ناقوس مرگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وی در ادامه گفت: انتشار ابتلا در کشور از قم و گیلان آغاز شده که به مسافرانی بازمی‌گردد که از ووهان وارد شدند و در قم این سفرها مربوط به مسائل اقتصادی و در گیلان مربوط به مسائل دانشجویی و تفریحی بوده است. بنابراین در شرایط فعلی سه راه‌حل اساسی وجود دارد؛ ما همه باید به توصیه‌های وزارت بهداشت در این زمینه عمل کنیم و کم‌هزینه‌ترین و موثرترین آن ماسک است که در کنار آن فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از تجمعات و رعایت بهداشت فردی و شستن دست می‌تواند مشکلات ما را تا اندازه زیادی حل کند. موج دوم محصول این است که ترس از کرونا ریخته شد و مردم به زندگی عادی بازگشتند، آن هم به آداب و رسومی که لااقل تا پایان سال باید ترک کنیم. 


بعد از گفته‌‌های رییس‌جمهور، مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره آمار ابتلای ۲۵ میلیونی ایرانیان به کرونا، گفت: ما کیتی به نام کیت الایزا داریم که IGG و ایمونوگلوبولین M را اندازه‌گیری می‌کند. تست الایزا نشان می‌دهد که فرد در گذشته به کرونا مبتلا شده، بهبود یافته و در حال حاضر پادتن در بدنش موجود است اما به هیچ وجه به این معنا نیست که این فرد اکنون بیمار است.

وی افزود: بنابراین تست الایزا نشان می‌دهد که فردی مبتلا شده، بهبود یافته و در حال حاضر پادتن در بدنش موجود است. این تست برای اقدامات اپیدمیولوژیک و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در کار تشخیص استفاده نمی‌شود.

قانعی ادامه داد: وقتی تست الایزا را در جمعیت برده و یک جمعیت را با آن مورد تست قرار می‌دهند، به این نتیجه می‌رسد که چقدر از مردم به بیماری مبتلا شده‌اند و پادتن در بدن‌شان موجود است. از طرفی باید توجه کرد که بالای ۹۰ درصد  کسانی که به بیماری کووید۱۹ مبتلا می‌شوند، آنقدر خفیف است که حتی به پزشک مراجعه نمی‌کنند. این ۹۰ درصد  همان گروهی هستند که فقط از طریق تست الایزا یا پادتن می‌توانیم متوجه شویم که به بیماری مبتلا شده‌اند یا خیر و با تست دیگری نمی‌توان این موضوع را فهمید زیرا  اصلا علائم بیماری را نداشتند که به پزشک مراجعه کنند. بنابراین زمانی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند ۲۵ میلیون نفر یا نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت ایران، به کرونا مبتلا شده‌اند، به معنای همان گروه مبتلای خفیف هستند که مشکلی نداشتند که بخواهند به پزشک مراجعه کنند و تست مولکولی تشخیصی از آنها گرفته شود.

ویروس کرونا جهش یافته است

در همین رابطه مینو محرز، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا در رابطه با آماری که رییس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به نقل از گزارش معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد، به «جهان صنعت» گفت: این ۲۵ میلیون نفری که آقای رییس‌جمهور اشاره کردند بر اساس مدل‌سازی عنوان شده است. در واقع این تعداد تست مثبت نداشته‌اند اما بر اساس مدل‌سازی‌ها تخمین زده می‌شود که بر اساس میزان مبتلایی که تست داده‌اند و آماری که موجود است بر اساس مدل‌سازی‌ای که اپیدمیولوژیست‌ها در دست دارند محاسبه می‌شود که ممکن است N عدد ابتلا داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در واقع این تخمین بر اساس واقعیتی است که در رابطه با رفتارشناسی ویروس دریافته‌ایم چنان‌که می‌دانیم بسیاری از افراد به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند اما هیچ‌گونه علائمی ندارند و حتی خودشان هم نمی‌دانند که مبتلا شده‌اند. در واقع بر اساس این گزارش از هر ۱۰۰۰ نفر که به این ویروس مبتلا می‌شوند ۵۰۰ نفر علامتی ندارند و ممکن است متوجه بیماری هم نشده و از آن عبور کنند؛ ۳۵۰ نفر هم علائم خفیف دارند و نیازی به بستری شدن ندارند اما ممکن است ۱۵۰ نفر از هزار نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند.

محرز در ادامه افزود: البته همانطور که رییس‌جمهور گفتند اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تک‌تک افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند، زیرا مصونیت این بیماری دائمی نیست و فردی که یکبار مبتلا شده و بهبود یافته امکان دارد با از بین رفتن آنتی‌بادی مجددا به کووید۱۹ مبتلا شود. بنابراین هرچقدر بیشتر درخصوص این بیماری مطالعه کنیم به یافته‌های جدیدی پی می‌بریم.

تمام کشور در معرض ابتلا

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس کرونا از طریق هوا نیز منتقل می‌شود، گفت: بر اساس آخرین یافته‌های تحقیقاتی در رابطه با کووید ۱۹، این ویروس می‌تواند از طریق هوا نیز منتقل شود. از آنجایی‌ که این ویروس در فضای بسته هم می‌تواند مدتی در حرکت باشد، یعنی اگر شما در یک فضای بسته‌ که تهویه مناسبی ندارد با یک فرد مبتلا حاضر باشید حتی با اینکه ممکن است هر دو نفر ماسک هم زده باشید اما بازهم احتمال ابتلا وجود دارد. براساس گزارش‌ها این ویروس جهش پیدا کرده اما این جهش موجب وخامت بیماری نشده بلکه سرعت انتقال آن را افزایش داده است. اگر به همین منوال پیش رود تمام مردم کشور به این ویروس مبتلا می‌شوند. در نتیجه تعداد فوتی‌ها هم رو به افزایش است.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با آخرین مشاهدات خود از وضعیت بیمارستان‌ها و مراجعات مردمی نیز اینگونه اظهارنظر کرد: بیماری زیاد شده و شرایط وحشتناک است. اگر پیش از این ما شاهد ابتلای یکی از اعضای یک خانواده بودیم امروز تمام اعضای خانواده با هم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. برگزاری مراسم عروسی و عزا و میهمانی‌های بزرگ که ناشی از تصور غلطی که از پایان اپیدمی در میان مردم رواج یافت دلیل اصلی افزایش بیماری است.

محرز در رابطه با حضور  آن دسته از دست‌فروشان که بدون ماسک در مترو و بی‌آرتی حاضر می‌شوند و به تبلیغ و فروش اجناس خود می‌پردازند هم گفت: این مساله باعث تأسف است. باید این موضوع توسط مسوولان مورد بررسی قرار گیرد و قوانینی که در این زمینه وجود دارد با جدیت بیشتری اعمال شود؛ ماسک زدن در جامعه ما امروز به عنوان یک «باید» مطرح است و اگر کسی از این قانون تخطی می‌کند باید جریمه شود.

وی در آخر افزود: با این وضعیت وخیم تهران، مردم جامعه باید توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیرند. حتما در اماکن عمومی از ماسک استفاده و فاصله فیزیکی را رعایت کنند. در حال حاضر تنها مردم می‌توانند دست در دست هم این ویروس را مهار کنند.

بررسی داروی دگزامتازون 

بررسی‌های انجام شده روی داروی دگزامتازون حاکی از فوائد آن در کاهش علائم بیماری کووید۱۹ است اما مصرف این دارو همچنان با خطراتی همراه است.

تحقیقات انجام شده در انگلیس حاکی از آن است که مصرف داروی دگزامتازون در بیماران مبتلا به کووید۱۹ که مجبور به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی هستند کمک‌کننده است اما مصرف زودهنگام آن می‌تواند با آسیب‌هایی همراه باشد.

در این بررسی مجموع ۲۱۰۴ بیمار بستری در بیمارستان برای مدت ۱۰ روز، روزانه شش میلیگرم دوز از این دارو را دریافت کردند. همچنین ۴۳۲۱ بیمار خدمات مراقبتی معمول را دریافت کردند. پزشکان پس از ۲۸ روز نرخ مرگ و میر این دو گروه از بیماران را مقایسه کردند.

آنها در روند این بررسی‌ها مشاهده کردند در میان بیمارانی که مجبور به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی بودند و از این دارو مصرف می‌کردند نرخ مرگ و میر ۳/۲۹ درصد بوده در حالی که این رقم در بیماران دیگر ۴/۴۱ درصد بوده است.

هرچند، استفاده از این دارو در میان بیمارانی که در زمان شروع مطالعه نیاز به اکسیژن‌رسانی پیدا نکرده بودند مفید نبوده است. در این گروه از بیماران مصرف داروی دگزامتازون با احتمال مرگ ۴/۱۷ درصدی همراه بوده در حالی که این رقم در میان بیماران دیگر ۱۴ درصد بوده است.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 122596
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا