نرخ خرید تضمینی خودکفایی گندم را محقق نکرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: واردات ۳ میلیون تن کندم به کشور در حالی اتفاق می افتد که دولت خودکفایی خود در تولید گندم را ۴ سال پیش جشن گرفته بود. در واقع خودکفایی گندم تحت الشعاع نرخ خرید تضمینی گندم و نارضایتی کشاورزان از عدم پوشش دهی هزینه های تولید قرار گرفته است . دولت در خرید تضمینی گندم به جای اینکه به کشاورز کمک کند از کشاورز کمک می‌خواهد و با اعلام یک قیمت ثابت ادعا می‌کند توان پرداخت بیشتر از این نرخ را ندارد. این در حالی است که بر اساس گزارش نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی سالانه حدود ۳ میلیون تن گندم وارداتی خریده می‌شود. لازم به ذکر است گندم وارداتی به قیمت هر کیلو ۴ هزار تومان وارد می‌شود  که با توجه به قیمت تمام شده تولید داخلی به گونه ای که نظر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی و کشاورزان تامین شود مقرون به صرفه نمی‌آید.
گفتنی است براساس تبصره ۶ قانون خرید تضمینی محصولات اساسی دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات را قبل از شروع فصل کشت به گونه ای تعیین کند که میزان افزایش‌آن هیچ گاه از تورم اعلام ‌شده بانک‌مرکزی نباید کمتر باشد.
محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در این خصوص به جهان صنعت نیوز گفت:تولید سالانه گندم  در کشور ۱۱ تن است  و میزان مصرف سالانه ۱۰ الی ۱۱ تن  که تنها ۷ الی ۸ تن آن از طریق خرید تضمینی تامین می‌شود و ۳ میلیون کسری را دولت باید وارد کند.در حالیکه اگر قیمت نرخ تضمینی خرید گندم افزاایش یاید دیگر نیازی به واردات ندارد.


وی با تاکید بر پایین بودن کیفیت گندمهای وارداتی گفت: قطعا گندم های وارداتی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند،  وقتی قرار است با دو برابر قیمت خرید تضمینی گندو وارد کنیم آن هم با قیمتی بالاتر بهتر است دولت در قیمت گذاری نرخ تضمینی تجدید نظر کند،دولت باید به فکر کشاورزان و تولید کنندگان باشد نه به فکر منافع وارد کنندگانکه در شرایط تحریم ها باعث خروج ارز و سرمایه می شوند،حمایت از تولید داخلی و کشلورزان می تواند توان کشور را در صادرات افزایش دهد و ارزآوری داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از سوی شورای اقتصاد افزود:این افزایش در کشاورزان ایجاد رغبت می‌کند و در نتیجه به افزایش تولید می انجامد، چرا که با توجه به ظرفیت بارشی اقلیم کشور حتی توان تولید مازاد بر نیاز داریم  و دراین صورت چه بسا صادرات هم داشته باشیم.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد به سیاست‌های غلط شورای اقتصاد و سازمان برنامه بودجه نسبت به واردات گندم به کشور گفت: خرید تضمینی گندم با نرخی کمتر از نرخ تولید شده دلیلی بر کاهش رغبت  تولید کنندگان به فروش محصول و در نهایت تولید آن در سالهای آینده است.

ملک زاده در ادامه افزود: بر اساس آنالیز نظام صنفی قیمت تمام شده برای هر کیلو گندم ۲۸۶۰تومان است و با وجود افزایش نرخ تورم این قیمت باید بیشتر شود اما شورای اقتصاد با نادیده گرفتن این موارد تاکید بر قیمت ۲۲۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلو گندم دارد.

ملک زاده با اشاره به نارضایتی  کشاورزان افزود: بسیاری از کشاورزان نوع کشت خود از گندم به صیفی جات تغییر دادند و زیان دهی این شغل باعث شده تا دیگر جوانان به کشاورزی که بستر خوبی برای از بین بردن بیکاری است تمایلی نداشته باشند.طبق آخرین بررسی ها سن کشاورزان  به رده سنی ۵۰ سال رسیده است و ۵ میلیون شغل در حوزه کشاورزی با اجرای سیاست های غلط در حال نابودی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 90783
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا