعراب و اسراییل به طور تنگاتنگی با مبارزات انتخاباتی او مرتبط است.

در پی عادی‌سازی روابط این دو کشور عربی با اسراییل، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال پیوستن کشور‌های عربی بیشتری به توافق‌های صلح شنیده می‌شود. شکی نیست که این توافق تا حدودی بر معادلات منطقه تاثیر خواهد گذاشت. رییس‌جمهوری آمریکا در این مراسم بدون نام بردن از کشوری گفت که به زودی پنج یا شش کشور عربی دیگر با اسراییل صلح خواهند کرد.

ظهور یک خاورمیانه جدید

دونالد ترامپ در آغاز مراسم و پیش از امضای توافق‌ها در برابر مهمانان کاخ‌سفید گفت: ما امروز اینجا گرد آمده‌ایم تا روند تاریخ را تغییر دهیم و پس از دهه‌ها جدایی و نزاع در طلیعه روز نوینی برای خاورمیانه ایستاده‌ایم تا آینده‌ای جدید را برای مردم آن، شامل همه ادیان، رقم بزنیم.

رییس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد: توافق ابراهیم، درهای اماکن تاریخی اسراییل را به روی مسلمانان سراسر جهان خواهد گشود و آنها می‌توانند در مسجدالاقصی، سومین مکان مقدس مسلمانان، نماز بخوانند. او تصریح کرد که این توافق‌ها پایه توافق‌های جامع در تمامی منطقه خواهد بود که کسی تصور آن را به ویژه در دوره کنونی نمی‌کرد.

به گفته ترامپ، ساکنین خاورمیانه در طول نسل‌ها در نزاع‌ها و دروغ‌ها درگیر بودند؛ دروغ‌هایی که یهودیان و اعراب را دشمن یکدیگر معرفی می‌کرد یا این دروغ که مسجدالاقصی زیر آماج حملات است. این دروغ‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شد و دایره خشونت در منطقه و جهان را برمی‌افروخت.

رییس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: این توافق نشان داد که این رهبران بر این شیوه‌های شکست‌خورده پیشین فائق آمده‌اند و روند جدیدی را آغاز می‌کنند و کشورهای بیشتری به این رهبران عالی خواهند پیوست. به گفته او، امروز جهان می‌بیند که آنها همکاری را بر نزاع ترجیح می‌دهند، شکوفایی را به جای فقر انتخاب می‌کنند و امید را جایگزین نومیدی می‌کنند. بنیامین نتانیاهو نیز در آغاز این مراسم اظهار کرد: توافق ابراهیم، امیدی برای همه پیروان ادیان ابراهیمی است.

بازی ترامپ با کارت توافق صلح

نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی به برگزاری مراسم امضای توافق صلح میان امارات و بحرین با اسراییل در کاخ‌سفید پرداخته و آن را اقدامی برای کمک به دونالد ترامپ در آستانه انتخابات آمریکا دانسته است. بنیامین نتانیاهو مدت زمان زیادی است که به دونالد ترامپ بدهکار است. ترامپ بار‌ها و بار‌ها از نظر سیاسی و دیپلماتیک به نتانیاهو کمک کرده است.

این روزنامه نوشت: برخی کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس جزو حامیان دونالد ترامپ هستند زیرا ترامپ همواره از آنها حمایت کرده است. این کشور‌ها همانند نتانیاهو مایلند که ترامپ برای دور دوم ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شود.

قرار است دو دولت عربی به همراه اسراییل، دین خود را به ترامپ ادا کنند. البته این نکته حائزاهمیت است که این توافق‌ها آن‌طور که ترامپ ادعا می‌کند در زمینه صلح نیستند. این توافق‎ها صرفا در زمینه عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و برخی زمینه‌های دیگر از جمله خطوط هوایی است. البته با کمی واقع‌بینی متوجه می‌شویم که این کشور‌ها از چندین سال پیش به طور مخفیانه با اسراییل در ارتباط بوده‌اند.

تردیدی وجود ندارد که نتانیاهو و حاکمان امارات و بحرین، انگیزه‌ای برای کمک به ترامپ دارند تا او بتواند خود را به عنوان یک دیپلمات موثر معرفی کند. دونالد ترامپ به طور مداوم در تلاش است خود را فردی صلح‌طلب نشان دهد به طوری که پس از اعلام عادی‌سازی روابط اسراییل با امارات و بحرین، کارزار انتخاباتی ترامپ در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ترامپ به صلح در خاورمیانه دست پیدا کرد.»

نمی‌توان نادیده گرفت که این اتفاق ۴۸ روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌افتد. به گفته مدیر اجرایی شورای یهودی دموکراتیک آمریکا، در سه انتخابات گذشته اسراییل، دونالد ترامپ همواره سعی کرده بود با کمک به نتانیاهو، او را در قدرت حفظ کند حال، نتانیاهو با وجود بحران‌ها در اسراییل برای امضای توافق و در واقع کمک به ترامپ به واشنگتن سفر کرده است.

به گفته یک کارشناس امور امنیتی، برخی کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس تمایل دارند ترامپ در مسند ریاست‌جمهوری آمریکا باقی بماند. این کشور‌ها از احتمال پیروز شدن بایدن نگرانند. آنها می‌ترسند بایدن در زمینه حقوق بشر به کشور‌های عربی سخت‌گیری کند. آنها همچنین می‌ترسند که بایدن، حتی فروش سلاح‌های آمریکایی را به این کشور‌ها متوقف کند.

بحران اعتبار عربی

از طرفی، عربستان سعودی و امارات به دلیل مداخلات نظامی در یمن و فاجعه انسانی که این دخالت در پی داشته و خشم جامعه بین‌الملل را به دنبال داشته است، با بحران اعتبار در جهان روبه‌رو هستند.

به نظر می‌رسد عربستان به طور مخفیانه در حال حمایت از توافق اسراییل با امارات و بحرین است. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی امیدوار است که پس از قتل جمال خاشقجی، با این حمایت‌ها، نفرت‌ها نسبت به عربستان و خود را کاهش دهد. از نظر نتانیاهو، سفر به واشنگتن یک فرار یا حواس‌پرتی کوتاه‌مدت از بحران سیاسی داخلی بر سر مدیریت شیوع ویروس کروناست.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که نتانیاهو در هفته‌های پایانی تبلیغات انتخاباتی آمریکا در کنار ترامپ، هم به عنوان ادای دین شخصی به ترامپ برای سال‌ها حمایت سیاسی و هم برای اطمینان از ریاست‌جمهوری او، ظاهر خواهد شد؛ ماه‌هاست که اراضی اشغالی شاهد اعتراضات گسترده ضدنتانیاهو بر سر مدیریت شیوع کرونا و همچنین فساد اداری بوده است.

عملیات نجات ترامپ و نتانیاهو

الاخبار در گزارشی نوشت: امارات و بحرین یک تاریخ طولانی از روابط با اسراییل را با امضای توافق صلح با این رژیم، جشن گرفتند؛ توافقی که تحت نظر ترامپ به سرانجام رسید. آل‌زاید و آل‌خلیفه به انجام ماموریتی ادامه می‌دهند که محتوای آن، نجات ترامپ در انتخابات و رهایی نتانیاهو از مجازات برای پرونده‌های فساد اوست. امروز عادی‌سازی تبدیل به امر واقعی شده در حالی که پیش از این، دو الگوی مصری و اردنی مصداق واضح بطلان معادله صلح در مقابل صلح بودند.

زمان‌بندی امضای توافق بین اسراییل و دولت‌های عربی، از خود توافق، مهم‌تر است. درست است که بین دولت‌هایی که تصمیم به عادی‌سازی روابط با اسراییل گرفته‌اند، پیش از این روابط دیپلماتیک علنی نبود اما اسراییلی‌ها اجازه ورود به این کشور‌های عربی را داشتند، همان‌طور که کشور‌های عربی از تل‌آویو تکنولوژی، سامانه‌های اطلاعاتی و تجهیزات جاسوسی، وارد می‌کردند و در طول سال‌های اخیر به عنوان بازاری برای کالا‌های اسراییلی تبدیل شده بودند که براساس آمار یک موسسه اسراییلی، بیش از یک میلیارد دلار آمریکایی بهای مبادلات بین کشور‌های عربی و اسراییل بوده است. چه‌بسا همین مساله تسریع امارات و اسراییل برای امضای پیش‌نویس تفاهمی بین بانک «هبوعالیم»، بزرگ‌ترین بانک اسراییل و بانک‌های امارات، برای تسهیل در روند حواله‌های مالی و همکاری‌های بانکی را تفسیر می‌کند.

بر اساس گرایش واضح برخی دولت‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس برای عادی‌سازی روابط با اسراییل، مشخص است که این دولت‌ها به مساله فلسطین اهمیتی نمی‌دهند، همان‌طور که نزدیکی آنها به اسراییل، ضرورتا منعکس‌کننده مواضع ملت‌های آنها نیست. درست است که نتانیاهو در واشنگتن حضور یافت تا به قول خودش یک ماموریت تاریخی را به انجام رساند اما ماموریتی که اجرای آن برای نخست‌وزیر اسراییل محال است، طبیعی نشان دادن عادی‌سازی، برای ملت‌های منطقه است.

متن کامل توافق صلح امارات و اسراییل

امارات و اسراییل در حالی سه‌شنبه توافق صلح را در کاخ‌سفید امضا کردند که این توافق بر برقراری کامل روابط دیپلماتیک و همکاری در زمینه‌های مختلف تاکید دارد. بندهای توافق صلح میان امارات و اسراییل شامل این موارد است:

۱- برقراری صلح و روابط دیپلماتیک و عادی‌سازی کامل روابط دوجانبه.

۲- دو طرف در روابط‌شان به منشور سازمان ملل و اصول قوانین بین‌المللی تکیه می‌کنند و هر کدام حاکمیت دیگری و حق زیستن در صلح و امنیت را به رسمیت می‌شناسد و دو طرف روابط دوستانه بین خود و مردم‌شان برقرار کرده و تمام اختلافات را به روش مسالمت‌آمیز حل می‌کنند.

۳- افتتاح سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها و تبادل سفرای دائم در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از امضای معاهده.

۴- دو طرف به اهمیت تفاهم و همکاری و هماهنگی در زمینه‌های صلح و ثبات به عنوان پایه و اصل روابط‌شان و ابزاری برای تقویت صلح و ثبات در خاورمیانه توجه می‌کنند. دو طرف متعهد می‌شوند اقدامات لازم را برای ممانعت از هر گونه فعالیت‌های تروریستی و خصمانه علیه یکدیگر اتخاذ کرده و اجازه حمایت از چنین فعالیت‌هایی را در داخل یا خارج ندهند.

۵- به خاطر پیشبرد روند صلح و ثبات و شکوفایی در تمام خاورمیانه دو طرف توافق‌های دوجانبه‌ای را در زمینه‌های نظارت پزشکی، علوم و تکنولوژی، گردشگری، فرهنگ، ورزش، انرژی، محیط‌زیست، آموزش، دریایی، ارتباطات، پست، کشاورزی، امنیت غذایی و آب امضا می‌کنند.

دو طرف می‌توانند توافق‌هایی در زمینه‌های دیگر از جمله حمایت مالی و سرمایه‌گذاری، هواپیمایی، ویزا و خدمات کنسولگری، اختراع، تجارت و روابط اقتصادی داشته باشند.

۶- تقویت فرهنگ همزیستی بین مردم امارات و اسراییل از طریق ایجاد برنامه‌ها و مذاکرات ادیان و تبادلات فرهنگی و آکادمیک و علمی و اتخاذ تدابیر درباره ویزا برای تسهیل سفر امن شهروندان. دو طرف برای مقابله با افراط‌گرایی که به انزجار، دودستگی و تروریسم دعوت می‌کند و مقابله با تبعیض و عضوگیری و ایجاد همایش مشترک صلح و همزیستی تلاش می‌کنند.

۷- دو طرف آماده پیوستن به آمریکا برای ارتقا و ایجاد دستور کارهای استراتژیک خاورمیانه برای گسترش روابط دیپلماتیک و تجاری و ثبات در منطقه هستند.

۸- این معاهده بر وظایف و حقوق دو طرف به موجب منشور سازمان ملل و اجرای احکام توافق‌های چندجانبه که هر کدام از امارات و اسراییل در آن شرکت دارند، تاثیری ندارد.

۹- دو طرف برای عمل به تعهداتشان صرف‌نظر از هرگونه اقدام یا سستی طرف مقابل و صرف‌نظر از هرگونه سندی که با این معاهده همسو نباشد، حسن‌نیت داشته باشند. هر طرفی به دیگری توضیح می‌دهد که مغایرتی بین تعهداتش در این معاهده وجود ندارد. دو طرف متعهد می‌شوند که وارد هیچ‌گونه تعهد و توافقی که مغایر با این معاهده باشد، نشوند.

۱۰- دو طرف در سریع‌ترین زمان ممکن این معاهده را تصویب کرده و بعد از تبادل اسناد وارد مرحله اجرایی می‌شود.

۱۱- نزاع‌هایی که بر سر اجرا یا تفسیر این معاهده به وجود می‌آید از طریق مذاکره حل می‌شود. هر نزاعی از این قبیل که نتوان از طریق مذاکره آن را حل کرد به داوری گذاشته می‌شود.

۱۲- این معاهده برای دبیرکل سازمان ملل فرستاده می‌شود تا طبق احکام ماده ۱۰۲ منشور سازمان ملل آن را ثبت کند.

پیوست‌ها

براساس بند پنجمی که به آن اشاره شد دو طرف توافق‌های دوجانبه‌ای در زمینه‌هایی امضا خواهند کرد و این احکام همراه معاهده و بخش جدایی‌ناپذیر آن هستند. این زمینه‌ها عبارتند از:

حمایت مالی و سرمایه‌گذاری: دو طرف فورا برای گسترش روابط سرمایه‌گذاری و دادن اولویت به امضای توافق‌هایی در زمینه حمایت مالی و سرمایه‌گذاری و اهمیت دادن به نقش اصلی این توافق‌ها در توسعه اقتصادی دو طرف و خاورمیانه تلاش خواهند کرد.

هواپیمایی: دو طرف اهمیت انجام پروازهای مستقیم و منظم میان اسراییل و امارات به عنوان ابزار اصلی برای ارتقای روابط را به رسمیت شناخته و برای ایجاد گذرگاه بین‌المللی هوایی و اجرای توافق‌های لازم درباره ویزا و خدمات کنسولگری برای تسهیل سفر شهروندان تلاش خواهند کرد.

گردشگری: امارات و اسراییل بر تمایلشان برای تقویت همکاری در زمینه گردشگری به عنوان عنصر اصلی توسعه اقتصادی و تقویت روابط مردمی و فرهنگی تاکید دارند. برای تحقق این هدف دو طرف برای تسهیل تبادل اطلاعات و شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری و تبلیغ پروژه‌های گردشگری مشترک و برنامه‌ها تلاش می‌کنند.

اختراع و روابط تجاری و اقتصادی: همکاری در زمینه اختراع و روابط تجاری و اقتصادی افزایش می‌یابد تا مردم از فایده صلح بهره ببرند.

علوم و تکنولوژی: دو طرف به نقش مهم علوم و تکنولوژی و اختراع در رشد بخش‌های اصلی اذعان دارند و تلاش مشترک و همکاری در زمینه پیشرفت علمی و تکنولوژی را تقویت می‌کنند.

محیط‌زیست: دو طرف به اهمیت حفاظت از محیط‌زیست و بهبود آن و تشویق ابتکار در این زمینه برای توسعه پایدار در منطقه و خارج آن اذعان دارند.

ارتباطات و پست: دو طرف برای ارتقای مستمر ارتباطات و تکنولوژی اطلاعاتی و خدمات پست تلاش می‌کنند. همچنین به ایجاد خدمات ارتباطی مستقیم از جمله خطوط تلفن و تقویت تبادلات پست و کابل دریایی و استفاده از ماهواره می‌پردازند.

پزشکی و بهداشتی: امارات و اسراییل برای مقابله با کرونا و در زمینه آموزش پزشکی و اختراع در زمینه هوش مصنوعی و مدیریت شرایط فوق‌العاده و موارد دیگر همکاری می‌کنند.

کشاورزی و امنیت غذایی: دو طرف برای توسعه کشاورزی پایدار و نقش آن در حل دغدغه‌های امنیت غذایی و حفظ محیط‌زیست اهمیت قائلند و درباره تبادل و ارتقای تکنولوژی‌ها و اختراع در زمینه کشاورزی و آبیاری و زمینه‌های دیگر تلاش می‌کنند.

آب: امارات و اسراییل اهمیت زیادی برای استفاده پایدار از آب قائلند و برای حل مسائل در این زمینه و مدیریت منابع آبی و امنیت آبی و حفظ و تصفیه همکاری می‌کنند.

انرژی: دو طرف در زمینه نیازشان برای تقویت انرژی و گاز طبیعی و شبکه‌های منطقه‌ای و انرژی جایگزین و امنیت انرژی همکاری می‌کنند.

اقدامات دریایی: هر کدام از دو طرف حق کشتی‌های طرف مقابل برای عبور از طریق آب‌های منطقه‌ای را براساس قوانین بین‌المللی به رسمیت می‌شناسد و به دیگری حق ورود کشتی‌ها و محموله‌ها به بنادر خود را می‌دهد.

همکاری حقوقی: با توجه به اهمیت وجود چارچوب قانونی و حقوقی برای حمایت از اشخاص و کالاها و تقویت محیط کاری دوستانه باید دو طرف نهایت تلاش‌شان را برای همکاری در این زمینه و کمک حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری به کار گیرند.

این معاهده را عبدالله بن زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سه‌شنبه در کاخ‌سفید امضا کردند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 137806
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا