نرخ دلار به ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان افزایش یافت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نرخ خرید هر دلار در ساعت ۱۳ امروز در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و فروش ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان بود.


قیمت خرید هر یورو نیز ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۷ هزار و ۴۵۰ تومان شد.میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۷ هزار و ۷۱ تومان و هر دلار ۱۵ هزار و ۱۸۷ تومان بود.

همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته هر حواله یورو ۱۵ هزار و ۵۲۳ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۳ هزار و ۶۱۷ تومان به فروش رسید.

نرخ دلار در هفته های اخیر با جوسازی سفته بازان، به دلیل قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF و شیوع کرونا رو به افزایش گذاشته است.

به نظر کارشناسان، نوسان های اخیر قیمت دلار در هفته گذشته، تحت تاثیر عوامل روانی مرتبط با تصمیم FATF و شیوع ویروس کرونا بوده است و ریشه در عوامل واقعی اقتصادی ندارد.

رییس کل بانک مرکزی درباره تحولات اخیر بازار ارز گفت: خالی‌فروشان و سفته‌بازان که از مدت‌ها پیش با امید زیاد برای بالا رفتن نرخ ارز در بازار، معاملاتی داشته‌اند، تلاش می‌کنند با عملیات روانی و اعلام نرخ‌های بالا در کانال‌های خود در فضای مجازی، معاملات فردایی خود را سودآور کنند.

«عبدالناصر همتی» روز دوشنبه با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در روزهای پایانی امسال با توجه به اثرات شیوع ویروس کرونا، عملا تقاضای واقعی و موثری برای ارز (اسکناس) در صرافی ها وجود ندارد و نرخ ارز برای واردکنندگان با عرضه قابل توجه صادرکنندگان غیرنفتی و بانکی، در سامانه نیما روند نزولی به خود گرفته است.

وی افزود: یک گروه دیگر نیز تلاش می کنند با عملیات روانی و از فرصت آربیتراژ، به خاطر اختلاف قیمت واقعی و فردایی، بهره مند شوند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: صرافی های بانکی که تاکنون در کنار و همراه بانک مرکزی بوده و وظیفه بازار سازی را به عهده دارند، امروز به درستی تصمیم گرفتند بدون تغییر قابل توجه قیمت نرخ خرید ارز، برای از بین بردن آربیتراژ، نرخ خود را افزایش داده و به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند.

همتی اضافه کرد: بانک مرکزی در دو سال گذشته با مدیریت اصولی وعلمی و توجه جدی به عوامل شکل دهنده عرضه و تقاضای ارز، علی رغم طوفان حوادث طبیعی، سیل، نظامی، روانی و تبلیغاتی در شرایط اعمال فشار حداکثری دولت آمریکا توانسته است ثبات بازار ارز را حفظ کند و از این پس نیز سیاست خود را با قدرت هر چه بیشتر ادامه خواهد داد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 95240
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا