نرخ درخواستی گندم کاران برای سال آینده

به گزارش جهان صنعت نیوز:  عطاالله هاشمی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم که چندی پیش از سوی دولت اعلام شد، حرکت رو به جلویی بود ولی کافی نبود، اظهار کرد: با توجه به برآورد قیمت و هزینه های تمام شده تولید حداقل قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده باید ۴۸۰۰تومان باشد تا رضایت کشاورزان حاصل شود و ورشکست نشوند، خودکفایی تدوام یابد و امنیت غذایی به خطر نیفتد.


وی ادامه داد: نمایندگان مجلس هم با قیمت اعلام شده خریدتضمینی گندم برای سال زراعی آینده موافق نیستند و برای اولین بار مجلس و کمیسیون کشاورزی مجلس طرح اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تصویب کرد تا کشاورزان در تعیین قیمت محصولاتشان نقش داشته باشند.

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران اضافه کرد: انتقادات ما به این قیمت فنی و کارشناسی است و ایجاب می کند که قیمت خریدتضمینی گندم با توجه به قیمت نهاده ها حداقل ۴۸۰۰تومان اعلام شود. امیدوارم قیمت ها اصلاح شود، زیرا اگر تغییر نکند سطح زیرکشت کاهش می یابد و الگوی کشت نیز محقق نخواهد شد.

هاشمی در پاسخ به اینکه اگر قیمت خرید تضمینی گندم، هر کیلو ۴۰۰۰ تومان برای سال زراعی آینده تغییر نکند، چه مشکلاتی ایجاد خواهد شد، اظهار کرد: سال زراعی قبل قیمت خریدتضمینی گندم ۲۵۰۰ تومان بود ولی کشاورزان محصولات خود را بیش از ۳۵۰۰ تومان می فروختند. اگرچه این اقدام به نفع کشاورز بود ولی به طور کل به ضرر کشور است، زیرا گندم ها با توجه به گرانی نهاده های دامی به خوراک دام و طیور سوق پیدا می کند. در حقیقت باید  گفت اگر قیمت خریدتضمینی گندم برای سال زراعی آینده  اصلاح نشود، تولید انجام می شود اما کشاورزان محصولات تولید شده خود را به  کسانی می فروشند که حاضرند حداقل ۲۰ درصد بیشتر از نرخ خرید تضمینی پرداخت کنند و اگر دولت نتواند با بازار آزاد گندم رقابت کند سال آینده در خرید گندم با مشکل  مواجه خواهد شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 145559
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا