موکت جایگزین فرش شد

جهان صنعت نیوز| این روزها هم صادرات و هم فروش داخلی فرش به شدت کاهش یافته است به طوری که مغازه داران نسبت به سیاست های اقتصادی دولت معترض هستند و معتقدند که همین سیاست ها تورم بالای ۴۰ درصد و کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال داشته است.

در همین خصوص یک فعال بازار فرش با اشاره به کاهش شدید قدرت خرید مردم به «جهان صنعت نیوز» گفت: عرضه و تقاضا با هم رابطه مستقیم دارند. بر این اساس زمانی که با کاهش قدرت خرید مردم تقاضا کم می شود، عرضه نیز باید کاهش پیدا کند چرا که خریداری وجود ندارد.

آرش انصاری اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کارخانه های فرش به دلیل پیش بینی پذیر نبودن اقتصاد و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه به مشکل خورده اند و حتی بسیاری از آنها تعطیل شده اند.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر کارخانه های فرش در کاشان قرار دارند، زمانی که در گذشته به این مناطق سر می زدید با عبور و مرور مداوم ماشین های باربری روبرو می شدید که رونق تولید و بازار فرش را نشان می داد. این در حالی است که در حال حاضر بیشتر از یکی دو کارخانه در آن نواحی فعالیت نمی کنند که آنها نیز به عراق و افغانستان فرش صادر می کنند و تولید آنها ارتباط چندانی به بازار داخلی ندارد.

این فعال بازار فرش بیان کرد: بسیاری از کارخانه های تعطیل شده فرش، در گذشته برای وارد کردن دستگاه های گران قیمت تولید فرش ماشینی از وام های با بهره بالای بانک ها استفاده کردند اما در حال حاضر با توجه به اینکه تولید برای آنها صرف نمی کند، در کارخانه را بستند یا اموال خود را فروختند تا از پس بدهی خود به بانک ها بر بیایند. 

دخل و خرج جور در نمی آید

وی در ادامه با اشاره به رکود بازار فرش در ایام پایانی سال اظهار کرد: قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است و فاصله طبقاتی نیز به شدت رشد کرده است. در واقع این روزها شاهد این هستیم که  اقشار متوسط به اقشار ضعیف تبدیل شده اند.

به گفته انصاری، فردی که در گذشته فرش دستباف آنتیک خریداری می کرد، در شرایط فعلی فرش های دستباف معمولی خریداری می کند. در مقابل فردی که در گذشته فرش دستباف معمولی خریداری می کرد، حالا از فرش ماشینی اعلا استفاده می کند و نکته تاسف آور اینکه کسانی که در گذشته فرش خریداری می کردند، در حال حاضر باید به جای فرش موکت بخرند و یا اینکه به کلی قید خرید این کالا را بزنند چرا که با افزایش افسارگسیخته تورم، دخل و خرج مردم با هم جور در نمی آید.

رکود تولید و بازار 

وی با بیان اینکه ما در گذشته فرش های سه بعدی و پرز بلند از ترکیه وارد و به شهرهای مختلف پخش می کردیم، اظهار کرد: تا یکی دو سال اخیر در تمام شهرها شعبه داشتیم و علاوه بر فرش های تولید داخلی، فرش های خارجی را نیز به مشتریان عرضه می کردیم اما در حال حاضر با وضعیت بحرانی اقتصاد،شعبه ها را جمع کردیم.

این فعال بازار فرش افزود: با فاینانس و اعتباری که ترکیه در اختیار ما قرار داده بود، جنس خریداری می کردیم و ۶ ماه زمان داشتیم تا تسویه انجام دهیم. حتی بعد از آن این زمان به یک سال افزایش پیدا کرد.  به گفته وی، با شرایطی که در گذشته وجود داشت، کار با ترکیه به خوبی پیش می رفت و بازار داخل نیز تا حد زیادی رونق داشت.

انصاری افزود: این در حالی است که با ممنوعیت واردات در آن مقطع، ضربه مهلکی به فعالان بازار فرش زدند و بعد از آن نیز بازار فرش با رکود و کاهش قدرت خرید مردم مواجه شد. بر این اساس در حال حاضر نه تنها ما واردات انجام نمی دهیم بلکه حتی صنعت و تولید فرش نیز حال خوشی ندارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 87221
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا