مواضع باخت- باخت آقای وزیر

به گزارش جهان صنعت نیوز: این بخش از سخنان وی در واقع روشن کردن چراغ مذاکره و ارسال پالس مثبت به طرف آمریکایی بود. سخنی که می‌شد در کنار اظهارات روحانی درباره استفاده از فرصت و حرف‌های نوبخت درباره اینکه مردم خواهان رفع تحریم هستند، قرار داد و به این نتیجه رسید که دولت روحانی عزم خود را جزم کرده تا در ماه‌های پایانی کار خود که با روی کار آمدن دموکرات‌ها در آمریکا همزمان شده، برجام را احیا کند، چرخ اقتصاد را دوباره به چرخش درآورده و از سنگینی فشارهای معیشتی که زندگی را برای مردم سخت کرده بکاهد.

بخش دیگری از سخنان ظریف اما پایان این رویاپردازی بود. همانجایی که تاکید کرد «کسی که می‌تواند شرط بگذارد ایران است. ایران باید راضی بشود و بقیه ۱+۴ باید راضی شوند که آمریکا به برجام برگردد» یا وقتی یکی از آن حرف‌های تکراری را زد و گفت: «آمریکا وظایف خود را طبق قطعنامه ۲۲۳۱ انجام دهد ما هم تعهداتمان را طبق برجام انجام می‌دهیم. این نه نیازی به مذاکره دارد و نه شرط، این کار شدنی است.»

شرط ظریف برای طرف آمریکایی به اندازه شروط اصولگرایان عجیب و غریب نبود و مثلا قصاص ترامپ را طلب نکرده است اما برای آنکه وضعیت موجود را همچنان ثابت نگاه داشته و امیدهای ایجاد شده نسبت به گشایش را ناامید کند کافی بود.

فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است که برخلاف تصور آقای ظریف بازگشت آمریکا به برجام و همچنین بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود بسیار زمان‌بر است و حداقل در کوتاه‌مدت اتفاق نخواهد افتاد. دلیلش نیز همین شرط گذاشتن‌هاست. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» با تاکید بر اینکه «کسی شرط می‌گذارد که دست بالا را دارد» گفت: «ایران با وجود این فشارهای اقتصادی که زندگی مردم را دشوار کرده است در موقعیتی نیست که برای آمریکا و بازگشت او به برجام شرط بگذارد. تنها نتیجه این رویکرد می‌تواند آن باشد که آمریکا نیز متقابلا شروطی را مطرح کند. مثلا از ایران بخواهد که در مسائل موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشری در سیاست‌های خود تغییراتی بدهد تا در مقابل آن تحریم‌ها را لغو کنند.»

وی پذیرش چنین شروطی از جانب ایران را ناممکن دانست و گفت: «بر همین اساس است که معتقدم در کوتاه‌مدت تغییری در وضعیت برجام ایجاد نخواهد شد.»

علی بیگدلی کارشناس مسائل روابط بین‌الملل نیز با مجلس هم‌نظر است و فکر می‌کند که این رویکرد ایران نتیجه قابل توجهی نخواهد داشت. او پیش‌تر به «جهان‌صنعت» گفته بود: «برجام بایدن با برجام اوباما تفاوت دارد. آن برجام مرده است.» وی افزود: «ما هنوز هم دلمان می‌خواهد که فقط روی مسائل هسته‌ای متمرکز باشیم و این در حالی است که بایدن گفته برجام باید به مسائل حقوق بشر، مسائل موشکی و منطقه‌ای هم گسترش پیدا کند.»

او در گفت‌وگوی دیگری اظهارات اخیر ظریف را «اظهارنظرهای درون‌گرا» خواند و گفت: «وضعیت کاملا فرق کرد و برجام قبلی پاسخگو نیست. ضمن اینکه ما اگر بخواهیم مذاکرات برجامی را آغاز کنیم باید نوع نگاه و رفتار خود را در داخل کشور و منطقه و عرصه بین‌المللی تغییر دهیم. نمی‌شود که در نقطه صفر قبل از ۲۰۱۵ بمانیم و برجام امضا شود و به همه آرزوهای خود برسیم. ما در داخل شرایط اقتصادی سخت داریم و در خارج شرایط بسیار سخت سیاسی و امنیتی. هر دو اینها باید اصلاح شود و این با برداشتن گام‌های بلندتری به سوی دنیا قابل حل است.»

به این ترتیب اظهارات اخیر آقای وزیر را باید موضع‌گیری دو سر باخت دانست. او از یک سو با ارسال پالس‌های مثبت به بیرون، جریان مخالف برجام و مخالف مذاکره را در داخل کشور عصبانی می‌کند و از سوی دیگر با پیش کشیدن شروطی که عدم تحقق آن مثل روز روشن است، طیف خواهان مذاکره را مایوس می‌کند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 153525
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا