ناقوس بخت‌آزمایی برای صنعت خودرو نواخته شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در واقع این سیاست که با تکیه بر کنترل طرف تقاضا و جلوگیری از یکه‌تازی دلالان و در راستای بازگشت آرامش به بازار صورت گرفته در حالی به مذاق سیاستگذاران صنعت خودرو خوش آمده و برای پیش‌فروش‌های یک سال آینده نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند که به اعتقاد کارشناسان این روش اگرچه ممکن است با ایجاد جو روانی در کوتاه‌مدت کمی از التهابات بازار بکاهد اما هجوم پنج میلیونی ثبت‌نام‌کنندگان حاکی از بازار تشنه‌ای است که در پس آن کسب سود از شکاف قیمتی بازار آزاد با کارخانه نهفته و قطعا روش‌های اینچنینی بیشتر به تحریک تقاضا دامن خواهد زد که برای آن عرضه مناسبی تعریف نشده است.

بخت‌آزمایی ایران‌خودرو برای ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر

روز گذشته نخستین قرعه‌کشی پیش‌فروش ۲۵ هزار خودرو از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو و در حضور نمایندگان نهادهای نظارتی وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی وزارت صمت و پلیس امنیت اقتصادی آغاز شد و این خودروساز ۱۵ هزار دستگاه از محصولات خود را که به مناسبت عید سعید فطر پیش‌ثبت‌نام آن را از چهارم تا ۱۴ خرداد انجام داده بود قرعه‌کشی کرد. بر این اساس آمار نشان می‌دهد از میان پنج میلیون و ۲۷۳ هزار نفر شرکت‌کننده ۳۹ هزار و ۱۸ نفر به طور همزمان در گروه سایپا ثبت‌نام کرده بودند و ۳۴۵ هزار و ۸۱۳ نفر نیز پلاک فعال داشته یا فاقد گواهی‌نامه بودند که از دور متقاضیان واجد شرایط حذف شدند. در نهایت این بخت‌آزمایی بین چهار میلیون و ۳۶۰ هزار و ۱۵۳ نفر واجد شرایط برگزار شد که از این تعداد ۳۲۵ هزار و ۳۹۷ نفر برای خودروی رانا، دو میلیون و ۳۸۴ هزار و ۹۰۱ نفر متقاضی پژو پارس، یک میلیون و ۵۰ هزار و ۴۵۳ نفر متقاضی پژو ۲۰۶ معمولی و ۵۹۹ هزار و ۴۰۲ نفر متقاضی پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس بودند.

انجام تعهدات با تولید روزانه ۲ هزار دستگاه

فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در رابطه با روند قرعه‌کشی محصولات این شرکت گفت: اسامی برندگان از طریق سایت رسمی گروه ایران‌خودرو اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ ضمن اینکه برای برندگان پیامک نیز ارسال خواهد شد و آنها نیز ۴۸ ساعت فرصت دارند تا منابع مالی مورد نیاز برای خرید خود را به حساب ایران‌خودرو واریز کنند.

وی گفت: آن دسته از متقاضیانی که در این دوره از پیش‌فروش برنده نشده‌اند می‌توانند در طرح‌های بعدی از جمله فروش یک‌ساله شرکت کنند. ۴۵ هزار دستگاه در قالب ۱۲ مدل از دیگر محصولات از جمله گروه سمند، پژو ۲۰۶، دنا، پژو پارس و سایر محصولاتی که امروز توان تولید آن وجود دارد شرکت کنند و در این راستا تلاش می‌شود تا طبق زمان تعیین شده و حتی زودتر از موعد خودروی مشتریان تحویل شود.

وی در رابطه با تعهدات پیشین این شرکت با بیان اینکه عمل به این تعهدات در وضعیت خوبی قرار دارد گفت: اگرچه تعدادی از تعهدات باقی مانده که ظرف چند ماه آینده به صفر خواهیم رساند تا از این جنبه بدهی به مردم نداشته باشیم. خوشبختانه در حال حاضر تولید روزانه ٢٠٠٠ دستگاه را داریم و مشکل حادی در حوزه تولید وجود ندارد. مشکلات کوچکی در حوزه‌های دیگر وجود داشت که با حضور و ورود سرپرست وزارت صمت، یکی پس از دیگری حل‌و‌فصل شده است. ضمن آنکه بخشی از قطعاتی که در گمرکات مانده بود ترخیص خواهند شد که با ورود این قطعات عرضه بیشتری در محصولات صورت خواهد گرفت.

سیاست‌هایی که به کنترل بازار منجر می‌شود

واقعیت آن است که ظرف سال‌های گذشته که خودروسازان با روش‌های ثبت‌نامی خود اقدام به توزیع خودروهای تولیدی خود می‌کردند، بسیاری از مردم از حضور در پروسه خرید خودرو با نرخ کارخانه باز می‌ماندند و در مقابل، این دلالان بودند که در ثبت‌نام‌ها موفق شده و خودروها را صاحب می‌شدند. صحت این ادعا را هم می‌توان در پارکینگ‌های محل نگهداری خودرو و احتکارهای به خوبی مشاهده کرد که طی هفته‌های گذشته با ورود دستگاه‌های نظارتی و بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشف شده است. حال وزارت صمت با افزایش تنش‌های بازار و رشد غیرمنطقی قیمت‌ها قصد دارد با تنگ‌تر کردن دایره تقاضا خودروهای موجود را به دست مصرف‌کنندگان واقعی برساند و با استفاده از ابزار قرعه‌کشی و همچنین محدودیت‌های فروش قدری از یکه‌تازی دلالان در بازار بکاهد. در این رابطه یک مقام مسوول در صنعت خودرو می‌گوید: براساس آمار ارائه شده از سوی خودروسازان، بالغ بر ۸۷ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان برای خودروهایی ثبت‌نام کرده‌اند که بیشترین حاشیه بازار قیمتی را دارد و به همین جهت، به نظر می‌رسد برخی از مردم ممکن است باز هم به دلیل حاشیه قیمتی که نرخ کارخانه با بازار آزاد دارد، این خودروها را انتخاب کرده باشند.

وی در ادامه افزود: البته بخشی از این آمار مرتبط با تقاضاهایی است که به صورت واقعی در بازار وجود دارد و مصرف‌کنندگان واقعی این خودروها، نسبت به انتخاب آنها ثبت‌نام کرده‌اند، در حالی که در برخی از خودروهای اعلامی به خصوص خودروهای تجاری، میزان استقبال بسیار کمتر است و البته حاشیه قیمت موثری هم در این حوزه دیده نمی‌شود.

این مقام مسوول در صنعت خودرو می‌گوید: نکته حائزاهمیت آن است که با مجموعه سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و برنامه‌های خودروسازان، چندین مرحله فروش دیگر نیز در نظر گرفته شده که مردم می‌توانند در آن شرکت کنند و همین امر، نسبت به کنترل قیمت اقدام خواهد کرد؛ بنابراین اگر عده‌ای بر اساس حاشیه بازار موجود در انتخاب خودرو اقدام کرده‌اند، تا سه ماه دیگر که خودروهای خود را تحویل بگیرند، ممکن است با قیمت‌های ارزانتری در بازار مواجه شوند.

ابهام در انجام تعهدات فروش

در حالی که متولیان صنعت خودرو به بازگشت آرامش به بازار تحت تاثیر روند پیش‌فروش امید بسته‌اند اما برخی کارشناسان معتقدند اگرچه فروش به روش قرعه‌کشی به دلیل آثار روانی که در این بازار ایجاد می‌کند، می‌تواند تا حدودی در کاهش قیمت‌ها نقش داشته باشد، اما تاثیر قطعی آن، به امکان پاسخگویی خودروساز به تعهدات خود برمی‌گردد.

حسن کریمی‌سنجری، در ادامه افزود: اینکه سایت خرید خودرو باز شود و امکان تحویل فوری به قیمت در کارخانه فراهم شود، آثار روانی بر بازار خواهد داشت و می‌تواند حباب قیمت خودرو را کوچک‌ کند، اما تاثیر قطعی آن بستگی به تعداد تقاضایی دارد که خودروساز می‌تواند در طرح تحویل فوری، پاسخگوی آن باشد.

وی افزود: با توجه به تعهدات فروش معوق خودروسازان، تردیدهایی در امکان تحویل به موقع خودرو وجود دارد. به علاوه همچنان این امکان وجود دارد که افراد بتوانند از محدودیت‌های ایجاد شده عبور کنند و حتی در فروش به روش قرعه‌کشی نیز خودرو به مصرف‌کننده نهایی نرسد.

سنجری با عنوان اینکه راهکار مدیریت بازار خودرو در سیاست‌های تقویت عرضه و تضعیف تقاضا خلاصه می‌شود، گفت: در روش قرعه‌کشی، امکان افزایش تقاضا وجود دارد. چرا که فرآیند ثبت‌نام در این روش آسان‎تر شده و دیگر خریداران نگرانی بابت بسته شدن سایت، سرعت اینترنت و مواردی مانند این نیستند که این موضوع، خود به محرکی برای افزایش تقاضا تبدیل می‌شود و افراد تلاش خواهند کرد شانس خود برای خرید خودرو در تحویل فوری و با قیمت درِ کارخانه را امتحان کنند.

این کارشناس خودرو ادامه داد: باید پذیرفت که عرضه خودرو در مقابل تقاضا کاهش داشته و از این نظر، توان پوشش بازار وجود ندارد اگرچه ممکن است روش قرعه‌کشی عادلانه به‌نظر برسد، اما راه‌حل اصلی، رفع موانع تولید در صنعت خودرو و نظارت بر توزیع آن است.

همچنین فربد زاوه، کارشناس خودرو نیز فراهم کردن شرایط تولید و ساده‌سازی فرآیندهای توزیع و بازرگانی را راهکار اساسی کنترل بازار خودرو دانسته و معتقد است؛ پیچیده شدن فرآیندها به معنای وجود نفع شخصی برای گروه‌های خاص و زمینه‌ساز فساد است و هیچ منطقی برای تبدیل شفافیت به روش‌های پیچیده وجود ندارد. بازار خودرو زمانی مدیریت می‌شود که شرایط تولید مهیا باشد و واردات خودرو آزاد شود.

وی همچنین به بحث شرعی بودن فروش به روش قرعه‌کشی و نیز قانونی بودن ترهین سند خودرو به مدت یک سال پس از فروش به عنوان ابهامات این شیوه پیشنهادی اشاره کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد سیاستگذار تلاش می‌کند انتقادات از ساختار فعلی و فساد موجود را که موجب افزایش قیمت خودرو و کاهش دسترسی افراد به آن شده، به گلایه‌مندی از کم‌شانسی تبدیل کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 112429
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا