نتیجه یک تحقیق معتبر : کتاب خواندن عمر انسان را زیاد می کند

جهان صنعت نیوز: بر اساس یافته‌های یک پژوهش که در “دانشگاه ییل” آمریکا انجام شده: افرادی که عادت به کتابخوانی دارند فارغ از مولفه‌هایی نظیرِ نژاد، ثروت، آموزش، و بهداشت و سلامت، دست کم دو سال بیشتر از سایرین عمر می‌کنند.


این موضوع (افزایش طول عمر کتابخوانان در قیاس با افرادی که مطالعه ندارند) در میان افرادی که روزنامه مطالعه می‌کنند، ضعیف‌تر است.

محققان دانشگاه ییل عنوان کرده اند: افرادی که عادت به کتابخوانی دارند، به طور متوسط ۲۳ ماه بیش از دیگران عمر می‌کنند.

مطالعه عمیق، درک و هوشِ احساسی-هیجانی انسان‌ها را افزایش می‌دهد و این امر به نوبه خود می‌تواند به افزایش طول عمر منجر شود.

کتاب به صورت فیزیکی بیش از کتاب‌های الکترونیک، قدرت آموزش دارد

برخی مطالعات و پژوهش‌ها به این نکته اشاره می‌کنند که دانش آموزان از کتاب، به صورت فیزیکی و کاغذ، بیش از کتاب‌های الکترونیکی اطلاعات کسب می‌کنند.

در واقع، این مطالعات به افراد توصیه می‌کنند به جای مطالعه نسخه‌های الکترونیکی کتاب ها، خود کتاب‌ها را در دست بگیرند و از مطالعه آن‌ها لذت ببرند.

نتایج یک مطالعه که در نروژ انجام شده نشان می‌دهد دانش آموزانی که متون چاپ شده مطالعه می‌کرده اند بیش از آن‌هایی که متون را به صورت دیجیتالی می‌خوانده اند، در بحثِ آزمون‌های مرتبط با درک مطلب (در بخشِ ردینگ/Reading)، موفق عمل کرده اند.

بر اساس یافته‌های پژوهشی دیگر که در مجلات سیج (SAGE) به چاپ رسیده، خوانندگان (افرادی که کتاب مطالعه می‌کنند)، هنگام مشاهده متون دیجیتال امکان دارد نتوانند متون پیچیده و طولانی را به خوبی درک کنند.

کتابخوانی، مهارت‌های شما را تقویت می‌کند

شواهد حاکی از آن هستند که افرادی که در جو کتاب و کتابخوانی رشد می‌کنند، دستاورد‌ها و موفقیت‌های آموزشی بیشتری را کسب می‌کنند.

نتایج یک پژوهش نشان داده افرادی که در خانه‌ای رشد کرده اند که در آن کتابخانه وجود داشته است، بیش از سایرین از سواد در بزرگسالی بهره می‌برند و از توانایی‌های خوبی نیز در حل مسائل مرتبط با ریاضی و فناوری برخوردار هستند.

مهارت‌هایی از این نوع برای نسل‌های جوان‌تر که طلایه داران راهبریِ “انقلاب صنعتی چهارم” هستند، به نحو روز افزونی از اهمیت برخوردار است.

کتابخوانی، دایره واژگان شما را تقویت می‌کند

مطالعه و کتابخوانی علاوه بر تقویتِ هوش هیجانی و شناختی انسان ها، می‌تواند برای گسترش دایره واژگان افراد نیز مفید باشد. برخی تحقیقات نشان داده اند که افرادی که بالاتر از حد میانگین مطالعه می‌کنند، رشد بیشتری در موضوعِ دایره واژگانی خود در مقایسه با آن‌هایی که در حد میانگین مطالعه می‌کنند، تجربه کرده اند.

اضافه بر این، یک گزارش از “دانشگاه آکسفورد” به اختلال و شکاف واژگانی دانش آموزان در مدارس انگلستان اشاره کرده است.

موضوعی که می‌تواند روند پیشرفت آموزشی برخی دانش آموزان را با وقفه و اختلالی جدی مواجه کند. این گزارش افزوده: “بلند خواندن، بحث و گفتگو در مورد موضوع مورد مطالعه، و تجربیات مستقل مطالعه در خانه و مدرسه می‌توانند به رشد دایره واژگان افراد کمک کنند”.

کتابخوانی از زوال مغز جلوگیری می‌کند

سازمانی با نام جامعه آلزایمر/Alzheimer’s Society اعلام کرده:عادت دادن ذهن به ورزش (مطالعه و کتابخوانی)، خطر ابتلا به زوال عقل را در انسان‌ها کاهش می‌دهد. این سازمان از یافتن کار و یا چیزی که شما آن را دوست داشته باشید و در عین حال، مغزتان را به چالش می‌کشد، طرفداری می‌کند.

سازمان جامعه آلزایمر در وب سایت خود گفته است: به چالش طلبیدن ذهن (به صورت منظم)، توانایی ذهن انسان جهت مقابله با بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. این سازمان در ادامه گفته: یکی از راه‌هایی که می‌توان بواسطه آن در مورد مغز انسان فکر کرد این است که: “یا باید از آن استفاده کنید و یا آن را از دست خواهید داد”.

نکات جالبی در باره کتاب و کتاب خوانی که شاید نمی دانستید

بیبلیوسمیا/Bibliosmia واژه‌ای است که برای افرادی به کار برده می‌شود که از بویِ کتاب‌های قدیمی لذت می‌برند.

انجیلِ گوتنبرگ” نخستین کتابی است که در سال ۱۴۵۳ میلادی توسط مخترع ماشین چاپ یعنی یوهانس گوتنبرگ به چاپ رسیده است.

اصطلاح کرمِ کتاب/Bookworms در جهان واقع نیز وجود دارد. کرم‌های کتاب حشراتی هستند که در داخل کتاب‌ها زندگی می‌کنند و از آن‌ها تغذیه می‌کنند.

طولانی‌ترین رمان تاریخ، کتابِ “در جستجوی زمان از دست رفته”، نوشته مارسل پروست است. یک فرد برای مطالعه این رمان باید حدودا ۴۳ ساعت و ۱۳ دقیقه وقت بگذارد.

بزرگترین کتاب در جهان، کتابِ “اطلس کلنک” است که ارتفاع آن ۱ متر و ۷۵ سانتیمتر و عرض آن ۱ متر و ۹۰ سانتیمتر است.

واژه تسوندوکو/Tsundoku در زبان ژاپنی برای افرادی به کار می‌رود که کتاب‌ها را در خانه هایشان انباشته می‌کنند، اما آن‌ها را مطالعه نمی‌کنند.

سال ۲۰۱۸، از هر هشت کتابی که در استرالیا از کتابخانه‌های دولتی به امانت گرفته شده، هفت کتاب از سری داستان‌های هری پاتر بوده اند.

مردم استونی کتاب دوست‌ترین مردم جهان هستند. هر فرد استونیایی به طور متوسط ۲۱۸ جلد کتاب دارد. این آمار در کشور‌های نروژ و چک، به ترتیب ۲۱۲ و ۲۰۴ جلد کتاب به ازای هر نفر است.

کتابِ “شدن/Becoming” نوشته میشل اوباما، پرطرفدارترین کتاب اروپا در سال ۲۰۱۸ بوده است.

کتاب آتش و خشم: درون کاخ سفید ترامپ” نوشته مایکل وولف، پرتیراژترین کتاب جهان در سال ۲۰۱۸ بوده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 66542
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا