منتظر کاهش قیمت برای خودرو نباشید

جهان صنعت نیوز| در سال های گذشته بازار خودرو به یکی از بازارهای جذاب سرمایه‌گذاری در ایران تبدیل شده است. اگرچه با اندک تغییری در بازار های ارز، بورس و مسکن این بازار نیز دستخوش تغییرات می شود به طوریکه گاهی شاهد روند نزولی و برخی اوقات نظاره گر سیر صعودی در این بازار هستیم.

حال آنچه در شرایط فعلی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، این است که با توجه به افزایش قیمت ارز و تبعات ناشی از بحران کرونا در کشور چه آینده ای در انتظار بازار خودرو خواهد بود. این در حالی است که در کنار شرایط آشفته بازار و تحریک‌پذیری بالای قیمت خودرو، پیش‌بینی قیمت خودرو در سال ۹۹ کار دشواری است و نیاز به بررسی فاکتورهای زیادی دارد.

براساس آنچه کارشناسان میگویند، با وجود دو قیمت کارخانه و قیمت بازار، کاهش قیمت ها از سوی خودروسازان به هیچ وجه وجود ندارد. چرا که قیمت های موجود در بازار خودرو بر مبنای عرضه و تقاضای واقعی مصرف کننده و تولید کننده نیست و ناشی از حباب ایجاد شده در بازار و طبق عرضه و تقاضای مبتنی بر سرمایه گذاری است.

از این رو با توجه به اینکه قیمت های فعلی براساس هیجان بازار شکل گرفته، نمی توان توقع کاهش قیمت خودرو در شرایط فعلی را داشت.

لزوم حرکت به سمت خصوصی سازی

در همین خصوص یک کارشناس بازار خودرو به «جهان صنعت نیوز» گفت : صنعت خودرو کشور نه تنها از مسابقه بزرگ جهانی خودروسازان جا مانده است بلکه طی سالیان گذشته به‌ویژه بعد از خروج آمریکا از برجام با مشکلات زیادی روبرو شده است.

علی فردوسپور اظهار کرد : این در حالی است که دولت نیز تلاشی برای اصلاح ساختار این صنعت نمی‌کند و به اینکه خودروسازی باید به سمت خصوصی‌سازی پیش برود، اعتقادی ندارد.

وی با پیش بینی آینده بازار خودرو افزود : اگرچه برخی معتقدند که با افزایش تیراژ خودرو سازارن قیمت ها در بازار خودرو کاهش پیدا می کند اما واقعیت این است که در شرایط فعلی قیمت ها با میزان عرضه ارتباطی ندارد و علت اصلی آن وجود هیجان در بازار سرمایه گذاری و همچنین کاهش ارزش ریال است.

عرضه خودروهای جدید تاثیری بر قیمت ها ندارد

این کارشناس با تاکید بر اینکه عرضه خودروهای جدید بر قیمت ها و هیجان بازار تأثیر چندانی نخواهد داشت، گفت : در حال حاضر قیمت های بازار بالاتر از قیمت های پایه است و تا زمانیکه اقتصاد کشور سر و سامان پیدا نکند، نمی توان شاهد روند نزولی قیمت در این بازار بود.

فردوسپور با بیان اینکه دولت باید دست از تصدی گری بر دارد، افزود : عدم توجه دولت به اصل ۴۴ قانون اساسی باعث شده است که بازار خودرو ارزآوری قابل قبولی برای کشور نداشته باشد.

وی ادامه داد :  این در حالی است که هنوز کسری تولید ناشی از سال‌های اخیر نیز جبران نشده و همچنان میزان تولید پایین است.

این کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه قیمت خودرو در کوتاه مدت کاهش نمی یابد بیان کرد : تنها در صورت تقویت ارزش پول ملی است که می توان انتظار کاهش قیمت مقطعی در این بازار را داشت.

افزایش تعداد خودروهای ناقص

علاوه بر آنچه گفته شد، شاهد آن هستیم که از ابتدای امسال اجرای سیاست تولید حداکثری به هر قیمتی برای حل مشکل تعهدات معوق خودروسازان از سوی دولت اعلام شده است در حالی که اجرای این طرح به‌طور خاموش در حال شعله‌ور‌تر کردن آتش زیر خاکستر صنعت بیمار خودروسازی است.

در واقع این تصمیم منجر به خالی‌تر شدن صنعت قطعه‌سازی و خودرو از نقدینگی شده و تعداد خودروهای ناقص موجود در کف پارکینگ‌ها را نیز به ۲۰۰ هزار خودرو رسانده است.

این در حالی است که وجود خودرو ناقص به معنای قفل شدن سرمایه در صنعت خودروسازی، افزایش پرداخت جریمه تأخیر در تحویل به مردم و در نهایت افزایش هزینه‌های نگهداری و دوباره‌کاری از نظر کیفی است. هر چند این موضوع ریشه در تحریم و مشکل به وجود آمده در اثر تأمین برخی قطعات دارد، اما ضعف مسئولان این صنعت را در داخلی‌سازی آشکار می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 99631
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا