مقابله سیاسی مجلس

ناصر ایمانی*اکنون وکلای ملت طرح قبلی را اصلاح کردند. با اقدام فعلی قوه مقننه کل ارتش و وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در لیست تروریست قرار می‌گیرد و این به آن معناست که اگر ایران بخواهد انتقام شهادت سردار سلیمانی را بگیرد این انتقام‌جویی می‌تواند کل ارتش آمریکا را دربر گیرد.


بنابراین این اقدام محدود به ارتش آمریکا در منطقه نمی‌شود. طبق قانون داخلی خود ایران، کل ارتش آمریکا تروریست محسوب می‌شود و می‌تواند آن را بزند. این قانون بیشتر یک مفهوم سیاسی دارد تا الزاما یک مفهوم اجرایی.

اما در جزئیات این قانون آمده است که ۲۰۰ میلیون یورو به سپاه پاسداران تعلق خواهد گرفت. البته این مبلغ قبلا محرمانه بود و به‌طور مستقیم در هیچ‌کدام از لوایح بودجه کشور ارزی به عنوان سپاه قدس داده نمی‌شده است. اساسا بودجه‌های نیروهای نظامی بودجه‌اش ریالی است و بودجه ارزی کاملا محرمانه است به خصوص بودجه ارزی سپاه و سپاه قدس که حداقل تاکنون محرمانه بوده اما این‌بار به واسطه اقدام آمریکا و در پاسخ به اقدام تروریستی آن نمایندگان این مقدار را علنی کردند.

اما این ۲۰۰ میلیون یورو قاعدتا به این معنا نیست که ظرف دو سه ماه سپاه قدس این مبلغ را هزینه کند بلکه این مبلغ در اختیار سپاه قدس است تا در موارد لازم خرج کند. برخی هم انتقاد دارند که این مبلغ زیاد است اما واقعیت آن است که در مدت زمان طولانی نیاز می‌شود که این مبلغ هزینه شود. این اقدامات بیشتر یک عزم سیاسی را می‌رساند که حاکمیت و مجلس ایران تصمیم دارد برخلاف میل آمریکا سپاه قدس و فعالیت‌های برون‌مرزی آن را تقویت کند.

بنابراین این اقدام جهت‌گیری‌های سیاسی است و ۲۰۰ میلیون یورو هم می‌تواند ظرف مدت طولانی مصرف شود. مضاف بر آن باید دید با توجه به وضعیت ارزی دولت این مبلغ چگونه و ظرف چه مدت زمانی پرداخت می‌شود و مهم‌تر اینکه این ۲۰۰ میلیون یورو که مجلس برای تقویت بنیه دفاعی سپاه در نظر گرفته باید به تایید رهبری برسد چراکه تامین آن با برداشت از صندوق توسعه ملی امکان‌پذیر است.

اما طبق قانون این مبلغ باید خرج فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه شود. آنچه که در ماموریت سپاه یعنی حفاظت از امنیت کشور در خارج از مرزها تعریف شده همین است. تمام کشورهای دنیا که ارتش بزرگ دارند نیز بودجه‌های سنگینی به آنان تعلق می‌گیرد که در راسش آمریکاست که این همه پایگاه نظامی در سراسر جهان دارد.

آمریکا تجهیزات و سربازانی به منطقه و جاهای مختلف دنیا می‌فرستد و میلیاردها دلار هرسال هزینه حضور نظامی این کشور در خارج از مرزهای کشورش می‌کند. همین‌طور فرانسه، آلمان و روسیه و… فعالیت خارج از مرزها برای حفظ امنیت دارند منتها آنان وقتی هزینه می‌کنند کسی انتقادی نمی‌کند اما در داخل وقتی برای فعالیت‌های نظامی خارج از مرزها هزینه می‌شود جنجال به همراه دارد.

باید تاکید داشت که بر هزینه‌های سپاه نظارت وجود دارد. سپاه بی‌نظارت نیست. ارتش و سپاه بودجه ارزی دارند یعنی برای فعالیت‌شان ارز نیاز دارند و همین‌طور ریال که در بودجه عمومی کشور لحاظ می‌شود. همان‌طور که بر سایر نهادها و میزان مصرف هزینه کنترل وجود دارد همان سیستم نظارتی هم بر سپاه حاکم است.
* کارشناس مسائل سیاسی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 80834
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا