می‌توانیم بازی تحریم اقتصادی را به نفع خود عوض کنیم

جهان صنعت نیوز| مسئول پیشین کمیته بازنگری قراردادهای نفتی IPC گفت:ایران باید از امریکا به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند.

سید مهدی حسینی، دیپلمات نفتی کهنه کار ایرانی با اعلام این مطلب افزود: وقتی آمریکا از برجام خارج شد و تهدید کرد تحریمها را باز میگرداند، ما شکایتی را تسلیم دیوان دادگستری لاهه کردیم. این دیوان در مهر ماه حکم موقتی در چهار بند صادر و آمریکا را از تحریم دوباره ایران منع کرد.

وی با اشاره به اینکه خواسته ما در این مرحله محقق شد، ادامه داد: آنچه به دست آوردیم نقطه شروع است و اگر این حکم اجرایی شود، ریشه تحریم برای همیشه زده خواهد شد.

مسئول پیشین کمیته بازنگری قرادادهای نفتی IPC با اشاره به اینکه این حکم از سوی آمریکا اجرایی نشد، ادامه داد: رفتار آمریکا نشان می دهد لیبرال دموکراسی که جزو ارزش‌های امریکاست، در عمل فراموش شده است و آنها لیبرال دموکراسی را برای دیگران می خواهند نه خودشان.

وی ادامه داد: تعبیر رفتارهای آمریکا در حقیقت نشانه قلدری در سطح جهان است، اضافه کرد: میخواهند بگویند ما همه کاره هستیم و با قدرت های اقتصادی مهم سرشاخ می شویم.

وی ادامه داد: در حقیقت آمریکا امروز ایران را جای شوروی سابق در معادلات سیاسی اش نشانده است تا بتواند مقاصد سیاسی خود را محقق نماید. در عین حال در برخورد با دیگر تعهدات جهانی نیز این رفتار را بروز می دهد، می‌بینیم که از کنوانسیون آب و هوایی با هدف تقویت صنعت ذغال سنگ خارج می شود و از سوی دیگر مقصر اصلی پدیده زمین گرمایی است.

حسینی با اشاره به اینکه در فضای کنونی ایران دو ابزار در اختیار دارد که باید از آن بهره گیرد، ادامه داد: امریکا جنگ اقتصادی و روانی علیه ایران به راه انداخته اما باید بدانیم دست بالا در جنگ حقوقی با ماست و باید از این ابزار بهره ببریم.

این کارشناس ارشد انرژی ادامه داد: ضمانت اجرایی دیوان دادگستری لاهه با شورای امنیت است، در نتیجه وقتی آمریکا از اجرای این حکم سر باز می زند، باید ما پرونده را به شورای امنیت ببریم و از طرف دیگر نیز اعتراض رسمی به بی توجهی آمریکا به این تعهد بین المللی را از طریق سوییس که حافظ منافع آمریکا در ایران است، را به دولت آمریکا ارائه کنیم.

او با اشاره به اینکه بهتر است این اقدام هر چه زودتر در دستور کار ایران قرار گیرد، اضافه کرد: طنز ماجرا اینجاست که حالا امریکایی‌ها می خواهند بابت نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از ما به شورای امنیت شکایت کنند که حرف کاملا بی ربطی است.

او در جواب این پرسش که اگر آمریکا باز هم تن به اجرای این حکم ندهد، چه خواهد شد؟ گفت: این یک جنگ حقوقی است، استنادات نشان می‌دهد قطعنامه های شورای امنیت نمی‌تواند خلاف رای دیوان دادگستری لاهه باشد، در نتیجه باز هم امریکا از تحریم منع می شود، وقتی قطعنامه صادر شود و آمریکا از تحریم منع شود، تکلیف دیگری برای این کشور ایجاد می شود که تحریم را بردارد، حالا دو احتمال هست، یا امریکا این موضوع را جدی می گیرد و اجرا می‌کند که تحریم کلا ابزاری بی اثر می شود یا همچنان از پذیرش حکم سر باز می زند که در این صورت هم به عنوان یک عنصر زورگو در جهان معرفی می شود و محور رسوایی اش نیز ایران است، در نتیجه برد سیاسی بزرگی نصیب ما می شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر حکم شورای امنیت برای همه لازم الاجراست و دیگر کشورها دیگر مجوز رسمی می یابند از دستور آمریکا تبعیت نکنند و در نتیجه تحریم در فضایی خاکستری لطمه جدی خواهد دید.

وی گفت: البته این تنها ابزار ما نیست، ما می توانیم با ابزارهایی در بازار دخالت کنیم و ترجیح می دهم در این حوزه تا زمان عمل سربسته صحبت کنم.

چرا صادرات نفت ایران صفر نمی شود؟

او در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سئوال که آیا امکان صفر شدن صادرات نفت ایران وجود داد؟ گفت: آمریکا این روزها بیش از هر زمان دیگری درباره به صفر رسیدن صادرات نفت ایران سخن می گوید این در حالی است که بررسی‌ها نشان می دهد صفر شدن صادرات نفت ایران امکان پذیر نیست.

این تحلیلگر انرژی در توضیح این مطلب افزود: یکی از مهمترین عواملی که مانع تحقق این هدف می‌شود جنگ تجاری- تعرفه ای چین با امریکاست. همان طور که می دانید چین اعلام کرده از تحریم های آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند، حالا این ما هستیم که با عملکرد درست می‌توانیم بازی را به نفع خودمان مدیریت کنیم.

وی با اشاره به عواقب جنگ تعرفه ای – تجاری چین و امریکا برای دو کشور اضافه کرد: وقتی آمریکا روی کالای چینی تعرفه می‌گذارد، در حقیقت مزیت ذاتی چین، یعنی ارزان فروشی این کشور را نشانه می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه اقدام امریکا در حقیقت نشانه رفتن پاشنه آشیل چین است، گفت:گذشته از این‌ها آمریکا چین را تهدید به محاصره دریایی می‌کند و هر چند این ها نقطه قوت امریکا رد بازی با چین محسوب می شود اما چین نیز در این میان دست خالی نیست.

مهدی حسینی ادامه داد: چینی ها رسما اعلام کرده اند به خرید نفت از ایران ادامه می دهند و همین نشان می دهد چین با برگ ایران می خواهد در جنگ تجاری با امریکا برنده شود. این وضعیت رفتار درست ایران را می طلبد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا نیز در شرایط کنونی با برجام همراهی ندارد، ادامه داد: خود اروپایی نیز در جنگ اقتصادی با آمریکایی‌ها هستند به عنوان مثال آمریکا متقاضی بالانی در بخش صنایع مثل اتومبیل سازی هستند به عنوان مثال ترامپ رسما اعلام کرده است ماشین های ساخت آلمان در خیابان های نیویورک و واشنگتن هستند اما شورلت و کادیلاک در خیابان های آلمان نیست در نتیجه باید توازنی در این حوزه برقرار شود. این اختلافات می تواند ابزاری برای تضمین فروش نفت ما ایجاد کند.

وی اضافه کرد: گذشته از این ها عوامل دیگری هم نشان می‌دهد که صفر شدن فروش نفت ایران دور از واقعیت است چرا که در دوره تحریم سازمان ملل که همه متعهد بودند از ایران نفت نخرند، توانستیم بین یک میلیون تا یک میلیون و دویست هزار بشکه نفت بفروشیم، در شرایط کنونی که همه کشورها خود را ملزم به تبعیت از آمریکا نمی دانند.

او در پاسخ به این سئوال که برداشت از ذخایر استراتژیک توسط آمریکا نمی تواند محاسبات کنونی را بر هم بریزد، گفت: برداشت از ذخایر استراتژیک در طولانی مدت امکان پذیر نیست، در ضمن فصل پرمصرف فرآورده های نفتی در راه است و افزایش مصرف، رشد قیمت ها را به دلیل بحران نفتی می تواند ایجاد نماید.

اقتصاد کلان
شناسه : 17576
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا