معمای کارگزاران و لاریجانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: از مخالفت‌های درون جریانی که بیشتر از سوی طیف‌های محافظه‌کار مثل کارگزاران بیان می‌شود گرفته تا چالش تایید صلاحیت. از همین رو است که نمی‌توان ورود او به عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری را عنصری اثرگذار بر نتیجه انتخابات برای اصلاح‌طلبان تلقی کرد. کاندیداتوری تاجزاده بیشتر از این جهت قابل توجه است که معلوم می‌کند تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان چیست. آیا همان‌طور که برخی تصور می‌کنند، این جریان سیاسی دست خود را از نامزد توانمند و محبوب خالی دیده و ترجیح می‌دهد که به جای یک باخت مفتضحانه یا تن دادن به تکرار تجربه دولت ائتلافی، آبرومندانه کنارگیری کرده و تلاشی برای احیای سرمایه اجتماعی خود داشته باشد؟

گزاره دیگر اما این است که ورود تاجزاده به این بازی، سبکی از مقدمه‌چینی برای رفتن به سوی ائتلاف و حمایت از گزینه غیراصلاح‌طلب است. با توجه به اخبار اخیر حول محور محمدجواد ظریف، این نیز قطعی شده که آن گزینه ائتلافی علی لاریجانی است.

این سناریو البته با توجه به حرف‌های دیروز غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران که به گفته فائزه‌هاشمی تنها حامی ائتلاف با لاریجانی بوده است، رد می‌شود. او دیروز با حضور در برنامه جمهوریت حزب ندای ایرانیان گفت که «تا این لحظه هیچ نشانه‌ای از حضور لاریجانی در انتخابات نیست» و در عین حال تاکید کرد که «باید مجموعه‌ای از اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان از فردی حمایت کنند تا رای بیاورد».

کرباسچی البته در حالی مدعی است که نشانه‌ای از کاندیداتوری لاریجانی دیده نمی‌شود که حامیان رییس سابق مجلس در روزهای گذشته به شکلی کاملا مشهود، فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی افزایش داده‌اند. حتی در یک گفت‌وگوی کلاب‌هاوسی از فعال شدن و آماده بودن ستادهای انتخاباتی لاریجانی گفتند!

بر این اساس حرف کرباسچی و منتفی دانستن بحث کاندیداتوری لاریجانی خیلی باورپذیر به نظر نمی‌رسد. به خصوص که برخی از تحلیلگران سیاسی مخصوصا در جبهه اصولگرایی معتقد هستند که این نوع سخنان حساب شده و برپایه یک سناریو از پیش نوشته، بیان می‌شد. مثلا محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «اصلاح‌طلبان می‌خواهند با طرح اسامی متعدد بدنه اجتماعی خود را به سمت و سویی ببرند که درک کنند چرا باید روی لاریجانی اجماع کرد و راه دیگری نیست.»

او می‌گوید: «به نظر من اصلاح‌طلبان با دو یا چند نامزد وارد انتخابات نخواهند شد. ممکن است که در ابتدا دو نامزد داشته باشند اما همان‌طور که در سال ۹۲ عارف را قربانی کردند تا روحانی رییس‌جمهور شود، این بار هم نامزد دوم خود را قربانی می‌کنند تا لاریجانی رییس‌جمهور شود.» اشاره او به عارف درحالی است که این چهره اصلاح‌طلب همین دیروز بار دیگر تمایل خود را به کاندیداتوری نشان داد و گفت: «اگر شرایط کشور به حضورم نیاز داشت، ابایی برای حضور ندارم.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 185704
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا