ناتوانی قیمت نفت برای صعود

جهان صنعت نیوز| پایان معافیت‌های آمریکا برای تحریم‌های نفتی ایران در روز پنج‌شنبه، به همراه استمرار بحران سیاسی در ونزوئلا، احتمال محدود شدن عرضه در بازارهای جهانی را تقویت کرد. با این حال تولید آمریکا همچنان در رکورد بالایی قرار دارد.

معامله‌گران همچنان این پرسش را از خود می‌پرسند که آیا عربستان سعودی تصمیم خواهد گرفت برای جبران افت عرضه در بازار نفت کمک کند یا توافق کاهش تولید با سایر تولیدکنندگان بزرگ را که در ژوئن به پایان می‌رسد، تمدید خواهد کرد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ژوئن ۱۳ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش یافت و در ۶۱.۹۴ دلار در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته حدود ۲.۲ درصد کاهش داشت.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئیه با ۰.۱ درصد افزایش، در ۷۰.۸۵ دلار در هر بشکه بسته شد، در حالی که روز پنج‌شنبه به پایین مرز ۷۰ دلار سقوط کرده بود. نفت برنت برای کل هفته حدود ۱.۱ درصد کاهش ثبت کرد.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، قیمت‌های نفت نسبت به این نگرانی که اوپک و متحدانش نمی‌توانند به توافق کاهش تولید ادامه دهند و احتمالاً تولید آمریکا، عربستان سعودی و روسیه افزایش پیدا خواهد کرد.

عربستان سعودی همزمان با اعلام پایان معافیت‌ها برای واردات نفت ایران از سوی دولت ترامپ، متعهد شد که در صورت نیاز تولید نفت خود را افزایش دهد. اما پشت صحنه احتمالاً ریاض و واشنگتن بر سر میزان نفتی که عربستان سعودی به بازار جهانی عرضه خواهد کرد تا قیمت‌ها ثابت بمانند کشمکش خواهند داشت.

بهای معاملات آتی نفت روز پنج‌شنبه به شدت کاهش پیدا کرده بود زیرا بازارهای انرژی منتظر اقدام بعدی اوپک در واکنش به پایان معافیت‌ها برای مشتریان نفتی بزرگ ایران بودند. از سوی دیگر آمار هفتگی دولت آمریکا نشان داده بود حدود ۱۰ میلیون بشکه به ذخایر داخلی نفت این کشور افزوده شده است که بزرگترین رشد هفتگی در سال میلادی جاری بود. این آمار همچنین نشان داد تولید داخلی نفت آمریکا ۱۰۰ هزار بشکه رشد کرده و به رکورد ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

در این بین، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته دو حلقه افزایش یافته و به ۸۰۷ حلقه رسیده است اما مجموع دکل‌های حفاری فعال شامل گاز طبیعی یک حلقه کاهش داشته و به ۹۹۰ حلقه رسیده است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، سرمایه گذاران کالا هم‌چنین به هضم جدیدترین آمار اقتصادی آمریکا پرداختند. گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور در آوریل ۲۶۳ هزار شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری به رکورد پایین ۳.۹ درصد سقوط کرده است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 16722
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا