اگر سپرده ارزی دارید

می‌توانید از خودپردازها دلار بگیرید

جهان صنعت نیوز| اخیراً دژپسند -وزیر اقتصاد- اعلام کرده که امکان برداشت به صورت ارزی از طریق خودپردازها فراهم شده و آن را یک تحول اطمینان‌بخش دانسته‌اند.


این اشاره وزیر اقتصاد به این برمی‌گردد که افرادی که سپرده ارزی در بانک‌ها دارند بتوانند در زمان مورد نیاز به آن دسترسی داشته باشند. بر این اساس از نظر مقررات این تضمین داده شده که افراد بتوانند ضمن برخورداری از سود سپرده ارزی هر زمان که مایل باشند از طریق ابزارهای الکترونیکی آن را برداشت کنند.

این امکانی که مسئولان اقتصادی و بانکی از آن صحبت می‌کنند می‌تواند در راستای جذب بیشتر سپرده‌های ارزی و مشوق‌هایی در این رابطه باشد. این در حالی است که از نیمه اول سال جاری موضوع سپرده‌گیری ارزی در بانک‌ها به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت تا مردم که گفته می‌شود حجم بالایی از ارز را در بالا نگه داشته‌اند آن را به بانک‌ها سپرده و در چرخه اقتصادی قرار دهند.

براین اساس بانک مرکزی به تدریج با تغییراتی در بخشنامه‌های خود در مورد سپرده‌گیری ارزی اعلام کرد که سپرده‌های آنها با تضمین بانک مرکزی برای بازپرداخت اصل و سود آن به طور ارزی انجام خواهد شد. و شرایط این گونه تعیین شد که سود سپرده ارزی برای هر دلار چهار درصد، یورو سه درصد و درهم امارات دو درصد به طور سالانه باشد.

اکنون اینکه سپرده‌گذاران ارزی در هر زمانی که بخواهند بتوانند ارز مورد نیازشان را از خودپردازها دریافت کنند مشوق دیگری برای سپرده‌گذار ارزی در بانک‌ها به شمار می‌رود، اما با این وجود بانک مرکزی تاکنون در این رابطه اطلاع‌رسانی نداشته و مشخص نیست که آیا در حال حاضر چنین امکانی در خودپرداز حداقل برخی بانک‌ها فراهم است یا این‌که قرار است در آینده‌ای نزدیک فراهم شود.

اما ورود ارز به خودپردازها ماجرای تازه‌ای نیست و از حدود دو سال پیش برخی بانک‌ها این امکان را در خودپردازهای مخصوص خود ایجاد کرده‌اند که افراد بتوانند با ارائه‌ی ارز در مقابل آن ریال دریافت کنند و به نوعی خودپردازها فعالیتی در قالب صرافی انجام می‌دادند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 12040
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا