ناقوس ورشکستگی صنعت توریسم

ولی‌الله آقایارزاده * طبق آمار حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد آژانس‌های مسافرتی تعطیل شده‌اند. با توجه به آخرین برآوردهای به دست آمده، آژانس‌های مسافرتی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند و طی همین خسارت‌هاست که بین ۳۰ تا ۳۵ درصد آژانس‌های مسافرتی مجبور به تعطیلی شده‌اند و تا مشخص شدن اوضاع و جبران خسارت‌ها، این احتمال وجود دارد که به تعداد آژانس‌های ورشکسته افزوده شود و چیزی که در این زمینه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد بیکار شدن کارمندان این بخش از بنگاه‌هاست که این موضوع تاثیر کاملا مستقیمی بر صنعت گردشگری دارد و باعث ورشکستگی این صنعت جهانی در کشور می‌شود.

در زمان حاضر هتل‌ها توان تامین هزینه‌های خود را ندارند و با توجه به شروع موج سوم کرونا و آغاز فصل پاییز و تاکید ستاد کرونا مبنی به ماندن در خانه و نرفتن به مسافرت این قشر از سرمایه‌گذاران(یعنی هتلداران) نیز همانند آژانس‌های مسافرتی به سمت سراشیبی ورشکستگی سوق پیدا می‌کنند و کارمندان این قسمت از صنعت گردشگری نیز بیکار می‌شوند و اگر فکری به حال سرمایه‌گذاران آژانس‌های مسافرتی و هتلداران نشود ضربه جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد خواهد شد و حال اگر با توجه به شرایط به وجود آمده اخراج پرسنل و کارکنان هم صورت بگیرد، موجی از بیکاری را هم در جامعه خواهیم داشت.

با توجه به وجود شرایط شیوع کرونا و عدم وجود شرایط مناسب باید فکری به حال این بخش از بنگاه‌های اقتصادی شود چراکه در صورت ضربه به زیرساختارهای صنعت گردشگری که قسمت عمده‌ای از آن وجود هتل‌ها و مراکز گردشگری و تفریحی است، در آینده جبران این خسارت‌ها بسیار گران تمام خواهد شد، چراکه تامین این هزینه‌ها از عهده بخش خصوصی به تنهایی خارج است و باید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بانک‌ها در این برهه زمانی به کمک این بخش از صنعت گردشگری ورود کنند تا از فروپاشی صنعت توریسم به دلیل وجود این بیماری همه‌گیر جلوگیری شود زیرا جبران آن بعدها بسیار دشوار خواهد بود و هزینه‌های هنگفتی بر دوش بخش خصوصی و دولت خواهد گذاشت، چراکه هزینه‌های ثابت هتل‌ها شامل دستمزدها، انرژی، نگهداری، مالیات و بیمه کارکنان ثابت و بر جای خودش باقی است.

با همه این موارد امید بر مهار بیماری کروناست که با توجه به وضعیت موجود چندان نمی‌توان به این موضوع دل خوش کرد چراکه آثاری از کاهش تعداد مبتلایان دیده نمی‌شود و روند همانی است که در چند ماه گذشته بوده است. پس بهتر آن است که برای جلوگیری از نابودی و از بین رفتن زیرساخت‌های صنعت گردشگری زودتر فکری شود و به کمک این بنگاه‌ها شتافت، زیرا پس از خرابی و خسارت دیدن بازسازی هم دشوار است و هم هزینه‌بردار. امید است که دست‌اندر‌کاران با وجود تلاش‌های فراوان عزم خود را چند برابر کنند جهت کمک به این صنعت مهم که تاثیر بسزایی در اشتغالزایی و ایجاد درآمد در بخش‌های توریستی کشور دارد و از مهاجرت‌های گاه و بیگاه و ناخواسته جلوگیری می‌کند که به عنوان مثال می‌توان شهرهایی مانند سرعین در اردبیل یا ماسال در گیلان و… را نام برد که همین صنعت گردشگری باعث اشتغال جوانان و خانواده‌ها شده است. امید است این موضوع مهم توسط مسوولین محترم مورد توجه قرارگیرد تا از ورشکستگی این صنعت بزرگ جلوگیری شود.

* کارشناس اقتصادی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 141252
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا