نبود مسئولیت واحد برای گروه های پر خطر

به گزارش جهان صنعت نیوز:در بحبوحه کرونا همه در فکر خرید ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی کننده بودند و از نبود این اقلام به میزان کافی در داروخانه‌ها و قیمت‌های کذایی و چند برابری‌شان در این ایام گلایه کردند ،بازار سیاه درست شد،مسئولین پیگیری کردند،ماسک و الکل  نایاب شد و اما در این میان صدای کودکان کار، متکدیان و زباله گردهای پایتخت در نیامد آنان این بار هم اعتراض نکردند و در خیابانها دنبال فروش فال و گل و دستمال کاغذیشان هستند به هر چیز آلوده‌یی دست می‌زنند و بدون پوشش دهان جلوی مردم را می‌گرفتند واز کرونا فقط ماسک بر دهان رهگذران را می‌دیدند.این لایه پنهان نشدنی جامعه محروم از امکانات بهداشتی در شرایط عادی چگونه در این بحبوحه قرار است محافظت شوند، الهام فخاری رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به این سئوال می گوید: ساماندهی به وضعیت کودکان کار جزو وظایف سازمان بهزیستی است و بر این اساس چهار میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی کودکان کار در این روزها به این سازمان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: مدیریت شهری از طریق مدارس پرتو  ویژه کودکان کار هم بخشی از اقلام ضروری بهداشتی و خوراکی به این کودکان ارائه کرده است.

گودهای زباله پر خطر

فخاری بیان کرد: با توجه به این که از میان گروه‌های مختلف کودکان درگیر کار، وضعیت کارگران غیررسمی زباله‌گردی و گودهای جداسازی پسماند به سیاست‌های خدمات شهری وابسته است، نخستین اقدام این کمیسیون در شورای شهر تهران دستور فوری جلوگیری از جداسازی پسماند توسط زباله گردها بود. هدف از این اقدام جلوگیری از چرخه گسترش ویروس کرونا به واسطه خرید و فروش پسماند جداسازی ‌شده توسط پیمانکاران پسماند بود.

وی در ادامه به اقدامات شهرداری تهران در خصوص ساماندهی زباله گردها و گودهای پسماند زباله اشاره کرد و افزود: برخی پیمانکاران غیررسمی و اداره‌کنندگان این گودهای پرخطر پس از جداسازی ، پسماند خشک را انبار می‌کنند به امید آِنکه در آینده بفروشند یا در کارگاه‌های غیررسمی  به مواد فراوری شده تبدیل کنند  که خود می تواند ایجاد مرحله ای برای انتشار بیشتر ویروس باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران تحقق این ممنوعیت را نیازمند همکاری مردم دانست و گفت: مردم می‌توانند با معرفی موارد زباله گردی که در کوچه و خیابان مشاهده می‌کنند شهرداری را در اجرای این دستورالعمل و توقف چرخه انتشار ویروس کمک کنند.

فخاری در ادامه اطلاع داد: سازمان خدمات اجتماعی و برخی همکاران عضو شورا از جمله خانم امانی این روزها به گودهای و کارگاه های پسماند سرکشی کرده‌اند و درچجریان وضعیت افراد شاغل در این مکان ها هستند چنانچه مشاهده شده وضعیت حاشیه‌نشینان بسیار پرخطر و آگاهی آنها از خطر کووید ۱۹ اندک است.

وی تصریح کرد: خطر درکمین این افراد است ، مدیریت بحران باید در کنار این ممنوعیت‌ها، شبکه‌ی تامین نیازهای تغذیه‌ای و بهداشتی این گروه‌های اجتماعی کم برخوردار را تامین کند و حداقل برای حمایت دو ماه آینده برنامه‌ای در دستور کار قرار دهد.

حضور پر رنگ سمن ها

فخاری با تاکید بر مشارکت اجتماعی سمن‌ها در گذر از این بحران افزود: تلاش شده تا تحت فرماندهی واحد ملی و در قالب محورهای مدیریت بیماری کرونا در کشور، زنجیره‌ی موثری بین تولیدکنندگان و شبکه سمن‌ها و نیروهای داوطلب تقویت شود تا تامین ارزاق گروه‌های اجتماعی ویژه که قراردادهای کاری ندارند و ساعت‌ مزد یا روزمزد زندگی می‌گذرانند سامان یابد.

 رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران افزود: این شرایط دشوار می‌تواند فرصتی برا پایان دادن به قصه کودکان کار و ممانعت از کار کودکان و نوجوانان در کارگاه های غیررسمی باشد.

  وی اظهار کرد: شهرداری تهران هم‌چنین با همکاری شرکت‌های اقتصادی خود و سازمان‌های مردم نهاد بسته‌‌های کالای بهداشتی به کودکان کار ارائه کرده است. با این همه این کالاها نمی‌توانند در مدت یک یا دو ماه پیش رو دوام بیاورند و باید تدبیری اندیشید

فخاری با اشاره به راهکاری‌های بین بخشی در جهت رسیدگی به دستفروشان پایتخت گفت: در این ایام ازحضور دست فروشان در اماکن عمومی جلوگیری می‌شود و برای تامین نیازهای دستفروشان همکاری بین‌بخشی برنامه‌ریزی شده است.

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 94443
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا