ممنوع شدن عرضه در خارج از بورس عامل کاهش قیمت سیمان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۱ شهریور در نشست خود با جمعی از نمایندگان مجلس گفت: طبق قولی که در زمان رای اعتماد به نمایندگان ملت داده شد، خوشبختانه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید.


او افزود: این درحالی است که بسیاری معتقد بودند وقتی نرخ کالایی در ایران بالا می‎رود، دیگر پایین نخواهد آمد، اما این اتفاق خوشایند رخ داد. قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و هر پاکت سیمان در بورس کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان معامله می‌شود. این تازه‌ترین گفته‌های سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع بهارستانی‌نشینان است.

فاطمی‌امین با بیان اینکه نرخ سیمان فله نیز به ۳۶۰ تومان رسید که همان قیمت سه ماه قبل است، تاکید کرد: کاری که برای کنترل قیمت سیمان انجام دادیم اصلاح ساختار بود و با روش‌های تعزیراتی، موردی و همچنین ایجاد جو روانی قیمت‌‎ها به اینجا نرسید به طوری که تعادلی که در بازار ایجاد شد، نرخ سیمان را کاهنده کرد.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه تا دو هفته آینده نیز بر بازار سیمان متمرکز خواهیم بود، یادآور شد: تا دو هفته آتی، تمامی خرده‌فروشان و عاملان فروش سیمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی به یک روال معقول دست یابیم.

ادعای کاهش چشمگیر قیمت سیمان در حالی مطرح می‌شود که سیمان در سطح بازار با افت قیمت مواجه بوده است، اما هنوز به نرخ اعلامی نرسیده و در تهران هر پاکت سیمان با قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. به نظر می‌رسد قیمت ۲۵ هزار تومان اعلامی درب کارخانه و بدون احتساب ارزش افزوده و هزینه حمل‌و‌نقل اعلام شده است؛ بنابراین با احتساب هزینه حمل‌و‌نقل قیمت واقعی سیمان همان ۴۵ هزار تومان است.

مصالح‌فروشان و فعالان صنعت ساختمان افزایش تولید و رفع مشکل تامین برق واحد‌های تولیدی، ممنوع شدن عرضه سیمان در خارج از بورس و نظارت بیشتر بر محل عرضه سیمان را علل اصلی کاهش نرخ سیمان می‌دانند. با توجه به گفته‌های مصالح‌فروشان تهران و فعالیت کارگاه‌های ساختمانی به نظر می‌رسد کاهش تقاضا برای صنعت سیمان و ادامه‌دار شدن فرآیند تولید ادامه داشته باشد.

دولت نباید تاوان تخلف دلالان را از صادرکننده‌ها بگیرد

این در حالی است که  تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران ۲۷ شهریورماه باز هم میزبان ترافیک سنگین عرضه‌های ۶۰ شرکت سیمانی به میزان یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۵۰۰ تن بود.

در همین رابطه نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به لزوم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد برای فعال اقتصادی گفت: مشخص است که بازارهای جهانی را به راحتی نمی‌توان به دست آورد و نباید با تصمیمات خلق‌الساعه این بازارها را از دست داد.

سیدجواد حسینی‌کیا با اشاره به علل افت قیمت سیمان در هفته‌های اخیر گفت: دلیل اصلی افت قیمت سیمان در روزهای اخیر، عرضه‌ آن در بورس بود. البته باید توجه داشت که برای ادامه‌دار بودن این روند رصد بعد از عرضه در بورس انجام شود تا از دپوهای بیخودی جلوگیری شده و رانت‌های کاغذی از بین رود تا بدین‌ترتیب سیمان به دست مصرف‌کننده واقعی برساند.

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با اشاره به قطعی برق کارخانجات سیمان در تابستان اظهار کرد: بحث دیگری که برای کارخانجات تولید سیمان مشکل به وجود آورده بود قطعی برق گسترده در تابستان بود که الحمدلله الان مشکل آنها برطرف شده است.

حسینی‌کیا در ادامه با اشاره به اظهارنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مخالفت با ممنوعیت صادرات سیمان در اوج گرانی این کالا در بازار داخل و لزوم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد برای فعال اقتصادی گفت: مشخص است که بازارهای جهانی را به راحتی نمی‌توان به دست آورد و نباید با تصمیمات خلق‌الساعه این بازارها را از دست داد. بخش عمده‌ای از گرانی سیمان به دلیل فعالیت دلال‌های داخلی بود که سیمان را به مقدار زیاد خریداری و دپو کردند. دولت باید دست این دلالان را از بازار قطع کند نه اینکه تاوان تخلف دلالان را از فعالان اقتصادی بگیرد.

انرژی روی بهره‌وری تاثیر گذاشته است

در همین خصوص همچنین مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین با بیان اینکه انرژی یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت سیمان است، گفت: در صورت تامین انرژی، روند افزایشی تولید سیمان ادامه دارد.

سیدحامد عسگری در پایان سفر یک روزه به شاهرود و بازدید از شرکت سیمان این شهر تاکید کرد: این بازدید به‌مثابه الگوسازی در راستای قیاس کارخانه‌های سیمان کشور صورت گرفته و در این مسیر بناست که مسائل و مشکلات جانبی برای ماه‌ها و سال‌های آتی رصد و پیش‌بینی راهکار شود. وی با بیان اینکه تدابیر خوبی اندیشیده شده تا مسیر خوبی را برای شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تبیین و برای سهامداران منافع خوبی کسب شود، ابراز کرد: یکی از اهداف این بازدید تامین زیرساخت خوب برای شرکت سیمان در آینده است تا بتوانیم شاهد سرمایه‌گذاری جدید و اقداماتی باشیم که روی بهره‌وری تاثیر داشته باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی صنعت سیمان، موضوع انرژی است که روی بهره‌وری تاثیر بسیاری گذاشته و از سوی دیگر باید گفت قیمت انرژی افزایش چشمگیری یافته و برنامه داریم که بخشی از کارخانه‌هایی که شرایط بهتری دارند در زمینه تامین انرژی از شبکه مستقل کنیم که امکان این امر را بررسی می‌کنیم.

عسگری با بیان اینکه از سوی دیگر روی کنترل‌های داخلی باید برنامه‌ریزی کرد تا بتوانیم در زمینه صرفه‌جویی نیز اقدامات خوبی را شاهد باشیم، گفت: تعدادی از پروژه‌های ارائه شده از سوی شرکت سیمان شاهرود نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند و امیدواریم دو مورد از این طرح‌ها که یکی از آنها نیز در بخش انرژی است اجرایی شود.

وی با اشاره افزایش ناگهانی قیمت سیمان در ماه‌های اخیر بیان کرد: اتفاقی که رخ داد حاصل زحمت همه صنعت سیمان بود، ما تمام تلاش خود را کردیم که حداکثر تولید و عرضه را در کشور داشته باشیم تا تقاضای زیاد بازار پوشش داده شود از سوی دیگر سعی کردیم این اقدام علامت و نشانه‌ای نیز برای بازار باشد که مشکلی در بحث تولید وجود ندارد و در نتیجه متقاضیان هم عجله‌ای برای خرید نداشته باشند که این افزایش عرضه خوشبختانه جواب داد و ظرف دو هفته سیمان ارزان شد.

تلاش سیمانی‌ها برای عرضه بی‌سابقه

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین کشور با بیان اینکه همکاران ما همت کرده و هفته گذشته ۱۱۰ هزار تن سیمان را به بازار عرضه کردند که عرضه‌ای بی‌سابقه نیز محسوب می‌شود، ابراز کرد: سیمان سابقا به صورت هفتگی تا نهایتا ۵۰ هزار تن عرضه می‌شد اما عرضه بیش از ۱۰۰ هزار تن به واقع توانست تاثیر خود را بگذارد و از حالت نگرانی کمبودها خارج کرد.

عسگری با اشاره به اینکه امیدواریم بازار هم به بخش تولید اعتماد کند و بداند ما به هیچ وجه حاضر نیستیم کوتاهی در زمینه تولید داشته باشیم که تقاضا در تکاپوی تهیه بیفتد، ابراز کرد: تلاش ما این است که از این فرصت بهبود شرایط انرژی برق حداکثر تولید را در برنامه تولید داشته و حداکثر عرضه را نیز داشته باشیم.

وی افزود: اگر در شش‌ماهه دوم سال‌جاری مشکلاتی را در بخش برق و گاز نداشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که سیمان کشور سودهای خوبی را به سهامداران بدهد که البته بسته به شرایط انرژی دارد اخبار در آن حوزه البته خوشایند نیست اما در حال یافتن راهکارهایی هستیم که حتی اگر گاز هم با مشکل روبه‌رو شد، تولید درگیر نشود. لذا باید گفت اگر با همین شرایط تولید پیش برویم می‌توانیم شاهد خبرهای خوبی باشیم که البته قابل پیش‌بینی نیست.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین بیان کرد: با آغاز به کار دولت سیزدهم، سیمان، اولین کالایی بود که به قیمت قبلی بازگشت. یکی از راه‌های تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال توسط وزیر راه و شهرسازی، کنترل قیمت سیمان است.‌

عسگری با بیان اینکه کاهش قیمت سیمان با یک تصمیم درست و عرضه بموقع در بورس کالا، محقق شد، افزود: برای این منظور که تولید و عرضه سیمان در فصل زمستان با مشکلی مواجه نشود، از هم اینک باید به فکر تولید بیشتر و ذخیره‌سازی مناسب بود.‌

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 216426
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا