نامه تعجب برانگیز وزیر صمت!

جهان صنعت نیوز| عباس آرگون- وزیر صمت نسبت به کمبود نهاده‌های روغنی و روغن خام و مصرفی در نیمه دوم سال هشدار داده و طی نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار ارز ۴۲۰۰تومانی و ارزان برای واردات مواد اولیه این قلم از کالاهای اساسی شده است که جای تعجب دارد چراکه مسلما ارگان‌های مختلف نسبت به میزان کالاهایی که در انبارها وجود دارد اطلاعات کامل دارند.


از طرفی تجربه سال قبل ثابت کرده که یارانه‌های مردمی که در قالب ارزهای دولتی در اختیار تعدادی واردکننده گذاشته می‌شود عملا کالا را به قیمت دولتی به دست مصرف‌کننده نمی‌رساند و مردم کالا را با قیمت ارز آزاد خریداری می‌کنند.

در طول این مدت بارها کارشناسان و بخش خصوصی به طرح تخصیص ارز دولتی اعتراض کردند چراکه چندنرخی بودن ارز فضا را برای فعالیت رانت‌خواران در تمامی بازارها مهیا می‌کند در صورتی که این یارانه باید به دست مصرف‌کننده برسد.

دولت از میزان درآمد خانوارها در دهک‌های مختلف جامعه اطلاع دارد بنابراین باید یارانه‌ای را که سال قبل عملا به دست مصرف‌کننده نرسید، امسال در اختیار او بگذارد و قیمت‌ها را آزاد کند که مصرف‌کننده در زمانی که با سقوط قدرت خرید مواجه است اختیار آن را داشته باشد که چگونه مایحتاج خود را فراهم کند.

کمبود و گرانی قابل مدیریت و کنترل است و عملا نمی‌توان از وزارت صمت انتظار داشت که به صورت فوری نسبت به کمبود اقلامی هشدار دهد و ارز ارزان درخواست کند. جامعه هدف یارانه‌ها باید مردم باشد و واردات با ارز دولتی باعث می‌شود که این جامعه هدف ناخواسته تغییر کند و یارانه‌ها تنها روانه جیب دلالان و رانت‌خواران شود تا سبد معیشتی خانوارها.

نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 33346
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا