ممنوعیت کشت برنج در استانهای غیر شمالی پا برجاست

جهان صنعت نیوز| دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی با بیان اینکه با درخواست استان‌ها برای تعویق محدودیت منجر به ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی مخالفت شد، گفت:سازمان هواشناسی می‌گوید منطقه مرکزی و نوار شرقی تحت تأثیر خشکسالی درازمدت است.

بنفشه زهرایی در پاسخ به این سئوال که آیا روش‌های مدیریت مصرف آب با توجه به بارش‌های مناسب تغییری خواهد داشت، گفت: با توجه به بارش‌های مناسب روش مدیریت مصرف آب نسبت به سال‌های گذشته تغییری نخواهد کرد و در کارگروه سازگاری با کم آبی هم در جلسه اخیر به طور مفصل در این خصوص بحث شد.

وی افزود: تمام اعضای کارگروه سازگاری با کم آبی در این جلسه بر این باور بودند که این بارش‌ها کمکی به کسری بسیار زیاد مخازن زیرزمینی و مشکلاتی که در تأمین آب خیلی از شهرها و روستاها نخواهد کرد، چرا که حجم زیادی از بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر از کشور خارج و وارد دریا شد.

زهرایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر وقوع این بارش‌ها را شاکر هستیم که می‌تواند یک مقداری از تنش‌ها را تسکین دهد، اما در هر صورت علیرغم همه بارش‌ها همچنان خیلی از شهرها و روستاها دچار مشکل تأمین آب هستند.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از روستاها عمدتاً‌ با تانکر آب‌رسانی می‌شوند و مشکلات هنوز سر جای خود هست و بارش‌ها نمی‌تواند مشکلات را مرتفع کند بنابر این بحث مدیریت مصرف آب همواره باید فعال باشد.

وی ادامه داد: در گزارشی که هفته گذشته سازمان هواشناسی در شورای عالی آب ارائه داد بر این موضوع متذکر شد که در درازمدت هنوز پهنه عظیمی از منطقه مرکزی و نوار شرقی کشور تحت تأثیر خشکسالی درازمدت خواهد بود، یعنی بارش‌های امسال نتوانسته است که اثر کم بارشی سال‌های گذشته را جبران کند و برای همین است که سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف ادامه دارد و هیچ گاه نباید تعطیل شود.

مخالفت با استانها در تعویق ممنوعیت کشت برنج در استانهای غیر شمالی

زهرایی در پاسخ به این سوال که آخرین تصمیم کارگروه سازگاری با کم آبی در خصوص مدیریت مصرف و مقابله با کم آبی چه بوده است، گفت: با درخواست استان‌ها برای به تعویق انداختن محدودیت منجر به ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی مخالفت شد و مقرر شد که مصوبه هیأت وزیران به همان شیوه قبل که تصویب شده بود، پیگیری شود و این موضوع لازم الاجرا و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد:‌ در رویداد سازگاری با کم آبی سوم تیرماه مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور را برگزار می‌کنیم و همزمان با آن بحث تأمین آب فضای سبز را و سازگاری با کم آبی در فضا و منطقه شهری را خواهیم داشت و قرار است شهرداری‌ها در بحث فرهنگ‌سازی در شهرها با ما همکاری کنند و تفاهم‌نامه‌‌های آن در همان روزها تبادل می‌شود.

اخبار برگزیده
شناسه : 23988
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا